یک هفته صبر کنیم، بحث برجام مشخص می‌شود

علی‌اکبر صالحی در کلاب‌هاوس: بن‌بست مذاکره ایران و آمریکا حل شده است

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در کلاب‌هاوس گفته ایران و آمریکا به این نتیجه رسیدند که بن‌بست مذاکرات را کنار بگذارند.

شهروند آنلاین: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که در کلاب‌هاوس حضور یافته بود، به سوالات افراد مختلف شرکت‌کنندگان پاسخ داد. مهم‌ترین نکته‌ای که صالحی بیان کرد این بود که ایران و آمریکا به این نتیجه رسیدند که بن‌بست مذاکرات را کنار بگذارند.

صالحی در پاسخ به سوال محمود صادقی نماینده پیشین مجلس گفته مشکل اینجا بود که ایران و آمریکا هر کدام می‌گفتند دیگری قدم اول را بردارد، اما الان این مشکل حل شد و آن را دور زدیم.

صالحی در پاسخ به سوال علی علیزاده (علیز) درباره عاقبت مشکل ایران و آمریکا گفته در این ۴۲سال تلاش شد جمهوری اسلامی ساقط شود، اما این اتفاق نیفتاد، زیرا ایران مانند یک آهن گداخته است که روز به روز قوی‌تر شده است، اما اکنون آمریکا به این عقلانیت رسیده که نباید به ایران فشار بیاورد و مذاکره کند، اما برای این موضوع و رسیدن به استقلال هم هزینه دادیم. ایران کلید طلایی منطقه است و آمریکا اکنون به این درک رسیده است.

ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم به ۱۶هزار و ۵۰۰ سو رسیده است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفته آنقدر برجام را کوبیدند مشکل درست کنند و همنوا با اسراییل این کار را انجام دادند. اگر این برجام محدودیت است، باید پرسید این چه محدودیتی است که ۱۶هزار و ۵۰۰ سو غنی‌سازی داریم؛ در حالی که قبل از برجام حداکثر ظرفیت غنی‌سازی ما ۱۳هزار سو بود.

صالحی با اشاره بدهی‌های خارجی ایران گفت، صنعت هسته‌ای برای ایران اقتدار می‌آورد اما ما هزینه برای اتمام آن نداشتیم و از روسیه کمک گرفتیم؛ بنابراین از ملت و دولت روسیه تشکر می‌کنم که از ما حمایت کردند.

به گزارش رویداد۲۴ علیرضا نامور حقیقی سوال‌کننده دیگری بود که گفت سخنان صالحی یعنی تأیید سیاست هسته‌ای دوران شاه و نکته دیگر اینکه آمار نشان می‌دهد هزینه‌های هسته‌ای بسیار زیاد بوده است و 2هزار میلیارد دلار هزینه داشته و محیط‌زیست را هم حفظ نکرده است. اگر بنا بر حفظ محیط‌زیست بود، تکنولوژی‌های نو استفاده می‌کردیم و منابع مالی را برای همه حوزه‌ها تعطیل نمی‌کردیم بنابراین فقط یک بخش از علم گرفته شده (هسته‌ای) و سایر حوزه‌ها متوقف شده است. بحث دیگر اینکه هسته‌ای فقط غنی‌سازی نیست بلکه سوخت هسته‌ای است، نه اینکه به سمت غنی‌سازی اورانیوم رفت، بنابراین اینگونه نیست که اگر هسته‌ای نباشد، آمریکا به چیز دیگری گیر می‌دهد و اینکه آیا ایران حاضر است موضوع هسته‌ای را به رفراندوم بگذارد.

سیاست هسته‌ای دوران شاه را تأیید می‌کنیم

صالحی در واکنش به این سخنان گفت: «این سخنان نظر آقای حقیقی است و قرار نیست با گفتمان خودمان را توجیه کنیم. اعدادی که مطرح می‌شود، مستند نیست و نمی‌توان به آن تکیه کرد. سیاست هسته‌ای زمان شاه را قبول داریم و در شورای انقلاب در ابتدای پیروزی انقلاب بحث شد و همان موقع گفتیم سیاست درستی است و آن را باید ادامه دهیم. مخالفان می‌گفتند هسته‌ای و موشکی سیاست امپریالیستی است و نباید آن را ادامه داد، درحالی که ما متفق‌القول بودیم که این سیاست را باید ادامه داد و نیروگاه هسته‌ای می‌خواهیم اما المان‌ها ول کردند و رفتند؛ این‌هم درحالی بود که پولش را هم گرفته بود.

نامور حقیقی گفت ایران باید در حوزه سایبری سرمایه‌گذاری می‌کرد اما تمام ماجرا را به سمت هسته‌ای برد. در جنگ هم به نقطه‌ای رسیدیم که مجبور شدیم ادامه ندهیم. الان آمریکا چه چیزی باید بدهد که ایران از هسته‌ای دست بکشد و آن را تاخت بزند؟

صالحی گفت برای تاخت‌زدن قدرت ابتدا باید قدرت داشت. ما نباید عنصر قدرت را فراموش کنیم، زیرا دنیا دنیای عدالت‌خواهی نیست. همین دیروز آنتونی بلینکن گفت بزرگ‌ترین دشمن ما چین است. خط قرمز زمانی در جنگ اراده‌ها تعیین می‌شود. ما کشور صاحب عقلانیت سیاسی هستیم و این‌طور نیست همین‌جور برویم سرمان به سنگ بخورد. در جنگ نتیجه چه شد؟ ایران جام زهر را نوشید اما صدام را از ته چاه بیرون کشیدند. اگر ایران کشور فکسنی و دسته چندم بود که تا الان ایران را له کرده بود.

جمهوری اسلامی تازه به راه افتاده، باید بیفتد، بلند شود و قد بکشد

یاشار سلطانی‌فرد بعدی بود که سوالات خود را مطرح کرد. او گفت من موافق ایران مقتدر هسته‌ای هستم اما مسأله اینجاست بعد از چند دهه تبلیغات، این اتفاق افتاده که هنوز دارید هسته‌ای را برای افکار عمومی توجیه می‌کنید. چرا بعد از اینهمه سال نتوانستید کاری کنید که نخواهید مسأله به این بزرگی را توجیه کنید. دلیل آن است که شما وضعیت معیشت خانواده‌ها را نادیده گرفتید و فقط به هسته‌ای فکر می‌کنید و تمام هزینه‌ها را آنجا بردید و ما عمر نوح نداریم که بخواهیم آینده روشن را ببینیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی پاسخ داد: «حتما آینده روشن جمهوری اسلامی ایران را خواهید دید. این بچه (جمهوری اسلامی) تازه به راه افتاده و باید بیفتد و بلند شود و سپس قد بکشد. مسیر آینده روشن است. ما با کشورهایی همچون کره‌شمالی متفاوت هستیم. ما در زمینه‌های مختلف جلو رفتیم و البته مشکلات داریم که بخش عمده آن تحمیلی است.»

صالحی گفت: «فرض کنید در داخل مشکل ما بهترین‌ها باشد اما اگر مسائل بین‌الملل و تجارت ما کار نکند، باز به مشکل برمی‌خوریم. این درحالی است که من مدیریت داخلی را تأیید نمی‌کنم اما ما اصلاح‌پذیریم. ما 3هزار مگاوات برق داشتیم اما الان 85هزار مگاوات برق تولید می‌کنیم. فقط 380هزار کیلیومتر لوله‌کشی گاز داریم. این یعنی در حال پیشرفت هستیم. الان ما 4میلیون و 500هزار دانشجو داریم و اگر 2میلیون دانشجوی بی‌کیفیت هم داشته باشیم، یعنی 2میلیون و 500هزار دانشجوی باکیفیت داریم. نیویورک‌تایمز چندی پیش گزارش داد که ایران بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است. در این شرایط ترامپ فشار آورد و گفت تا نوکر ما نباشید، تحریم را را رفع نمی‌کنیم.

بن‌بست مذاکرات ایران و آمریکا درحال برطرف‌شدن است

فرناز فصیحی‌فرد دیگری بود که در کلاب‌هاوس این سوال را از صالحی پرسید که بن‌بست مذاکرات ایران و آمریکا چگونه شکسته شده و راهبرد جدید چیست و آیا گام به گام پیش خواهید رفت؟ صالحی پاسخ داد که نمی‌توانم جزئیات این موضوع را فاش کنم، زیرا زود است اما در مسیر گفت‌وگو هستیم و بن‌بست در حال برطرف‌شدن است. الان همه فهمیده‌اند این بن‌بست نه به نفع آمریکا، نه به نفع ایران و نه به نفع کشورهای منطقه است و امیدواریم تا هفته آینده قطعیت بیشتری درباره این مسأله مطرح کرد اما در مجموع خوشبین هستم. یک هفته صبر کنیم، بحث برجام مشخص می‌شود.

می‌خواهند PMD را دوباره احیا کنند

صالحی در پاسخ به سوال مسعود براتی به موضوع PMD اشاره کرد و گفت: «موارد کنونی که اکنون برای بازدیدهای هسته‌ای مطرح شده، مسائل سیاسی است و می‌خواهند آن را احیا کنند اما این کار مختومه شده است. اما ما هم مشکلی نداشتیم و گفتیم بیایند بروند ببینند. با این حال آنها همچنان تلاش می‌کنند ماجرا را از اول آغاز کنند و به قول معروف زیرخاکی‌ها را بیرون آوردند، درحالی که قبلا بحث شده و مسأله پایان یافته است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه اگر احیا نشده، پس چرا قطعنامه علیه ایران صادر شده است، صالحی گفت شورای حکام قطعنامه صادر نکرد و می‌خواستند قطعنامه صادر کنند اما نتوانستند. براتی گفت خرداد 99 قطعنامه صادر کردند. صالحی گفت همین‌که در شورای حکام مطرح شد، یعنی ماجرا سیاسی شده است و این تلاش برای بازکردن دوباره PMD است.

احمدی‌نژاد نگذاشت مذاکره ایران و آمریکا انجام شود

سعید شریعتی سوال‌کننده دیگری بود که خطاب به صالحی گفت شما جزو اولین نفری بود که مسیر مذاکرات را باز کردید و در مذاکرات عمان حضور داشتید، اما فارغ از نقش مسئولیت شما، سوالم این است که آیا این تجربه قابل تکرار است و می‌توانیم مسائل‌مان را با الگوی برجام حل کنیم یا آنکه برجام یک استثنا بوده است؟

صالحی پاسخ داد: «مذاکرات با آمریکا اولین‌بار در دولت احمدی‌نژاد در عمان انجام شد و طی آن مذاکرات که فقط دو جلسه بود و می‌شد مسأله همان موقع حل شود اما نشد. ما از رهبری اجازه گرفتیم که مذاکره مستقیم کنیم. آن زمان آقای اوباما برای دور دوم ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کرد و به ما گفتند مذاکره کنید. البته می‌خواستند از این فضا به نفع خودشان برای انتخابات استفاده کنند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «احمدی‌نژاد مکلف شده بود مذاکرات را عهده‌دار شود، اما ایشان استنکاف کردند و ما ناچار شدیم با شورای‌عالی امنیت ملی هماهنگ کنیم که دچار دست‌انداز شدیم و به قول آقای ظریف یک‌سال فرصت طلایی را از دست دادیم. نتیجه آن دو جلسه این بود که غنی‌سازی ما پذیرفته شد. در دولت بعدی هم آقای روحانی کل مذاکرات را به وزارت خارجه آوردند.»

راه‌حل ارتباط ایران و آمریکا

صالحی گفت: «مشکل ایران و آمریکا دیوار بلند بی‌اعتمادی بین دو کشور است و هر طرف هم دلایل خود را دارند. من فکر می‌کنم دلایل ایران دلایل بحقی است. این دیوار بی‌اعتمادی باید برچیده شود. نمی‌شود از مسائل سیاسی شروع کرد و دیوار را برداشت، بلکه باید از مسائل اجتماعی و فرهنگی و علمی و اقتصادی و… شروع کرد و در نهایت بحث سیاسی هم کرد.»

آمریکا به برجام برگردد، غنی‌سازی ۲۰ را همان لحظه متوقف می‌کنیم

نگار مرتضوی، تحلیلگر ایرانی ساکن آمریکا درباره بازگشت کامل ایران به تعهدات سوال پرسید و اطلاعاتی درباره برجام پلاس نیز جویا شد که چقدر برای این موضوع آمادگی وجود دارد و چه بده بستان‌هایی برای این مسأله مورد نیاز است؟

صالحی گفت: «بازگشت کامل به تعهدات زمان می‌برد اما می‌توانیم آن را فریز کنیم؛ یعنی اگر نیاز شد دو طرف کاری کنند، ایران درجات غنی‌سازی را متوقف می‌کند. ایران زنجیره‌های غنی‌سازی جدیدی دارید که توقف آن زمان می‌برد و باید تحت نظارت آژانس فرصت بدهیم و همه آنها را جمع کنیم. مثلا در صورت بازگشت آمریکا به برجام، غنی‌سازی 20 را همان لحظه می‌توانیم متوقف کنیم، اما درباره برجام پلاس، ما همچنین چیزی را قبول نداریم.»

چرا مذاکرات دوره جلیلی به نتیجه نرسید؟

کیان عبداللهی، روزنامه‌نگار اصولگرا گفت: «صالحی مغالطه می‌کند، زیرا بحث بر سر این نیست که آیا توافق کنیم یا نه، زیرا از سال 88 به این‌سو بعد از نامه‌های اوباما، آمریکا در استیصال بود بنابراین از سال 91 آنها آماده بودند که هر امتیازی به ایران بدهند اما با تخمین بد دولت روحانی فضا عوض شود و محاسبات طرف مقابل را هم تغییر دادیم و تحریم‌ها برداشته نشد و تحریم جدید اعمال شد. نقش دولت روحانی چه بود؟»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «حق غنی‌سازی ایران مورد تأیید غرب بود و نامه آن موجود است. نامه سلطان قابوس به آقای احمدی‌نژاد موجود است که در آن گفته شده آمریکا حق هسته‌ای ایران را قبول دارد.»

صالحی گفت: «وقتی آقای جلیلی مذاکره کرد، قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ می‌گفتند هیچ چیز ندهیم و آمریکا حق هسته‌ای ایران را بپذیرد. خب این ایده‌آل همه ما بود و تمام مردم به آن علاقه داشتند اما چرا این مذاکرات به نتیجه نرسید؟ یک زمان در دوره آقای لاریجانی توافقی انجام شد و به تعداد سانتریفیوژ مورد نظر رسیدند که پیشرفت در مذاکرات بود اما متوقف شد. ما در برجام هیچ حقی را واگذار نکردیم به همین دلیل ترامپ گفت این بدترین توافقی بود که آمریکا در طول تاریخ خودش انجام داده است. هیچ حقی ندادیم اما برخی تعهدات را متوقف کردیم؛ مثلا ما پلوتونیوم فلزی تولید نکنیم.»

او ادامه داد: «با فتوشاپ آمدند چاله راکتور را درست کردند که در آن سیمان ریخته شده است. این بی‌انصافی است چون حقیقت نداشت. در داخل ایران هم همین مسأله را بزرگ کردند. اما باید پرسید چطور این صنعتی که فاتحه آن خوانده شده، چگونه در عرض سه‌ماه این سانتریفیوژها نصب شد؟ سانتریفیوژهای IR6 چگونه نصب شد؟ چگونه به 50 کیلو اورانیوم برسیم؟»

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر سیدمحمد خاتمی در دولت اصلاحات گفت صالحی همه موضوعات را سیاسی کرده و تمام معیشت و تاریخ انقلاب را به موضوع هسته‌ای گره زده است در حالی که قدرت برای قدرت نیست بلکه برای حل مشکلات مردم است. صالحی پاسخ داد که من مسئول هسته‌ای کشور هستم و مسائل اقتصادی ربطی به من ندارد با این حال من مشکلات معیشتی را می‌پذیرم اما بخش عمده مشکلات کشور به خاطر تحریم آمریکاست.

در راکتورهای کوچک و در خنداب اراک با چین همکاری می‌کنیم

صالحی در بخش دیگر سخنانش گفت: «در راکتورهای کوچک و همچنین در خنداب اراک با چین همکاری می‌کنیم، بنابراین در قرارداد ایران و چین با این کشور همکاری خواهیم کرد. هیچ کشوری نمی‌تواند از جهان بی‌نیاز باشد، بنابراین مسیر ما این است که به خودکفایی برویم. همین فرانسه خیلی از اجزای هسته‌ای خود را مثلا از چک خریداری می‌کند. ما بیستم فروردین حدود 80 دستاورد جدید را معرفی می‌کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.