تهران موج چهارمی شد

در استان تهران روزانه 4700بیمار سرپایی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و 600 نفر بستری می‌شوند

شهروندآنلاینکرونا از سی‌ام بهمن 98 حضورش را رسما اعلام کرد؛ با دو کشته در قم. حضوری که تنها به مرزهای قم بسنده نکرد و از شهری به شهر دیگر سرک کشید. کرونا در فروردین با آمار بیش از سه‌ هزار بیمار در یک روز در اوج‌بودنش را به رخ کشید.

اوجی که در اردیبهشت کمی فروکش کرد و اواسط خرداد رکورد ثبت سه ‌هزار و پانصد مبتلا در یک روز را به نام خود ثبت کرد. نیمه مهر کرونا وارد فاز جدیدی شد تا ایران شاهد موج سوم باشد هر چند کووید-19 فرازوفرودهای بسیاری را پشت‌ سر گذاشت تا در فروردین 1400 موج چهارم شهر به شهر بچرخد.

فرازوفرودهایی که با کمبود موادضدعفونی و ماسک در روزهای ابتدایی مرزگشایی همراه بود و بعدها دغدغه تأمین واکسن به آن اضافه شد. هر چند سیاست «شل‌ کن، سفت کن» مسئولان هم در آغاز حکومت موج‌های جدید بی‌تأثیر نبود.

موج چهارم به تهران زده است. تعداد بستری‌ها افزایش 37درصدی داشتند؛ بیمارانی که بخش مراقبت‌های ویژه را متراکم کرده‌اند تا ارایه خدمات سخت‌تر از گذشته ادامه یابد. هر چند پایتخت چشم‌انتظار تصمیمات جدید است

سیاست یک بام و دو هوا

ویروس ووهان که به قم رسید بحث بر قرنطینه شد هر چند در مرحله اولیه انکار راهکار مقابله با این ویروس بود تا بعد از آن قرنطینه راهکاری قرون ‌وسطایی نامیده شود. کرونا در قم قربانی می‌گرفت اما همچنان اخبار از پروازهایی از مقصد چین می‌گفتند.

انتقادات بالا گرفت و دولت رسما پرواز به چین را ممنوع کرد هر چند اعلام این محدودیت هم کارساز نیفتاد تا شنیده‌ها از پرواز هواپیمایی ماهان به چین بگویند. بعد از قبول واقعیت ویروس همه‌گیر محدودیت‌های دست و پا شکسته روی کار آمدند.

محدودیت‌هایی که به نظر منتقدان کارساز و کافی نبودند. زمانی محدودیت‌ها یقه مشاغل را گرفتند و زمانی ترددها را نشانه رفتند؛ محدودیت ساعتی بر ترددها آخرین تصمیم بود در زمینه اعمال سیاست‌های محدودیتی. محدودیت‌ها دست‌وپا شکسته اجرا شدند. صدای بهار کم‌کم به گوش رسید و با زرد و نارنجی‌شدن شهرها امید به قرنطینه شهرها می‌رفت؛ قرنطینه‌ای که تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای عملی‌شدن آن بود.

البته در کمال ناباوری ماجرا تنها با خواهش و تمنا به شهروندان خاتمه یافت؛ لطفا سفر نروید! سال که نو شد خوزستان و شهرهای قرمز از پذیرش میهمان صرف‌ نظر کردند. سفرهایی که شهرهای آبی را زرد کردند و زردها جایشان را به نارنجی دادند تا تعداد شهرهای قرمز هم افزایش بیابد. تعطیلات به پایان رسیده و حالا صحبت از موج چهارم و گسترش ویروس انگلیسی است!

قرنطینه‌ای که تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای عملی‌شدن آن بود. البته در کمال ناباوری ماجرا تنها به خواهش و تمنا به شهروندان خاتمه یافت؛ لطفا سفر نروید!

دورکاری و افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها راهکار موچ چهارم!

موج چهارم به تهران زده است. تعداد بستری‌ها افزایش 37درصدی داشتند؛ بیمارانی که بخش مراقبت‌های ویژه را متراکم کرده‌اند تا ارایه خدمات سخت‌تر از گذشته ادامه یابد. هر چند پایتخت چشم‌انتظار تصمیمات جدید است.

تصمیماتی که در گام اول افزایش ظرفیت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا را به خود خواهد دید. این در حالی است که روزانه حدود چهار هزار و هفتصد بیمار سرپایی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و حدود ششصد نفر هم بستری می‌شوند.

آمارهایی که در هفته دوم فروردین افزایش را تجربه کرد؛ آمارهایی که با استناد به صحبت‌های معاون درمان ستاد کرونا استان تهران در هفته‌های سوم و چهارم به بحران کشیده خواهند شد.

وضعیتی که همگی نتیجه سفرها  و میهمانی‌های نوروزی‌اند و نشان از این دارند که ما فرصت خوبی را برای مهار کرونا از دست داده‌ایم.

آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا حضور یک‌سوم کارمندان مشاغل ضروری را برای شهرهای نارنجی در نظر گرفته هر چند سایر ادارات می‌توانند با نیمی از کارکنان به کارشان ادامه بدهند.

اما وضعیت برای قرمزها کمی متفاوت است؛ چون حضور کارمندان مشاغل ضروری باید به نصف کاهش بیابد و خدمات غیرضروری می‌تواند با دوسوم کارمندان ارایه شود.

مصوباتی که دوباره محدودیت‌های را لازم‌الاجرا دانسته‌اند؛ اما هنوز نه خبری از واکسناسیون با روند پیش‌ رو است نه از یک اقدام جدی همچون قرنطینه قرمزها برای مقابله با کرونا.   

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.