نشست فردا، تفاوتی با نشست‌های ادواری کمیسیون مشترک برجام ندارد

خطیب‌زاده: دستور کار ، اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نشست کمیسیون مشترک برجام در وین ادامه نشست غیرحضوری روز جمعه است و هیچ تفاوتی با نشست‌های ادواری کمیسیون مشترک برجام ندارد

شهروند آنلاین: سعید خطیب‌زاده در نخستین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۰ گفت: «شعار سال دستورالعملی است و وزارت امور خارجه از ابتدای سال شرایط را فراهم کرده و روی این شعار کار می‌کنیم و امیدواریم تا روزی که ان‌شاءالله این نقشه راه امسال به اهداف خودش برسد کمک‌های موثری را در خدمت همه بخش‌های جامعه و نهادهای جمهوری اسلامی ایران آماده کنیم.» خطیب‌زاده با اشاره به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام به صورت مجازی گفت: «ادامه این نشست فردا در وین برگزار می‌شود. آنچه که فردا در وین  انجام می‌شود فرقی با نشست‌های ادواری گذشته ندارد و ادامه نشست روز جمعه است که به صورت حضوری برگزار می‌شود.» او افزود: «دستور کار این جلسه کمیسیون رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده علیه ایران یا به تعبیری چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک بوده است کمااینکه آخرین نشست غیررسمی وزرای خارجه 1+4 و ایران که به صورت برخط برگزار شد هم همین موضوع بود. آنجا بحث جدی در گرفت دیروز هم بحث‌های جدی مطرح شد. فردا معلوم ‌می‌شود آیا ۱+۴  می‌تواند موارد مدنظر ایران را تأمین کند یا نه.»سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا امکان انعقاد قراردادهای مشابه قراردادی که با چین بسته شده با دیگر کشورها وجود دارد، گفت: «آنچه که بین ایران و چین امضا شده گفت‌وگوهایی بوده که در شش سال گذشته ادامه داشته است و دقیقا بعد از امضای برجام در سفر رئیس جمهوری چین به ایران این موضوع مطرح شد.»او ادامه داد: «وقتی روابط به سطح مشارکت راهبردی ارتقا پیدا کرد، امضای چنین سندی نیز مطرح شد؛ آنچه امضا شد یک نقشه راه بود و حاوی هیچ رقم، قراردادی و هیچ حق انحصاری و هیچ تعهد مشخصی برای دوطرف نیست. ازجمله برخی نگرانی‌ها و شایعاتی که در جامعه توسط برخی مراکزی که روشن است از کجا و خارج از ایران تغذیه می‌شوند مطرح شد که آیا نیروهای نظامی چین در ایران حضور خواهند داشت یا نه؟ این موضوع از اساس مردود است چراکه بر خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مخالف تعهدات ملی جمهوری اسلامی ایران در مقابل مردم است.»او افزود: «اینکه آیا امکان امضای چنین نقشه راهی برای دیگر کشورها فراهم است باید بگویم که فروردین امسال دهمین سالی است که با روسیه قرارداد همکاری‌های جامع را داریم که انقضای پنج ساله دوم آن در فروردین ماه فرا می‌رسد. می‌توانیم همان را تجدید کنیم یا نوع دیگری از آن را تجدید یا گسترش دهیم. با هندوستان نیز قبلا چنین قراردادی داشتیم، به اسم بیانیه دهلی‌نو که سال ۲۰۰۳ شکل گرفته است.»

او تصریح کرد: «اینها چیزی نیست که فقط به یک یا دو کشور محدود باشد. برخی بزرگنمایی‌ها درباره آن صورت می‌گیرد. البته این سند مهمی است و چارچوب همکاری‌های ما را در ۲۵ سال آینده تعیین می‌کند اما طبیعتا به این معنی نیست که قراردادی در آن است که برای ۲۵ سال آینده شرایط و مشخصات آن در خود قرارداد باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.