کوسه، کابوس اقیانوس‌ها

کوسه‌ها بیش از ٤٠٠ میلیون ‌سال است که در آب دریاها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند

کوسه‌ها شکارچی‌های ترسناکی هستند اما جالب است بدانید سالیانه تعداد افرادی که بر اثر سقوط نارگیل روی سرشان می‌میرند، بیشتر از کسانی است که به وسیله کوسه‌ها خورده می‌شوند! کوسه‌ها بیش از ٤٠٠ میلیون ‌سال است که در آب دریاها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند. آنها نژاد‌های زیادی دارند که معروف‌ترین‌شان فرشته‌ کوسه، کوسه باله‌سیاه کوچک مرجانی، کوسه آبی، کوسه باله‌سیاه، گاو کوسه، کوسه کلوچه‌بر، دیو کوسه، کوسه سفید، کوسه سرچکشی، کوسه ماکو باله کوتاه، کوسه پرستار، کوسه پورت جکسون، کوسه ببری شنی، کوسه‌ماهی خاردار، کوسه دُم‌دراز، کوسه ببری، کوسه‌نهنگ، کوسه باله‌سفید کوچک مرجانی، کوسه‌ریشو و کوسه گورخری هستند.

١ – کوسه‌ها هم به خلسه می‌روند. اگر بدن یک کوسه بر عکس شود، او به حالت خلسه، بیهوشی و بی‌تحرکی می‌رود. معمولا دامپزشک‌ها و دانشمندانی که می‌خواهند کوسه‌ها را معاینه کنند، از این روش استفاده می‌کنند.
٢- بزرگ‌ترین کوسه‌ای که تا کنون دیده شده «کوسه‌نهنگ» بود که طولش به ١٤ متر می‌رسید! کوچک‌ترین کوسه‌ای هم که به ثبت رسیده «چراغ‌کوسه کوتاه» به طول ١٥ سانتی‌متر است. اما سنگین‌ترین کوسه ثبت‌شده یک «کوسه‌نهنگ» ١٤ تُنی است.
٣- خال‌های روی بدن هر کدام از کوسه‌نهنگ‌ها مثل اثر انگشت انسان منحصربه‌فرد است. «کوسه‌نهنگ»‌ها بزرگ‌ترین ماهی‌های اقیانوس هستند.
٤- اغلب کوسه‌ها دندان‌هایی اره‌ای و مثلثی‌شکل دارند که با آن‌ طعمه‌هایشان را راحت‌تر می‌کُشند. پوست کوسه هم شبیه کاغذ سنباده است؛ زیرا از فلس‌های دندانه‌ای‌شکل ریزی تشکیل شده و به کم شدن اصطکاک کوسه با آب کمک می‌کند.
٥- کوسه‌ها در بدن‌شان استخوان ندارند. بسیاری از قسمت‌های بدن آنها از بافت‌های غضروفی ساخته شده است؛ مثل گوش و نوک بینی انسان. اسکلت‎های غضروفی کوسه به مراتب سبک‌تر از استخوان واقعی‌ است. چگالی کمی هم دارد. با اینکه کوسه‌ها استخوان ندارند اما فسیل می‌شوند.

بزرگ‌ترین کوسه‌ای که تا کنون دیده شده «کوسه‌نهنگ» بود که طولش به ١٤ متر می‌رسید! کوچک‌ترین کوسه‌ای هم که به ثبت رسیده «چراغ‌کوسه کوتاه» به طول ١٥سانتی‌متر است. اما سنگین‌ترین کوسه ثبت‌شده یک «کوسه‌نهنگ» ١٤ تُنی است

٦- بیشتر کوسه‌ها به صورت انفرادی شکار می‌کنند ولی در فصل تولید مثل یا مهاجرت به گروه‌ می‌پیوندند.
٧- در بعضی مناطق کشورهای آسیایی کوسه‌ها برای درست‌کردن «سوپ باله» کشته می‌شوند. باله‌های کوسه در قسمت بالای بدن این آبزی قرار دارند.
٨-  «کوسه‌ سفید» از خانواده کوسه‌های ماکرل است و نوع بالغ آن بزرگ‌ترین کوسه‌ گوشتخوار دنیاست. ٤٨‌درصد از حملات یک کوسه سفید بزرگ و بالغ موفقیت‌آمیز است و  به مرگ طعمه منجر می‌شود. یک «کوسه سفید ماده» در طول حیاتش می‌تواند ١٠ بچه به دنیا بیاورد.
٩- کوسه‌های سفید برای شکار طعمه می‌توانند تا فاصله‌ دو متری از آب بیرون بپرند. رژیم غذایی «کوسه سفید» عمدتا از شیرهای دریایی، انواع ماهی‌ و دلفین‌های کوچک تشکیل می‌شود.
١٠- کوسه‌ها معمولا اشتباهی به انسان‌ها حمله می‌کنند؛ زیرا آنها را با خوک‌های‌ آبی اشتباه می‌گیرند!
١١- «کوسه‌های ببری» از پایین به طعمه‌هایشان حمله می‌کنند. آنها طعمه را به عمق آب برده و غرق می‌کنند. کوسه‌های ببری در آب‌های گرم و شور زندگی می‌کنند. پشت بدن کوسه‌های ببری راه‌راه است که به آنها کمک می‌کند تا راحت‌تر خود را استتار کنند. کوسه ببری ماده در طول زندگی‌اش می‌تواند ٨٢ بچه داشته باشد!
١٢- «کوسه‌های آبی» واقعا آبی‌رنگ هستند. رنگ قسمت‌های بالایی بدن این آبزی آبی براق و قسمت‌های زیری آن سفیدرنگ است. اغلب نژادهای دیگر کوسه‌ قهوه‌ای، زیتونی یا خاکستری‌رنگ‌اند.
١٣- چشم‌ «کوسه‌های سرچکشی» در انتهای قسمت چکشی‌شکل است. سر پهن و چکشی‌شکل کوسه‌های سرچکشی مانع از شیرجه‌زدن این حیوان درون آب می‌شود. یک «کوسه سرچکشی ماده» در طول عمرش می‌تواند ٤٠ بچه به دنیا بیاورد.
١٤- در ‌سال ١٩٧٤، پیتر بنچلی کتابی درباره‌ حمله‌ یک «کوسه سفید» منتشر کرد. داستان این رمان درباره‌ حمله‌ یک کوسه سفید غول‌پیکر به انسان‌ها و تلاش‌های یک افسر پلیس برای محافظت از مردم در برابر این کوسه است. در‌ سال ١٩٧٥، فیلم «آرواره‌ها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، براساس رمانی که پیتر بنچلی نوشته بود، ساخته شد.
١٥- در‌ سال ٢٠٠٣، کمپانی‌های دیزنی و پیکسار، انیمیشن «در جست‌وجوی نمو» را ساختند که سه تا از شخصیت‌های آن کوسه‌ماهی بودند؛ یک «کوسه‌ سرچکشی»، یک «کوسه سفید» و یک «کوسه ماکو باله‌کوتاه». «کوسه‌ماهی ماکو باله‌کوتاه» سریع‌ترین کوسه‌ دنیاست.

برگردان از thefactsite – مترجم: فاطمه کرمی

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.