«آسترازنکا»؛ کُشنده یا حیات‌بخش؟

کارشناسان می‌گویند موارد لخته‌شدن خون و مرگ در گیرندگان واکسن آکسفورد/آسترازنکا کم است

نگرانی در مورد موارد نادر لخته‌شدن خون در هفته‌های اخیر گریبانگیر آکسفورد/آسترازنکا شده است. آژانس تنظیم داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) و آژانس دارویی اروپا (EMA) گفته‌اند اثبات نشده است که این موارد ناشی از تزریق این واکسن است و فواید واکسیناسیون با توجه به خطری که کووید-19 ایجاد می‌کند، بیش از خطرات آن است. اما EMA گفت در حالی که تحقیقات ادامه دارد، اخطار درباره این قبیل موارد در اطلاعات این واکسن وجود خواهد داشت.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: مواردی از سندرم لخته‌شدن خون و به دنبال آن هفت مرگ در میان گیرندگان واکسن کووید-19 آکسفورد/آسترازنکا در انگلستان گزارش شده است، اگرچه کارشناسان می‌گویند تعداد آنها کم است و فواید واکسن بسیار بیشتر از خطرات این بیماری است.

طبق آخرین آمارهای آژانس تنظیم داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) 22 گزارش از لخته‌شدن خون در مغز با عنوان ترومبوز سینوس وریدی مغزی (CVST) وجود دارد که با تعداد پلاکت پایین در بین گیرندگان واکسن آکسفورد/آسترازنکا همراه بود؛ همچنین هشت گزارش از سایر مشکلات لخته‌شدن خون با پلاکت پایین. پلاکت‌ها سلول‌هایی در خون هستند که به لخته‌شدن آن کمک می‌کنند.

با این حال، چنین مواردی نادر است و گزارش‌های MHRA نشان می‌دهد تا 24 مارس، 18.1 میلیون دوز واکسن آکسفورد/آسترازنکا تزریق شده است.

همچنین دو مورد CVST در بین افرادی که واکسن فایزر/بایون‌تک دریافت کرده‌اند، وجود داشته است که هیچ یک از آنها با تعداد پلاکت پایین همراه نیست.

واکسن آکسفورد/آسترازنکا
Photograph: Diego Radames/Sopa Images/Rex/Shutterstock

نگرانی در مورد وقایع نادر لخته‌شدن خون در هفته‌های اخیر گریبانگیر آکسفورد/آسترازنکا شده است. MHRA  و آژانس دارویی اروپا (EMA) گفته‌اند اثبات نشده است که این حوادث ناشی از تزریق این واکسن است و فواید واکسیناسیون با توجه به خطری که کووید-19 ایجاد می‌کند، بیش از خطرات آن است.

اما EMA گفت در حالی که تحقیقات ادامه دارد، اخطار درباره این قبیل موارد در اطلاعات این واکسن وجود خواهد داشت.

بر اساس گزارش‌های آژانس دارویی اروپا (EMA)، با بیش از 9.2 میلیون دوز واکسن توزیع شده، تا 22 مارس گزارش‌هایی درباره 14 مورد مرگ‌ومیر مربوط به لخته‌شدن غیرمعمول خون در گیرندگان این واکسن دریافت شده است، اگرچه همه اینها با CVST ارتباط نداشت.

«آسترازنکا» از نگرانی تا تعلیق

در حالی که بسیاری از کشورها پس از توقف برنامه‌های خود، استفاده از این واکسن را از سر گرفتند، اما کشورهای دیگر نگرانند؛ از جمله کانادا که استفاده از واکسن آسترازنکا را تعلیق کرده و آلمان که استفاده معمول از آن را در افراد زیر 60 سال متوقف کرده است.

آلمان 31 مورد CVST (ترومبوز سینوس وریدی مغزی ) را پس از تزریق 2.7 میلیون دوز واکسن آکسفورد/آسترازنکا، گزارش کرد که 19 مورد از آنها همراه با پلاکت پایین خون بود.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد بیشتر موارد نادر لخته شدن خون در زنان زیر 65 سال اتفاق می‌افتد، اما دلیل آن هنوز مشخص نیست.

برخی گفته‌اند CVST به‌طور کلی در این گروه شیوع بیشتری دارد. در حالی که دیگران اشاره کرده‌اند کشورهایی مانند آلمان از ابتدا تمایلی به ارایه واکسن آکسفورد/آسترازنکا برای افراد مسن نداشتند، به این معنی که بیشتر دریافت‌کنندگان این واکسن افراد جوان‌تر و در درجه اول کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و معلمان بودند و بیشتر آنان زن هستند.

دکتر جون راین، مدیر اجرایی MHRA ، گفت که آژانس به بررسی کامل گزارش‌ها ادامه می‌دهد، اما واکسیناسیون ادامه خواهد داشت.

نگرانی در مورد وقایع نادر لخته‌شدن خون در هفته‌های اخیر گریبانگیر آکسفورد/آسترازنکا شده است. MHRA  و آژانس دارویی اروپا (EMA) گفته‌اند اثبات نشده است که این حوادث ناشی از تزریق این واکسن است و فواید واکسیناسیون با توجه به خطری که کووید-19 ایجاد می‌کند، بیش از خطرات آن است.

او گفت: «مزایای واکسن آکسفورد/آسترازنکا در پیشگیری از کووید-19 و عوارض آن، همچنان بر هر خطری می‌چربد و اگر این واکسن در اختیار افراد قرار داده شد، باید از آن استفاده کنند. ما از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌خواهیم موارد مشکوک به ارتباط با واکسیناسیون کووید-19 را از طریق وب‌سایت کارت زرد ویروس کرونا گزارش دهند.»

پروفسور پل هانتر، از دانشگاه East Anglia ، گفت که که این ارقام جدید باعث افزایش نگرانی در مورد احتمال وجود ارتباط بین تزریق واکسن آکسفورد و CVST می‌شود، اما تأکید کرد که چنین اتفاقاتی بسیار نادر است.

او گفت: «خطر مرگ هنوز در افراد واکسینه‌نشده بسیار بیشتر از افرادی است که واکسن آکسفورد/آسترازنکا زده‌اند. این باعث نمی‌شود دوز بعدی‌ام را تزریق نکنم.»

مرد 44 ساله، استرالیا را نگران کرد!

مقامات بهداشتی استرالیا، با توجه به اینکه هفت مرگ در میان گیرندگان این واکسن در انگلیس گزارش شده است، ارتباط احتمالی بین تزریق واکسن آسترازنکا و بستری‌شدن مرد 44 ساله ملبورنی را که دچار لخته خون شده، بررسی می‌کنند.

پروفسور مایکل کید گفت که گروه مشاوره فنی استرالیا در زمینه ایمن‌سازی (Atagi) و اداره کالاهای درمانی (TGA) به دنبال جلسه فوری مقامات بهداشتی در روز شنبه، هیچ تغییری در روند استفاده از واکسن توصیه نکرده‌اند.

کید گفت در حال حاضر هیچ مدرک قطعی در رابطه با وضعیت مرد 44 ساله و واکسنی که در ماه مارس دریافت کرده، وجود ندارد. با این حال، با توجه به اینکه ویژگی‌های بالینی این مورد، مشابه موارد دیگر در خارج از کشور بود، او گفت که احتمال ارتباط وجود دارد.

روز چهارشنبه، مقامات بهداشتی آلمان در برلین و مونیخ به دنبال نگرانی‌های جدید در مورد لخته‌شدن خون، استفاده از واکسن آسترازنکا را برای افراد زیر 60 سال به حالت تعلیق درآوردند. کانادا هم به دلیل همان نگرانی‌ها، اقدام مشابهی انجام داد و تزریق آسترازنکا را برای افراد زیر 55 سال متوقف کرد.

کید افزود: «اگر شیوع شدید کووید-19 را –به‌ویژه در میان استرالیایی‌های مسن و افرادی با مشکلات شدید سلامتی- تجربه کنیم، خطر آن بسیار بیشتر از خطر بالقوه و بسیار کوچک اختلال لخته‌شدن مرتبط با واکسن است.»

علائمی که در این مرد استرالیایی بروز کرد، مشابه علائمی است که برخی از کشورهای اروپایی را وادار به توقف استفاده از واکسن آسترازنکا کرد، پس از آنکه گزارش شد 31 نفر از کسانی که این واکسن را در اروپا و انگلیس دریافت کرده‌اند، دچار لخته خون شده‌اند.

این موارد مربوط به میلیون‌ها نفری است که این واکسن را در اروپا دریافت کرده‌اند و آژانس دارویی اروپا گفته است اطلاعات اولیه بررسی این موارد نشان می‌دهد که خطر لخته‌شدن خون پس از تزریق این واکسن به‌طور بالقوه برای یک نفر از هر 100 هزار نفر است.

جان اسکریت، رئیس  TGA، تأیید کرد که در حال تحقیق در مورد این پرونده است. او گفت: «تعداد کمی از افراد، عمدتا در خارج از کشور، با اختلال لخته‌شدن خون به دنبال تزریق واکسن آسترازنکا مواجه شده‌اند. یک مورد در استرالیا گزارش شده است و اداره کالاهای درمانی آن را بررسی می‌کند. متخصصان پزشکی در آژانس دارویی اروپا و آژانس تنظیم‌کننده محصولات بهداشتی انگلیس ارتباط این موارد را با واکسن آسترازنکا تأیید نکرده‌اند، اما همچنان گزارش‌ها را با جزییات کامل بررسی می‌کنند.»

روز چهارشنبه، مقامات بهداشتی آلمان در برلین و مونیخ به دنبال نگرانی‌های جدید در مورد لخته‌شدن خون، استفاده از واکسن آسترازنکا را برای افراد زیر 60 سال به حالت تعلیق درآوردند. این تصمیم پس از اعلام نهادهای پزشکی کشور مبنی بر دریافت 31 گزارش از لخته‌شدن خون در گیرندگان این واکسن گرفته شد. 9 نفر از آنان فوت کردند.

یک روز قبل از اقدام آلمان، کانادا هم به دلیل همان نگرانی‌ها، اقدام مشابهی انجام داد و تزریق آسترازنکا را برای افراد زیر 55 سال متوقف کرد.

منبع: گاردین

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.