رژه طلایی فرعون‌ها در مصر

روز شنبه مصر طی رژه‌ای باشکوه 22 جسد مومیایی شده سلطنتی را از مرکز قاهره به موزه جدید و عظیمی در جنوب پایتخت منتقل کرد. این مراسم که برای نمایش میراث تاریخی مصر طراحی شده بود، از «موزه مصر» در میدان التحریر قاهره شروع شد. رژه مومیایی‌ها در جاده حاشیه رود نیل تا «موزه ملی تمدن مصر» که به تازگی در فسطاط، اولین پایتخت اسلامی مصر، گشایش یافته است ادامه داشت.
مومیایی‌ها در تابوت‌های ویژه که جهت محافظت بیشتر از نیتروژن پر شده بودند، قرار داده شده و در وسایل نقلیه‌ای که با بال و نشانه‌های فراعنه مصر تزئین شده بودند به آرامگاه جدیدشان انتقال یافتند. مراسم با شلیک 21 تفنگ به نشانه احترام و سلام نظامی آغاز شده و با صدای طبل و موسیقی همراهی می‌شد.
به گفته وزارت باستان‌شناسی مصر بیشتر این مومیایی‌ها، متعلق به دوران پادشاهی نوین مصر هستند که بین سال‌های 1539 الی 1075 پیش از میلاد بر مصر حکومت می‌کردند. رامسس دوم، یکی از معروف‌ترین فرعون‌های مصر و ملکه حَتشـِپسوت، از معدود فرعون‌های زن در مصر، در بین این مومیایی‌ها بودند. ملکه حَتشـِپسوت از یک ریش مصنوعی استفاده می‌کرد تا بر سنتی که زنان را فقط در نقش‌های ثانویه در سلسه مراتب سلطنتی می‌پذیرفت، غلبه کند.
این مومیایی‌ها، شامل 18 فرعون و 4 شخصیت سلطنتی دیگر، حدود 3هزار سال پیش در گورهایی مخفی در «دره پادشاهان» و محوطه باستانی «دیرالبحری» دفن شده بودند.هر دوی این اماکن در نزدیکی جنوب شهر تاریخی اقصر قرار دارند. این گورها نخستین بار در قرن نوزدهم حفاری شدند.
پس از حفاری‌ها، اجساد مومیایی توسط قایق از طریق رود نیل به قاهره برده شدند. بعضی از آنها در ویترین‎‌های شیشه‌ای به نمایش گذاشته شده و بعضی دیگر در مخزن موزه نگهداری می‌شدند.
بقایای رامسس دوم در سال 1976 برای مرمت توسط دانشمندان فرانسوی به پاریس منتقل شد.
این رژه بخشی از تلاش‌های مصر برای احیای صنعت گردشگری این کشور است که پس از قیام‌های سیاسی سال 2011 و برکناری حسنی مبارک و اخیرا در اثر پاندمی کرونا آسیب دیده بود.
منبع: Euronews
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.