نقش انریکه مورا در شکستن بن‌بست برجام

مأموریت سخت جانشین هلگا اشمید در اتحادیه اروپا

انریکه مورا، معاون دبیرکل امور سیاسی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اول امسال بر مسندی تکیه زده که 10 سالی در تصدی هلگا اشمید بود. اشمید حالا به مدیرکلی سازمان امنیت و همکاری اروپا برگمارده شده است

شهروند آنلاین: اجرای توافق تازه بر سر تدوین نقشه راه برای احیای برجام در عمل آسان نخواهد بود. انریکه مورا، جانشین هلگا اشمید در اتحادیه اروپا وظیفه‌ای دشوار به عهده دارد، ازجمله به دلیل شرط و شروط و انتظارات متفاوت دو طرف. توافقی که روز جمعه، ۱۳ فروردین میان ایران و کشورهای 1+4 به دست آمد، عملا مدیران کل وزرای خارجه ۴ کشور به علاوه دستیار بورل، انریکو مورا، را مأموریت می‌دهد که برای گام‌های ایران و آمریکا در راستای شکستن بن‌بست برجام نقشه راه تهیه کند.

انریکه مورا، معاون دبیرکل امور سیاسی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اول امسال بر مسندی تکیه زده که 10 سالی در تصدی هلگا اشمید بود. اشمید حالا به  مدیرکلی سازمان امنیت و همکاری اروپا برگمارده شده است.

مورای ۶۲ ساله از ‌سال ۱۹۸۹ در وزارت خارجه اسپانیا پست‌های مختلفی را به عهده داشته، ازجمله در مقام کنسول و سفیر. در دوره‌ای (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹) که خاویر سولانا هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اروپا بود، مورا رئیس دفتر او بود و تا فوریه ۲۰۲۰ هم  که ژوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا او را به‌عنوان مدیرکل سیاسی این سرویس برگمارد در وزارت خارجه اسپانیا مدیرکل سیاسی بود. در اصل فیزیک نظری خوانده است، ولی به کار دیپلماسی وارد شده و صاحب تجارب و شناختی از منطقه بالکان و بحران‌های بوسنی و کوزوو است و کتاب‌هایی هم در این زمینه‌ها نوشته است.

در ماه‌های اخیر هم، به‌خصوص با رفتن اشمید از سرویس سیاست خارجی اروپا در ابتدای دسامبر ‌سال پیش و با روی کار آمدن دولت بایدن، مورا در مأموریتی مشابه اشمید مسئول احیای برجام بوده است، با سفرها و دیدارهای مکرر با همتایان در کشورهای عضو برجام. دو ماه پیش این پیشنهاد مورا بود که ایران و گروه 1+4 تشکیل جلسه دهند و آمریکا به‌عنوان میهمان در جلسه شرکت کند تا روند بحث‌ها و مذاکرات شکل بگیرد و بن‌بست مربوط به احیای برجام برداشته شود. ایران اما نهایتا با این پیشنهاد مخالفت کرد. ولی مورا ظاهرا از پا ننشسته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.