«شایا»، تشک‌هایی که بافته می‌شوند

بیش از یک سال از زمانی که سازمان بهداشت جهانی شیوع کرونا را یک پاندمی جهاتی اعلام کرد، گذشته است. در طی این یک سال با بیش از 11 میلیون مبتلا، هندوستان شرایط بسیار سختی را تجربه کرد و تولید محصولات محافظت فردی(PPE) نظیر ماسک، روپوش، دستکش، روکش وسایل و اقلامی از این قبیل را افزایش داد. اما استفاده از این تجهیزات علاوه بر تولید زباله، باعث شد دورریز مواد خام استفاده شده در تولید آنها نیز به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یابد. یک خانم طراح هندی، لاکشمی مِنون، متوجه شد که اکثر مراکز درمان کرونا با مشکل کمبود تشک برای بیماران مواجه هستند. در نتیجه تصمیم گرفت به تولیدی‌ها مراجعه کرده و این دورریزها را جمع‌آوری کند و از آنها تشکی بسازد که آن را «شایا» نام‌گذاری کرده است. تشک شایا از نوارهای پارچه‌ای دورریز تولیدی‌ها ساخته می‌شود. این نوارها به صورت طناب بافته شده و سپس به هم وصل می‌شوند. شایا فقط 3 کیلوگرم وزن دارد و به راحتی قابل شست‌وشو و ضدعفونی است.
اما این تشک‌ها فروشی نبوده و به صورت رایگان از طریق مراکز خیریه غیرانتفاعی در اختیار مراکز درمان کرونا یا افراد نیازمند و بی‌خانمان قرار می‌گیرند.
در جهت تشویق به بازیافت و کم کردن آلودگی و اثرات محیط زیستی کرونا، لاکشمی طرح خود را به صورت رایگان و بدون کپی‌رایت در دسترس همگان قرار داده است و ساخت تشک شایا را نیز به صورت آنلاین به افراد در کشورهای مختلف آموزش می‌دهد.
منبع: Associated Press
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.