تخم‌مرغ‌های عید پاک در اعتراضات میانمار

یکشنبه عید پاک، معترضان علیه کودتای ارتش در میانمار با در دست داشتن تخم‌مرغ‌های رنگی و با سردادن سرودهای اعتراضی به خیابان‌ها آمدند. روی این تخم‌مرغ‌ها، که نمادی از عید پاک هستند، شعارهایی نظیر «انقلاب در بهار» و «ما به دموکراسی نیاز داریم» نوشته شده بود. روی بسیاری از تخم‌مرغ‌ها نقاشی «سه انگشت»، که نمادی است از مقاومت مردم در برابر ارتش میانمار پس از کودتای اول فوریه علیه دولت انتخابی، به چشم می‌خورد.
عید پاک یکشنبه‌ای از ماه مارس یا آوریل است. مسیحیان بر این باورند که در این روز عیسی مسیح پس از اینکه به صلیب کشیده شده بود، دوباره زنده شده و برخاست و از این رویداد به‌عنوان رستاخیز مسیح یاد می‌کنند.
از آنجا که اولین یکشنبه بعد از ماه کامل پس از اعتدال بهاری به‌عنوان عید پاک در نظر گرفته می‌شود، زمان این عید، برخلاف سایر اعیاد و مراسم، ثابت نیست و هر سال میان ۲۲ مارس (۲ فروردین) تا ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) تغییر می‌کند. رنگ‌کردن تخم‌مرغ، که سمبل زایش و جاودانگی است، یکی از آداب و رسوم این عید است.
با اینکه 88درصد جمعیت میانمار بودایی بوده و مسیحیان فقط اقلیتی 6درصدی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما بسیاری از نمادهای مسیحیت نظیر درخت کریسمس و تخم‌مرغ‌های رنگی عید پاک چهره جهانی‌تری خارج از مذهب پیدا کرده‌اند. و امسال عید پاک و تخم‌مرغ‌های رنگی آن نیز بهانه‌ای شد برای وحدت معترضان و ترتیب‌دادن تظاهرات در خیابان‌ها علیه ارتش میانمار.
با وجود خشونت، سرکوب و بازداشت گسترده معترضان، اعتراضات سراسری علیه ارتش میانمار همچنان جریان دارد و مردم خواستار کنار رفتن ارتش و بازگشت دولت دموکراتیک انتخابی خود هستند.
منبع: Global News
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.