زلزله خواب مریوان را آشفته کرد

زمین‌لرزه 5/3 ریشتری مرز ایران و عراق، امدادگران و تیم‌های عملیاتی را به روستاهای مریوان کشاند

ساعت 19 و 45 دقیقه روز سه‌شنبه بود که زلزله، مریوان و بانه و روستاهای مرزی این منطقه از کردستان را لرزاند. کانون این زلزله 5/3 ریشتری گر چه شهر مرزی‌ای در عراق بود، اما اهالی این شهرهای کردستان که لرزش زمین را حس کرده بودند از خانه‌ها بیرون زدند و شب را بیرون از خانه به صبح رساندند.
زلزله خسارت جانی‌ای در پی نداشت و تنها 4 نفر در حین فرار مصدوم شدند. خانه‌های ترک‌خورده و چند دیوار فروریخته، ردی است که زلزله غروب سه‌شنبه در روستاهای مریوان از خود به جا گذاشته است. این روزها که تب زلزله در مریوان و روستاهای اطرافش گرم است، اهالی بیشتر از قبل سراغ آموزش کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر زلزله را می‌گیرند.

فرستادن تیم‌های ارزیاب به روستاها و مناطق کانونی زلزله اولین قدمی است که بعد از چنین حادثه‌ای اعضای هلال احمر انجام می‌دهند. ارزیابی‌های اولیه این تیم‌ها خسارت‌های وارد شده را برآورد می‌کنند و اقدامات بعدی هلال احمر و تیم‌های امدادرسان بر اساس همین گزارش‌ها انجام می‌شود.

بلافاصله بعد از زلزله عصر سه‌شنبه در مرز ایران و عراق هم همین سناریو در هلال احمر مریوان تکرار شد.

فاضل رحیم‌زاده، رئیس شعبه مریوان می‌گوید: «زلزله 5/3 ریشتری درست در مرز ایران و عراق رخ داد و شهرهای پاوه و مریوان و روستاهای اطراف را هم لرزاند. تیم‌های ارزیاب بلافاصله به 5 منطقه روستایی که تحت تأثیر زلزله قرار گرفته بودند، اعزام شدند.

خوشبختانه گزارش تیم‌های ارزیاب و بازدید حضوری از مناطق زلزله‌زده نشان می‌داد که این زمین‌لرزه خسارت چندانی به خانه‌های مسکونی وارد نکرده است. تنها دیوار تعدادی از خانه‌ها ترک برداشته و یکی دو دیوار کاهگلی در روستاها فرو ریخته بود که دیوار حیاط یا دامداری‌های سنتی بودند.»

 

روستاهای متأثر از زلزله

زمین‌لرزه مریوان هیچ خسارت جانی‌ای در پی نداشت و 4 نفر در حین فرار به نقطه امن مصدوم شدند. پس‌لرزه‌های 3 ریشتری و 2 ریشتری این زمین‌لرزه اهالی مریوان و پاوه و روستاهای مرزی این منطقه را شب بیدار و بیرون از سقف خانه‌ها نگه داشته بود.

رحیم‌زاده می‌گوید: «طبق گزارش ارزیاب‌ها نیازی به اسکان اضطراری در مناطق زلزله‌زده وجود نداشت. خدا را شکر هیچ خانواده‌ای هم نیاز به امدادرسانی اضطراری نداشت. با این حال تیم‌های عملیاتی ما در این مناطق در میان مردم حضور داشتند. همچنین تیم‌های امداد در حالت آنکال قرار داشتند تا با اولین فراخوان در صورت نیاز وارد عملیات شوند.»

تیم‌های امدادوارزیابی‌ بعد از وقوع زمین‌لرزه هم بازدیدهای دوره‌ای در مناطق زلزله‌زده داشتند تا در صورت نیاز به مردم کمک کنند یا حوادث احتمالی را پوشش دهند. حدود 25 روستای پاوه و مریوان در منطقه مرزی کردستان از زمین‌لرزه متأثر شدند.

 

حمایت روانی

حدود 2 سال از تشکیل گروه آموزش در هلال احمر مریوان می‌گذرد. ایجاد خانه‌های هلال در روستاهای این منطقه هم به گسترش آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه کمک کرده است.

فداکار، کارشناس امدادونجات هلال احمر مریوان، می‌گوید: «بلافاصله بعد از زلزله 4 تیم ارزیاب به مناطق حاشیه شهر مریوان اعزام شدند. 4 تیم ارزیاب هم به مناطق روستایی رفتند. همچنین 6 تیم عملیاتی به این مناطق اعزام شد.

در کنار این تیم‌ها، از اعضای تیم‌های حمایت روانی هم در منطقه حضور پیدا کردند. وقوع زمین‌لرزه گرچه خسارت جانی و مالی چندانی در پی نداشت، اما افرادی بودند که دچار وحشت شدند و به مشاوره و روانشناسی فوری نیاز داشتند.

ما بعد از زلزله کرمانشاه یکی از قوی‌ترین تیم‌های حمایت روانی را در کردستان داشتیم که به کرمانشاه هم اعزام شده بودند و تجربه خوبی در این زمینه داشتند. ساعت‌های بعد از وقوع زمین‌لرزه گر چه خسارت جدی‌ای در پی نداشت، مردم دچار وحشت شده بودند و نیاز به این حمایت‌ها داشتند.»

 

آموزش در روزهای بعد از حادثه

آشنایی با کمک‌های اولیه و اقدامات حین وقوع زلزله، آرامش و امنیت خاطر بیشتری برای مردم مناطق زلزله‌زده در پی داشته است. با این حال توجه آنها به نکات آموزشی بعد از وقوع زلزله بیشتر از قبل هم شده است.

بعد از زلزله مردم تماس می‌گیرند و می‌خواهند نکات آموزشی لازم را برایشان توضیح دهیم. اهمیت آموزش و آشنایی با کمک‌های اولیه اینجا خودش را خیلی خوب نشان می‌دهد. در همین روزهای بعد از زلزله اعضای ما به مناطق مختلف سرکشی می‌کنند و نکات ضروری را به آنها یادآور می‌شوند

ادریس بادبرین، عضو تیم ارزیاب و امدادگر دارای درجه ایثار که سال‌هاست در حوزه آموزش هم در هلال احمر مریوان فعالیت می‌کند، می‌گوید: «10 روز پیش بود که در یکی از روستاهای این منطقه آموزش مقدماتی آشنایی با زلزله و نحوه پیشگیری از خسارت‌های زمین‌لرزه داشتیم.

این دوره برای همه مردم این روستا بسیار مفید بود. مردم ذهن آماده‌ای داشتند و می‌دانستند هنگام وقوع زمین‌لرزه چگونه باید خود را به نقاط امن برسانند. این آموزش‌ها باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و آمادگی مردم در حین وقوع حوادث می‌شود.»

از درخواست‌ها برای آموزش آشنایی با حوادث می‌گوید که بعد از زلزله بیشتر شده است: «بعد از زلزله مردم تماس می‌گیرند و می‌خواهند نکات آموزشی لازم را برایشان توضیح دهیم. اهمیت آموزش و آشنایی با کمک‌های اولیه اینجا خودش را خیلی خوب نشان می‌دهد.

در همین روزهای بعد از زلزله اعضای ما به مناطق مختلف سرکشی می‌کنند و نکات ضروری را به آنها یادآور می‌شوند. مردم با دقت زیاد به این آموزش‌ها توجه می‌کنند. این نکات آموزشی را از طریق رادیو محلی و همچنین گروه‌هایی که در فضای مجازی تشکیل شده قرار می‌دهیم و همه از آن استقبال می‌کنند.»

 

همچنان هستیم

20 نفر از مربیان آموزشی هلال احمر مریوان که تا قبل از زلزله دوره‌های مختلف را در خانه‌های هلال یا مراکز دیگر برگزار می‌کردند این روزها با ارایه توصیه‌های کوتاه و ضروری به مردم آنها را برای وقوع زمین‌لرزه آماده‌تر می‌کنند.

زمین‌لرزه‌ای که در مرز ایران و عراق در حوالی مریوان و پاوه رخ داد گر چه خسارت چندانی نداشت اما به دلیل وقوع 4 پس‌لرزه هنوز نگرانی‌هایی در ذهن مردم این منطقه باقی گذاشته است و طبق اعلام جمعیت هلال احمر استان کردستان، امدادگران و تیم‌های عملیاتی تا زمانی که به حضورشان نیاز باشد، در این مناطق می‌مانند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.