امروز در وین چه اتفاقی می‌افتد؟

ایران هیچ طرح گام‌به‌‌گامی را نپذیرفته‌ است

رابرت مالی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» گفت آمریکا می‌داند که برای بازگرداندن ایران به تعهدات اتمی‌اش باید تحریم‌هایی که در تضاد با برجام است، لغو شود.

شهروندآنلاین: پس از برگزاری نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام و در آستانه نشست امروز این کمیسیون که قرار است به صورت حضوری در وین برگزار شود، اظهارات متعددی از سوی ایران و آمریکا درخصوص مذاکرات وین منتشر شده است.

دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا باید همه تحریم‌ها علیه ایران را بردارد، مجددا تأکید کرد: «هیچ طرح گام‌به‌گامی، هیچ‌وقت از سوی ایران مطرح نبوده و ایران هم هیچ طرح گام‌به‌گامی را نپذیرفته است.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه اقدامات ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی در چه مرحله‌ای از روند لغو تحریم‌ها توسط آمریکا شروع می‌شود و راستی‌آزمایی چقدر طول می‌کشد و نقش مجلس در فرآیند راستی‌آزمایی تحریم‌ها بیان کرد: «آنچه فردا اتفاق می‌افتد، هیچ فرقی با همه کمیسیون‌های مشترکی که تا الان بوده، ندارد. آنچه فردا اتفاق می‌افتد، کمیسیون ادواری فصلی کمیسیون مشترک بین ایران و ۱+۴ است، کما اینکه در ماه‌ها و فصول قبل نیز این نشست را داشتیم.»

او افزود: «قرار بود این نشست در اسفند برگزار شود که تاریخ نهایی نشده بود و قرار شد در اوایل فروردین و به صورت آنلاین برگزار شود که گفت‌وگوها ناقص بود و ادامه آن رفت برای کمیسیون حضوری.»

خطیب‌‌زاده ادامه داد: «دستورکار این جلسه، رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک این دفعه بوده است. در نشست روز جمعه بحث جدی مطرح شد و فردا معلوم‌ می‌شود آیا ۱+۴ می‌تواند موارد مورد نظر ایران را تأمین کند یا خیر و آن‌وقت می‌‌توانیم مسیر روشن‌تری را داشته باشیم.»

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران که قرار است امروز برای مذاکره درباره برجام در نشست اعضای این پیمان به وین، پایتخت اتریش حضور یابد، روز یکشنبه ۱۵ فروردین با یادآوری گفته‌های دیگر مسئولان دولتی و رهبر ایران گفت: «ما در وین هیچ‌گونه مذاکره‌ای، چه مستقیم، چه غیرمستقیم با آمریکایی‌ها نخواهیم داشت. ما با کمیسیون مشترک مذاکره می‌کنیم.»

عراقچی تأکید کرد: «گفت‌وگوهای ما با ۱+۴ در وین در مورد برداشته‌شدن تحریم‌ها که آمریکایی‌ها باید ابتدا بردارند، خواهد بود.»

او در مورد پیشنهاد لغو گام‌به‌گام تحریم‌ها نیز گفت: «ما هیچ پیشنهاد گام‌به‌گامی با آمریکا نداریم و قبول هم نمی‌کنیم.»

معاون وزیر خارجه ایران افزود: «خواسته و شرط ما برای بازگشت به برجام آن است که آمریکا اول همه تعهدات برجامی خود را انجام بدهد و تمام تحریم‌ها علیه ما را بردارد. بر عهده کمیسیون مشترک خواهد بود که به هر روشی که می‌داند آمریکا را به چنین اقدامی قانع کند، آن دیگر به ما ربطی ندارد.»

عراقچی با تأکید بر اینکه گفت‌وگوهای وین «فنی» خواهد بود، گفت که این گفت‌وگوها از جمله درباره «تحریم‌هایی که باید برداشته شود»، «ترتیب آن» و «راست‌آزمایی» آن به دست ایران خواهد بود.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ضمن رد دیدار مستقیم بین مقامات ایران و آمریکا، چنین نشستی را «غیرضروری» توصیف کرده بود.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تازگی ضمن اعلام آمادگی کشورش برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام گفته است که مذاکرات سختی برای بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات اتمی در پیش است، اما این مذاکرات در مسیر درستی است. او گفت: «ما مجبوریم تحریم‌هایی را که با توافق مغایرت دارد، برداریم به شرط آنکه ایران آماده باشد اقدامات هسته‌ای که در مغایرت با تعهدات برجامی‌اش انجام داده است، معکوس سازد و به مسیر سابق بازگردد.»

رابرت مالی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» گفت آمریکا می‌داند که برای بازگرداندن ایران به تعهدات اتمی‌اش باید تحریم‌هایی که در تضاد با برجام است، لغو شود.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره هدف واشینگتن از مذاکرات غیرمستقیم با ایران گفت: «هدف این است که ببینیم می‌توانیم روی گام‌هایی که آمریکا باید برای بازگشت به توافق هسته‌ای و همچنین ایران باید برای بازگشت به تعهداتش در توافق هسته‌ای بردارد، به یک توافق دست یابیم یا نه. سال‌هاست که آمریکا چنین تعاملی با ایران دارد. این مذاکرات نیز غیرمستقیم خواهد بود. اکنون هدف ما این است که ببینیم آیا می‌توان روی یک نقشه راه برای بازگشت هر دو طرف به توافق دست یافت یا خیر.»

به گفته رابرت مالی، این «کمیسیون مشترک برجام» اولین گام خواهد بود. این، مسیری سخت و دشوار است، چراکه زمان زیادی از دست رفته است و بی‌اعتمادی دوطرفه وجود دارد. اما می‌خواهیم با شرکای اروپایی و غیره خود که با ایران گفت‌وگو می‌کنند، مذاکره کنیم تا ببینیم می‌توانیم گام‌های بازگشت را تعیین کنیم یا نه. اگر آنها (ایران) برای بازگشت به توافق جدی باشند، ما هم جدی هستیم.

این مقام آمریکایی در پاسخ به اینکه چگونه واشینگتن می‌خواهد انجام تعهدات ایران را راستی‌آزمایی کند، گفت: «ما یک‌بار پیش از این، در سال ۲۰۱۶ این کار را انجام داده‌ایم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند این راستی‌آزمایی را انجام دهد. کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که ایران به پایبندی کامل به توافق بازگردد.»

در این میان جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید نیز گفته است که گفت‌وگوی مستقیم با ایران در وین می‌تواند به‌طور بالقوه سازنده باشد، اما ایالات متحده فعلا انتظار ندارد مذاکرات مستقیمی با ایران انجام شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.