چهارم آوریل؛ روز جهانی روشنگری درباره خطرات مین

بیش از سه دهه مین‌زدایی با وجود بحران‌هایی همچون کرونا

بر اساس این آمارها در ‌سال ۱۳۹۹ تنها در استان آذربایجان غربی دست‌کم ۱۱ شهروند قربانی برخورد با مین شده‌اند که از این میان سه نفر کشته و بقیه افراد با قطع عضو یا مصدومیت شدید مواجه شده‌اند.

شهروندآنلاین: شمار مین‌هایی که در سراسر جهان پخش شد‌ه‌اند روشن نیست، اما گمان زده می‌شود که تا ‌سال ۱۹۹۷، یعنی زمان ممنوع شدن مین‌‌های زمینی، نزدیک به ۱۱۰‌میلیون مین در بیش از ۷۰ کشور کار گذاشته شده باشند.

سازمان ملل متحد، روز چهارم آوریل را «روز جهانی روشنگری درباره خطرات مین» نام گذاشته است. در این روز پیمانی یادآوری می‌شود که برای حفظ جان صدها ‌هزار نفر در سراسر کره خاکی بسته شد: «پیمان ضد مین» ۱۶۲ کشور جهان این پیمان را امضا کرده‌‌اند.

ایران با وجود گذشت نزدیک به ۴ دهه از جنگ ایران و عراق همچنان آلوده به مین بوده و این ابزار جنگی همچنان قربانی می‌گیرد. در اسفندماه ‌سال ۹۹ سه حادثه مرتبط با مین در نواحی مرزی ایران رخ داد. انفجار یک قبضه مین به‌جا مانده از دوران جنگ ایران و عراق در منطقه سومار از توابع شهرستان قصر‌شیرین در غرب استان کرمانشاه منجر به زخمی شدن یک شهروند شد. روز سوم اسفندماه انفجار یک قبضه مین به‌جا مانده از دوران جنگ در منطقه «تنگاب» از توابع بخش مرکزی شهرستان قصرشیرین منجر به مجروح‌ شدن یک جوان ۱۹ ساله شد. کمتر از ۲۴ ساعت بعد، یک مین دیگر در منطقه «هفت تپان» در جاده نفت شهر از توابع قصر‌ شیرین منفجر شد که این انفجار کودکی هفت ساله را از ناحیه پا و دست چپ مجروح کرد.

گفته می‌شود ۴۲‌هزار کیلومتر مربع از خاک کشور آلوده به مین است و به‌ عبارتی ایران پس از مصر به‌عنوان دومین کشور آلوده به مین در دنیا شناخته می‌شود. با وجود این نهادهای دولتی دست‌کم در یک دهه اخیر هیچ‌گونه آمار دقیقی از شمار قربانیان انفجار مین ارایه نداده‌اند.

آخرین آمارهای گردآوری شده در وبلاگ «مین و زندگی» به‌عنوان منبعی برای پوشش اخبار مربوط به مین در ایران چنین است:

بر اساس این آمارها در ‌سال ۱۳۹۹ تنها در استان آذربایجان غربی، دست‌کم ۱۱ شهروند قربانی برخورد با مین شده‌اند که از این میان سه نفر کشته و بقیه افراد با قطع عضو یا مصدومیت شدید مواجه شده‌اند.

آمار گردآوری شده از قربانیان مین در ‌سال ۱۳۹۸ هم تلفات جانی مین در شش استان مرزی در غرب و شرق کشور را در بر می‌گیرد. طبق این آمار در ‌سال ۹۸ دست‌کم ۳۸ تن بر اثر انفجار مین در مناطق مرزی دچار حادثه شده‌اند که از بین آنها ۹ نفر جان خود را از دست داده و بقیه دچار قطع عضو، موج گرفتگی و مصدومیت‌های دیگر شده‌اند.

بر پایه آمارهای ارایه شده توسط مدیر وبلاگ مین و زندگی، انفجار مین‌های بر جای مانده از جنگ ایران و عراق، در ‌سال ۱۳۹۷ دو کشته و سه زخمی تنها در استان خوزستان بر جای گذاشته است.

همچنین این آمارها نشان می‌دهند در ‌سال ۱۳۹۶ در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، کرمانشاه، کُردستان و خراسان رضوی مجموعا ۸۶ نفر قربانی انفجار مین شده‌اند که از میان آنها ۱۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این آمارها همچنین نشان می‌دهند انفجار مین در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان رضوی در طی ‌سال ۱۳۹۵، دست‌کم ۶۲ نفر را قربانی خود کرده که در این بین ۲۹ نفر جان خود را از دست داده و بقیه با قطع عضو یا مصدومیت شدید مواجه شده‌اند.

طبق این جدول‌های آماری ارایه شده، کولبرها، کشاورزان مناطق مرزی، چوپان‌ها و همچنین اعضای تیم‌های مین‌روبی، بیشترین تعداد قربانیان انفجار مین را در طی سال‌های گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.