روستاها جان دوباره می‌گیرند

جوانان قائن با برگزاری اردوهای جهادی، به کمک مناطق محروم می‌روند

خبر اردوهای جهادی جوانان قائن به دیگر روستاهای محروم اطراف این شهر رسیده است. اهالی این روستاها سراغ جمعیت هلال‌احمر قائن را می‌گیرند و مشکلات روستا را با آنها در میان می‌گذارند؛ از ساختمان‌های عمومی نیمه‌ساز روستاها گرفته تا بازسازی مدرسه و کمک به کشاورزان سالخورده و …، در میان این درخواست‌ها به چشم می‌خورد.
کانون جوانان شهر قائن در خراسان جنوبی این روزها در تدارک اردوهای جهادی تازه در دیگر روستاهای این شهر هستند.

اردوهای جهادی کانون جوانان شهر قائن از‌ سال 98 آغاز شد؛ با حضور در یکی از روستاهای محروم اطراف قائن و ارایه خدمات دندانپزشکی رایگان به اهالی این روستا.

«مرتضی نوری» دبیر کانون جوانان قائن می‌گوید: «فعالیت‌های کانون جوانان بسیار متنوع است. از فعالیت‌های محیط زیستی گرفته تا اردوهای جهادی و برنامه‌های آموزشی و … اولین اردوی جهادی را با همراهی تیم‌های پزشکی راه‌اندازی کردیم.

در برنامه‌های بعدی تمرکز خودمان را روی کمک به دانش‌آموزان و آموزش آنها گذاشتیم. گرچه به همراه ما افرادی با تخصص‌های مختلف به روستا می‌آیند و نیازهای مختلفی که در روستا وجود دارد را برطرف می‌کنند.»

قائن در منطقه‌ای کوهستانی و کویری قرار دارد. به همین دلیل بارش برف‌های سنگین و سرمای پرسوز زمستان، پرندگان این منطقه را برای پیدا کردن دانه دچار مشکل می‌کند. دانه‌ریزی در زمستان در اطراف شهر قائن یکی از فعالیت‌های محیط زیستی این کانون است.

نوری می‌گوید:   «زمستان‌ها به سراغ آسیاب‌های قائن می‌رویم و گندم‌های دورریزشان را می‌گیریم. بعد در گروه‌های چندنفره تقسیم می‌شویم و این گندم‌ها را که مقدارشان هم کم نیست در منطقه کوهستانی اطراف قائن پخش می‌کنیم. اینجا زیستگاه پرندگان زیادی است که زمستان‌های پربرف دانه‌ای برای خوردن پیدا نمی‌کنند. برای همین این کار کمک زیادی به آنها می‌کند.»

جوانان قائن امسال برای بیابان‌زدایی و ایجاد پوشش گیاهی در اطراف قائن هم فعالیت‌هایی در دست داشتند: «امسال طرح بذرکاری در منطقه کوهستانی را انجام دادیم. این طرح با همکاری اداره محیط‌ زیست انجام شد و بذر گیاهانی مثل گز که گیاه بومی این منطقه است، کاشته شد.

پیش‌بینی می‌کنیم این بذرها تا 10‌سال دیگر فضای بیایانی و بی‌علف این منطقه را سبز کند. غرس بیش از ‌هزار اصله درخت هم از دیگر برنامه‌های ما در‌ سال گذشته بود.»

 

مقابله با کرونا

سروکله کرونا تازه در شهرهای مختلف کشور پیدا شده بود. روزهایی که هموطنانمان با کمبود ماسک دست‌وپنجه نرم می‌کردند کارگاه تولید ماسک به کمک اعضای کانون جوانان راه‌اندازی شد.

نوری می‌گوید: «وقتی تصمیم به دایر کردن کارگاه دوخت ماسک گرفتیم هیچ امکاناتی در دست نداشتیم. حتی کار کردن با چرخ را هم بلد نبودیم. با خودرو هلال ‌احمر جلو در خانه اعضای جوانان می‌رفتیم و چرخ‌های خیاطی را از داوطلبان امانت می‌گرفتیم. پدر یکی از اعضا خیاط ماهری است که کار با چرخ و دوخت ماسک را به ما یاد داد.

در همان روزهایی که مردم با کمبود ماسک روبه‌رو بودند ما بیش از 3‌هزار ماسک تولید کردیم. این ماسک‌ها را به امدادگران و اعضای هلال‌ احمر که به مأموریت‌های مختلف می‌رفتند، می‌دادیم یا در اردوهای جهادی از آن استفاده می‌کردیم و به روستاهای محروم می‌بردیم و به مردم می‌دادیم.»

 

خاطرات اردوهای جهادی

آشنایی همشهریان با هلال ‌احمر و اهداف آن، آموزش کمک‌های اولیه و دوره‌های مختلف امدادی، تشویق مردم به شرکت در برنامه‌های داوطلبی و … هم گوشه دیگری از فعالیت‌های اعضای کانون جوانان در قائن است. «فاطمه شریفی» یکی از اعضای فعال این کانون است که بیش از دو‌سال‌ونیم از عضویتش در جمعیت قائن می‌گذرد.

فعالیت‌های کانون جوانان بسیار متنوع است. از فعالیت‌های محیط زیستی گرفته تا اردوهای جهادی و برنامه‌های آموزشی و … اولین اردوی جهادی را با همراهی تیم‌های پزشکی راه‌اندازی کردیم. در برنامه‌های بعدی تمرکز خودمان را روی کمک به دانش‌آموزان و آموزش آنها گذاشتیم

او می‌گوید: «به مرور در اردوهای جهادی تمرکز خودمان را روی مدارس گذاشتیم و کمک به دانش‌آموزان. در کنار آن از افرادی با تخصص‌های مختلف کمک می‌گرفتیم تا در روستاها ویزیت رایگان داشته باشیم یا آرایشگری که موی سر دانش‌آموزان را اصلاح کند.

جوشکار، بنا و معمار هم در این اردوها ما را همراهی می‌کنند. یکی از بهترین خاطراتم از اردوهای جهادی روستاهای قائن، روزی است که بعد از بازسازی و رنگ‌آمیزی مدرسه‌ روستا، دانش‌آموزان آن را دیدند و گل از گلشان شکفته شد.

می‌گفتند تماشای مدرسه نونوار شده روستا آنها را سر ذوق آورده و بسیار خوشحال بودند. این بهترین بازخوردی بود که می‌شد از تلاش بچه‌ها در اردوهای جهادی دید و شنید.»

بازسازی قنات روستاهای محروم از دیگر خاطراتی است که از اردوهای جهادی در ذهن اعضای این کانون بر جا مانده است. اعضای کانون جوانان قبل از برگزاری این اردوها به روستاهای محروم سرک می‌کشند و مشکلات و کمبودهای اساسی این روستاها را بررسی می‌کنند.

تخصص‌ها و امکانات مورد نیاز را برای اردو آماده می‌کنند تا در روز مقرر، با برنامه‌ای از قبل مشخص شده بتوانند باری از مشکلات مردم روستا بردارند.

 

سرمایه‌ای به نام کانون جوانان

فعالیت‌های جوانان و اردوهای جهادی با حمایت و پشتیبانی هلال‌ احمر قائن طرح‌ریزی و اجرا می‌شود. در اختیار گذاشتن وسایل نقلیه و ابزارهای تخصصی برای تعمیرات ساختمان‌ها و … هم ازجمله این حمایت‌هاست.

«مجتبی اکبری» مسئول امور جوانان جمعیت هلال ‌احمر قائن می‌گوید: «با اعتمادی که به جوانان جمعیت داریم، تیم فعال قوی‌ در جمعیت قائن شکل گرفته است. بخشی از فعالیت‌های این گروه به برنامه‌ها، طرح‌های استانی و کشوری و طرح‌های سازمانی اختصاص دارد، اما این کانون به انجام این فعالیت‌ها بسنده نمی‌کند و طرح‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهند.

برگزاری اردوهای جهادی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آنها در سال‌های گذشته بود که همچنان ادامه دارد.»

ایده برگزاری این اردوهای جهادی و دیگر طرح‌های کانون جوانان قائن با همفکری اعضای فعال و مدیران هلال ‌احمر این شهر شکل می‌گیرد. خبر برگزاری این اردوهای جهادی گوش‌به‌گوش به روستاهای دیگر هم رسیده است و حالا بخشی از این برنامه‌ها بنا بر درخواست و مراجعه اهالی روستاهای محروم طرح‌ریزی می‌شود.

اکبری می‌گوید: «بیش از 3‌هزار عضو جوانان در سامانه جمعیت شهر قائن ثبت‌نام کرده‌اند.

با این‌حال تعداد اعضای فعال ما که در برنامه‌ها مشارکتی مستمر دارند به حدود 100 نفر می‌رسد. این اعضا هم انرژی خوبی برای انجام برنامه‌ها دارند و هم این شهر و روستاهای اطراف و مشکلات را به خوبی می‌شناسند و ایده‌های خوبی برای انجام فعالیت‌ها دارند.

متأسفانه نوروز امسال یکی از اعضای فعال جوانان قائن جان خود را در حادثه‌ای از دست داد. از دست دادن این عضو فعال و خوش‌فکر برای خانواده هلال ‌احمر قائن فقدان بزرگی است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.