کرونا سینما و تئاتر را باز نشده، تعطیل کرد!

کابوس کرونا علیه فرهنگ و هنر

در شرایطی که هنوز چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای در مورد واکسیناسیون سراسری مردم وجود ندارد، سینما و تئاتر در آسیب‌پذیرترین وضعیت ممکن قرار گرفته و با کابوس ورشکستگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

شهروندآنلاین: تنها یک هفته بعد از بازگشایی سینما و تئاتر به دلیل انتقال به گروه دو مشاغل؛ وضعیت کرونایی تهران از نارنجی به قرمز گرایید- تا یک‌بار دیگر کابوس تعطیلی کرونایی خواب فعالان سینما و تئاتر را آشفته کند!

پایان خوشحالی 5 روزه!

ساعاتی پیش ستاد ملی کرونا اعلام کرد که با تغییر وضعیت کرونایی شهر تهران از نارنجی به کلیه مشاغل گروه دو نیز مشمول تعطیلی کامل شده‌اند. این یعنی عمر خوشحالی فعالان سینما و تئاتر از بازگشایی به یک هفته هم قد نرسید و درهای سالن‌ها یک‌بار دیگر قفل تعطیلی خورد.

در شرایطی که کلیه مشاغل گروه ۲ که شامل سینما و تئاتر هم می‌شود در شرایط آبی، زرد و نارنجی امکان فعالیت دارند و تنها در وضعیت قرمز تعطیل خواهند شد، می‌توان گفت که تعطیلی سینما و تئاتر مادام که وضعیت شیوع کرونا بهبود نیافته و وضعیت شهرها حداقل نارنجی نشده است، ادامه خواهد داشت.

ورق برگشت!

همین چند روز پیش بود که مسئولان وزارت ارشاد رضایت ستاد ملی کرونا را برای انتقال تئاتر و سینما به گروه مشاغل ۲ جلب کردند- که بر اساس قانون گروه‌بندی مشاغل و صنوف باعث بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر پس از چند روز تعطیلی شد. این وضعیت اما دیری نپایید و از صبح امروز یک‌بار دیگر سالن‌های سینما و نمایش تعطیل شدند تا ورق کاملا برگشته باشد.

سینما و تئاتر قدغن!

در شرایطی که با گذشت چندساعت از اعلام وضعیت کرونایی قرمز برای شهر تهران هنوز وزارت ارشاد تعطیلی رسمی سینما و تئاتر را اعلام نکرده‌، اما گفته می‌شود این تعطیلی قطعی بوده و وزارت ارشاد موظف و ملزم است در وضعیت قرمز کرونایی کلیه سینماها و سالن‌های نمایش را تعطیل کند.

این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که در تمام 13ماه اخیر سینما و تئاتر از نظر اقتصادی بدترین وضعیت ممکن را داشته- که این بحران می‌تواند سینما و تئاتر را با تهدیدهای جدی مواجه کند. در سطح جهان نیز گفته می‌شود که کرونا باعث کاهش بیش از 80درصدی درآمد سینما و تئاتر شده- که بالغ بر صد و اندی میلیارد دلار می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.