رنگین‌کمان در مریخ!

آخرین عکس فرستاده شده توسط مریخ‌پیمای «استقامت»

این تصویر بی‌نظیر از رنگین‌کمان در مریخ آخرین عکس فرستاده شده توسط مریخ‌پیمای «استقامت» است. این عکس باعث گمانه‌زنی‌‌های فراوانی در فضای مجازی شده است، زیرا بر اساس یافته‌های علمی امکان ندارد که روی مریخ رنگین‌کمان تشکیل شود. دلیل تشکیل رنگین‌کمان روی زمین ترکیب نور خورشید با شرایط مناسب جوی است. در این شرایط نور با قطرات آب در اتمسفر برخورد کرده و بازتاب می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که با توجه به اتمسفر سرد، رقیق و خشک مریخ این عکس یک رنگین‌کمان واقعی نباشد.

بسیاری از کاربران فضای مجازی معتقدند که این یک «کمان غبار» بوده و به جای قطرات آب در اثر ذرات غبار تشکیل شده است. ریچ زورک، دانشمند ناسا و مدیر پروژه سفر به مریخ، می‌گوید که احتمال تشکیل «کمان یخی» در مریخ وجود دارد. هرچند هیچ قطره آبی در مریخ یافت نمی‌شود اما در دو قطب مریخ برف مشاهده شده است.

عده دیگری معتقدند که این رنگین‌کمان در اثر ورود نور به لنز و پخش شدن آن در سطح لنز به هنگام عکاسی باشد. از آنجا که مریخ‌پیما در سمت شمال هلیکوپتر «نبوغ»، که برای عکس‌برداری همراه با مریخ‌نورد به فضا فرستاده شده است، قرار دارد در نتیجه ساعت 2 بعدازظهر به وقت مریخ که این عکس گرفته شده دوربین مستقیم به سمت جنوب بوده است که شرایط را برای تداخل نورهای سرگردان با لنزهای دوربین فراهم می‌کند.

دلیل این پدیده هرچه که باشد، نتیجه آن یک تصویر زیبا و بی‌نظیر است.

منبع: The Hill

مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.