شکوفه‌های زودهنگام گیلاس در ژاپن

بهار، فصل «ساکورا» یا همان شکوفه‌های سفید و صورتی گیلاس در ژاپن است. این شکوفه‌ها که فقط چند روزی روی شاخه‌ها دیده می‌شوند، برای هزاران سال مورد احترام مردم ژاپن بوده و هرساله در ماه آوریل مردم ژاپن با برگزاری پیک‌نیک و عکس گرفتن از شکوفه‌ها، «ساکورا» را جشن می‌گیرند‌. امسال «ساکورا» ۲۶مارس آغاز شد و فصل شکوفه‌های گیلاس در یک چشم بر هم زدن گذشت. یکی از پژوهشگران دانشگاه اُساکا در ژاپن، اسناد تاریخی مربوط به شهر کیوتو را از سال ۸۱۲ پس از میلاد بررسی کرده و متوجه شده است که این شکوفه دادن زودهنگام درختان در کیوتو از ۱۲۰۰ سال پیش تاکنون بی‌سابقه بوده است. در توکیو، پایتخت ژاپن، نیز درختان در ۲۲ مارس شکوفه دادند که رکورد دومین تاریخ زودهنگام شکوفه‌ها را در این شهر به نام خود کرده است.
درختان گیلاس بسیار به افزایش دما حساس هستند. از دهه ۱۸۲۰ میلادی تاکنون دمای هوا ۳/۵ درجه سانتیگراد افزایش داشته است‌ که باعث شکوفه دادن زودتر آنها می‌شود. بهار امسال نیز پس از زمستانی سرد، هوا به طور ناگهانی بسیار گرم شده که به شکوفه‌های زودهنگام منجر شد.
بر اساس آمار این تاریخ در کیوتو برای قرن‌ها اواسط ماه آوریل بود تا اینکه از اوایل سده نوزدهم میلادی شکوفه‌ها از اوایل ماه آوریل شروع به نمایان شدن کردند. فقط چندبار در طول تاریخ پیش آمده است که درختان در اواخر ماه مارس شکوفه دهند.
دانشمندان این پدیده را متأثر از گسترش شهرنشینی و بحران گرم شدن زمین می‌دانند و هشدار می‌دهند که این افزایش دمای زمین بر اکوسیستم، بقای بسیاری از گونه‌ها و اقتصاد کشورها اثر منفی دارد.
منبع: Aljazeera
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.