تمکین داوطلبانه به قانون

گزارش شهروندآنلاین از تمکین از قانون و استعفای برخی از اعضای هیأت‌مدیره هلال‌ احمر استان‌ها

حفظ استقلال جمعیت و برون‌رفت از سیاست‌زدگی در هلال یکی از دستاوردهایی است که می‌توان ‏در دولت تدبیر ‌و امید از آن یاد کرد. این موضوع را می‌توان در تمکین از قانون و استعفای برخی از اعضای هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌ احمر استان‌ها در روزهای اخیر مشاهده کرد. به گزارش شهروندآنلاین با توجه به قانون منع عضویت همزمان مقامات در پست‌های مدیریتی و همچنین نامه دیوان محاسبات، جمعیت هلال ‌احمر ملزم به اجرای این قانون برای اعضای هیأت‌مدیره استان‌ها و شورای‌ عالی شده بود و در همین راستا برخی از اعضای هیأت‌مدیره جمعیت هلال ‌احمر در استان‌ها ازجمله مسعود پزشکیان عضو هیأت‌مدیره آذربایجان شرقی که هم‌اکنون نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی است، در تبعیت از قانون از سمت خود در هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌ احمر استان آذربایجان شرقی استعفا کرده‌اند.

جمعیت هلال‌ احمر با رویکرد خدمت‌محوری و دوری از سیاست‌زدگی توانسته محبوب و مورد اعتماد عامه مردم باشد. سازمانی مردم‌نهاد با نماد روحیه انسان‌دوستانه ‏باید با سازماندهی متناسب، بهره‌گیری از  استعدادهای مردمی و ظرفیت‌های داوطلبانه خود را ارتقا ‏دهد. از همین ‌رو قانونمداری ایجاد نظام یکپارچه، سازماندهی و مدیریت نیروی انسانی از ‏اولویت‌های مد نظر است که باید در این جمعیت مردم‌نهاد پیگیری شود.

مسأله‌ای که در تمکین از قانون و استعفای برخی از اعضای هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌ احمر استان‌ها در پی‌ ابلاغ رأی دیوان محاسبات کشور در مورد انتخاب اعضای هیأت‌مدیره هلال‌ احمر استان‌ها متجلی شد.

اجرای قانون در دستور کار

در واقع مضمون این ماده قانونی این است که عضویت همزمان مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 66/6/1 و همچنین کارکنان شاغل در همه پست‌های مدیریتی در هیأت‌مدیره،  مدیریت عاملی و سایر مدیریت‌های اجرایی شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و سازمان‌ها اعم از زیرمجموعه خود و زیرمجموعه سایر دستگاه‌ها ممنوع است. در پی این ابلاغ، رأی این مهم به وسیله جمعیت هلال‌ احمر پیگیری شد و مدیرکل هماهنگی مجامع و امور استان‌های جمعیت هلال ‌احمر درباره این قانون در جمعیت هلال ‌احمر استان‌ها توضیحاتی ارایه کرد.

فریبا شاه‌محمدی، مدیرکل هماهنگی مجامع و امور استان‌های جمعیت هلال ‌احمر درباره نامه ارسالی از دیوان محاسبات به برخی استان‌ها مبنی بر اجرای بند 2 جز «ه» تبصره 2 ماده واحده قانون بودجه سال 99  کشور اظهار کرد: «براساس این قانون و همچنین نامه دیوان محاسبات، جمعیت هلال‌ احمر ملزم است  اجرای این قانون را برای اعضای هیأت‌مدیره استان‌ها جاری و ساری کند.»
رعایت ضوابط و مقررات
مدیرکل هماهنگی مجامع و امور استان‌های جمعیت هلال‌ احمر به نامه‌ای که جمعی از اعضای شورای‌ عالی تهیه و به وسیله یکی از بازرسان شورا برای بررسی به دبیرکل جمعیت ارسال کردند، اشاره کرد و یادآور شد: «در آخرین جلسه سال ۹۹ شورای ‌عالی که پس از پایان جلسه رسمی و به خاطر حضور در جلسه دیگری ریاست جمعیت در زمان رأی‌گیری حضور نداشت و بالطبع بدون حضور ریاست جلسه رأی‌گیری قانونی نیست، تعدادی از اعضای شورای‌ عالی نامه‌ای تدوین کردند که یکی از بندهای آن مبنی بر این بود که آیا این موضوع شامل حال هیأت‌مدیره‌های استان‌ها می‌شود یا خیر؟ و تسری آن به مجمع عمومی و شورای ‌عالی نیز عنوان شده بود که حسب دستور دبیرکل نامه مذکور به این اداره کل ارجاع شد.»
به گفته شاه‌محمدی، اداره کل مجامع و امور استان‌های جمعیت هلال‌احمر در اولین هفته کاری در سال جدید، در راستای رعایت ضوابط و مقررات مربوط، این موضوع از لحاظ حقوقی از معاونت حقوقی جمعیت هلال ‌احمر استعلام شد. براساس اعلام اداره کل حقوقی جمعیت هلال ‌احمر این جمعیت ملزم به رعایت فرآیند قانونی کار است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا در راستای فرآیند قانون ذکرشده، خروج اعضای مشمول این قانون از هیأت‌مدیره استان‌ها کفایت می‌کند یا اینکه اجرای این قانون مترتب بر اعضای شورای ‌عالی هم می‌شود، گفت: «اداره کل حقوقی اعلام کرد که عضویت اعضای شورای‌ عالی منبعث از هیأت‌مدیره و مجامع استانی است و خروج افراد مشمول از هیأت‌مدیره استانی کفایت نمی‌کند به طریق  اولی خروج از هیأت‌مدیره استان مآلا خروج از مجمع و شورای ‌عالی خواهد بود.»
حفظ حرمت و همراهی همه داوطلبان
مدیرکل هماهنگی مجامع و امور استان‌های جمعیت هلال‌ احمر تأکید کرد: «با درایت انجام‌شده رئیس و دبیرکل جمعیت هلال‌ احمر با حفظ حرمت و همراهی همه داوطلبان جمعیت هلال‌ احمر در هر جایگاهی که قرار دارند و در هر استانی که حضور دارند، با رعایت قوانین، جمعیت هلال ‌احمر را مثل همیشه سربلند و سرافراز ببینیم ‌و در این راستا پاسخگوی مناسب و مطلوب به الزامات دیوان محاسبات و حوزه‌های نظارتی باشیم.»
شاه‌محمدی با اشاره به حضور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان سرمایه‌های اصلی این جمعیت مردم‌نهاد و خیریه تصریح کرد: «امیدواریم بتوانیم از حضور داوطلبان این عرصه که همراهان خوب ما محسوب می‌شوند، فرصت‌هایی طلایی برای بروز و ظهور هر چه بهتر این نهاد مردمی رقم بزنیم.»
او با تأکید بر اینکه جمعیت هلال‌ احمر مقام تشخیص در زمینه اجرای این قانون نیست و ما تنها به قانون عمل می‌کنیم، بیان کرد: «هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌ احمر هر استان موضوع مطرح‌شده را با دیوان محاسبات استان خود بررسی می‌کند، چراکه مقام تشخیص جمعیت هلال ‌احمر نیست و هر نظری که دیوان محاسبات استان اعلام کند، قابل اجرا خواهد بود.»
حضور اعضای علی‌البدل 
مدیرکل هماهنگی مجامع و امور استان‌های جمعیت هلال ‌احمر در پاسخ به این پرسش که در صورت استعفای افراد از هیأت‌مدیره استان‌ها و در نتیجه شورای‌ عالی این جمعیت، به چه صورت امکان جایگزین افراد وجود خواهد داشت، گفت: «طبق آیین‌نامه اجرایی انتخابات مجامع جمعیت هلال‌ احمر، برای اعضای فوق، علی‌البدل در نظر گرفته شده است که در صورت خروج افراد، از حضور اعضای علی‌البدل که در انتخابات جمعیت مشخص شده‌اند، استفاده خواهد شد. در استان‌ها هم براساس فرم شماره 15 به ترتیب کسب آرای بیشتر، نام افراد وجود دارد و به ترتیب جایگزین خواهند شد. اگر در  استانی اسامی فرم شماره 15 موجود نباشد، مجمع استانی تشکیل جلسه داده و اعضای جایگزین را انتخاب خواهد کرد.»
تجلی قانونمداری

در ادامه و با توجه به قانون منع عضویت همزمان مقامات در پست‌های مدیریتی و همچنین نامه دیوان محاسبات، جمعیت هلال‌ احمر ملزم به اجرای این قانون برای اعضای هیأت‌مدیره استان‌ها و شورای ‌عالی شده بود و در همین راستا برخی از اعضای هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌احمر در استان‌ها ازجمله مسعود پزشکیان عضو هیأت‌مدیره آذربایجان شرقی که هم‌اکنون نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی است، در تبعیت از قانون از سمت خود در هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان شرقی استعفا کرده‌اند. همچنین دکتر علیرضا منادی سفیدان عضو هیأت‌مدیره هلال‌ احمر آذربایجان شرقی و دکتر قادری عضو هیأت‌مدیره هلال‌ احمر استان فارس از عضویت در هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌احمر استان های خود به دلیل دو شغله‌بودن استعفا کردند. به گزارش شهروندآنلاین این موضوع در سایر استان‌ها نیز پیگیری شد.

گفتنی است مطابق بند 2 جز «ه» تبصره 2 ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کشور، عضویت همزمان مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 66/6/1 و همچنین کارکنان شاغل در همه پست‌های مدیریتی در هیأت‌مدیره، مدیریت عاملی و سایر مدیریت های اجرایی شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و سازمان‌ها اعم از زیرمجموعه خود و زیرمجموعه سایر دستگاه‌ها ممنوع است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.