تلویزیون به سیم آخر زد!

در روزهایی که تلویزیون تولیدات چندانی نداشت، مسابقه‌ها سعی کردند مخاطبان را پای گیرنده‌ها بکشانند

یکی از بهترین مجموعه‌ها «محاکات» با حضور منصور ضابطیان بود. «شوتبال» حامد آهنگی با توجه به تأثیرگذاری او در «شب‌های مافیا» هم مورد توجه قرار گرفت و قسمت‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شد. «بمب» با اجرای رضا رشیدپور هم به جهت فضای بصری جذاب جزو مسابقه‌های پربیننده بود.

شهروندآنلاین: در روزهایی که تلویزیون تولیدات چندانی در عرصه فیلم و سریال نداشت، بعضی مسابقه‌ها و مجموعه‌هایی که شبیه به مسابقه طراحی شده بودند، تلاش داشتند مخاطبان را پای گیرنده‌ها بکشانند. یکی از بهترین مجموعه‌ها «محاکات» با حضور منصور ضابطیان بود. «شوتبال» حامد آهنگی با توجه به تأثیرگذاری او در «شب‌های مافیا» هم مورد توجه قرار گرفت و قسمت‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شد. «بمب» با اجرای رضا رشیدپور هم به جهت فضای بصری جذاب جزو مسابقه‌های پربیننده بود. در پایان این گزارش هم به «ناهار فامیلی» پرداخته‌ایم و تفاوت آن با برنامه‌ها آشپزی پیش‌تر.

محاکات

شاید یکی از خلاقانه‌ترین مسابقه‌های این روزهای تلویزیون «محاکات» با اجرای منصور ضابطیان باشد. در این برنامه رقابتی برای روایتگری، خاطره‌گویی و قصه گفتن پیش می‌آید که بعضی از آنها واقعا شنیدنی هستند. حضور رضا داوودنژاد و روایت او از زندگی پرفرازونشیبش در این سال‌ها که پنجشنبه شب پخش شد، بسیار دیدنی و شنیدنی بود. همزمان داوران و تماشاچیان نیز در سالن حضور داشتند و قرار بود این روایت تلخ را به قضاوت بنشینند. در این برنامه سه کارشناس حضور دارند و یک کارشناس میهمان که از شخصیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی است. افرادی که در این برنامه حاضر می‌شوند هر کدام سرگذشت شگفت‌انگیز و عجیب خود را روایت می‌کنند و از اندوه و شادی رفته بر خود می‌گویند تا مخاطب با داستان زندگی آنها یا مقطعی از زندگی‌شان آشنا شود. برنامه به‌خصوص زمانی تماشایی‌تر می‌شود که سلبریتی‌ها و چهره‌های معروف برای مردم حضور پیدا می‌کنند و قرار است جلوی دوربین بایستند و بخشی از زندگی خود را روایت کنند؛ بخشی که باید نقاط اوج و فرودی داشته باشد تا بتواند در داوری شنوندگان مقبول واقع شود. وقتی این روایت، رنگ و بوی واقعی هم دارد و از زندگی چهره مشهور برداشت شده و به زبان خودش روایت می‌شود، طبیعتا شنیدنی‌تر است. «محاکات» از شبکه دو در حال پخش است.

سیم آخر

«سیم آخر» با حضور رضا رشیدپور، قبل از ایام عید، طرفدارانی را برای خود دست و پا کرد. مسابقه در نحوه برگزاری جذاب به نظر می‌رسید. شرکت‌کنندگان رودرروی دستگاهی می‌ایستند و شبیه به خنثی‌کردن مین شروع به قطع سیم‌هایی می‌کنند که هر کدام به پاسخ‌های مربوط به سوالات مطرح‌شده مربوط است. چنانچه سیمی غیرمرتبط قطع شود، منبع پاشش رنگ فعال می‌شود و چهره فرد شرکت‌کننده پر از رنگ می‌شود. هر چند جایزه نهایی مبلغی قابل توجه (60 میلیون تومان) است اما هنوز کسی نتوانسته به مرحله نهایی برسد. «سیم آخر» در عین حال حاشیه‌هایی هم به دنبال داشت؛ ازجمله اینکه مدتی بعد از پخش این برنامه مطرح شد که مسابقه کاملا ما به ‌ازای خارجی دارد و در واقع کپی‌برداری شده است. هر چند تهیه‌کننده برنامه خود پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرآنلاین عنوان کرده بود: «سیم آخر برگرفته از یکی از پربیننده‌ترین مسابقه‌هایی است که در دنیا در حال برگزاری است و در بیش از ۲۰ کشور در رنکینگ موفق‌ترین برنامه‌ها قرار دارد. ما هم تلاش کردیم با استفاده از آن پلتفرم، ساختار این مسابقه را در کشور خود پیاده‌سازی و بر اساس محتوای مورد نظر خود ایرانیزه کنیم.» البته مقصود از ایرانیزه‌شدن برنامه بیشتر همان حال‌وهوای سوالات و فضایی است که شرکت‌کنندگان با خود به دنبال می‌آورند؛ غیر از این خلاقیت دیگری در برگزاری مسابقه وجود ندارد و «بمب» به جهت همان ایده اولیه، جذاب و دیدنی است. «سیم آخربمب» از شبکه سه سیما در حال پخش است.

شوتبال

شاید «شوتبال» بیش از هر چیزی تحت تأثیر هیجان مجری برنامه، حامد آهنگی پیش می‌رود؛ چهره‌ای که این ماه‌ها به خاطر شرکت در «شب‌های مافیا» بیشتر از  گذشته به شهرت رسیده و طرفدارانی پیدا کرده است. آهنگی با حضور در این رئالیتی‌شو بازی حرفه‌ای و هوشمندی بالای خود توانست یکی از چهره‌های محبوب طرفداران این برنامه باشد؛ به طوری‌ که کاربران فیلمیو در کامنت‌های مربوط به پخش این مجموعه هنوز هم از او نام می‌برند. «شوتبال» با دعوت از بعضی چهره‌های تلویزیونی تلاش کرده مخاطبان را پای گیرنده‌ها بنشاند. حالا هم که قرار است بازیگران سریال «نون خ» را به برنامه دعوت کند و این وعده را در برنامه عنوان کرده است. یکی از صحنه‌هایی که از مسابقه «شوتبال» بسیار وایرال شد، گریه مجری برنامه هنگام پخش نماهنگی درباره علی انصاریان و مهرداد میناوند بود. آهنگی که نتوانست جلو گریه‌اش را بگیرد، سمت دیگر سالن برگزاری مسابقه رفت، چهره‌اش را پوشاند و زیر گریه زد. «شوتبال» این روزها از شبکه نسیم در حال پخش است.

ناهار فامیلی

از زمانی که مسابقه‌های آشپزی مخاطبان را پای تلویزیون کشانده یک دهه‌ای می‌گذرد. هر چند ماجرا از شبکه‌های ماهواره‌ای گل کرد اما بعدها به «شام ایرانی» کشید و مجموعه‌ای که هر هفته در قالب برنامه‌های شبکه خانگی توزیع می‌شد. این بار به جای چهره‌های عادی، سلبریتی‌ها و هنرمندان در برنامه حضور داشتند تا مردم دستپخت آنها را بچشند؛ هر چند همیشه طعم این نوع برنامه‌ها همان ابتدا تهییج‌کننده است و کنجکاوی‌برانگیز. در واقع با گذشت زمان شام‌های ایرانی و غیرایرانی دیگر مثل قبل مزه ندادند تا اینکه نوبت رسید به «ناهار فامیلی». این مسابقه از شبکه مستند این روزها روی آنتن است. دست‌اندرکاران این برنامه با شرکت‌دادن افراد خارجی مقیم ایران تلاش کرده‌اند حال و هوای برنامه را متفاوت از پیش برگزار کنند؛ به‌خصوص چهره لبنانی حاضر در این مسابقه با وجود لهجه شنیدنی فارسی، شاید کمکی برای جذب مخاطبان بیشتر باشد. در هر قسمت از این مسابقه، پدربزرگ و مادربزرگ یک خانواده حضور دارند و بر اساس قرعه‌کشی از بین بچه‌ها و نوه‌هایشان دو خانواده را برای مسابقه آشپزی انتخاب می‌کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.