هیچ ‌چیز برای ما اولویت‌دارتر از واکسن کرونا نیست

روحانی: «تلاش خواهد شد واکسن داخلی هم به ثمر بنشیند و وارد بازار شود و روسیاهی برای زغال خواهد ماند»

رئیس جمهوری گفت: «برای ما ایرانیان بسیار غرورانگیز است که در زمینه‌های علمی و فناوری قدم به قدم در حال رسیدن به خودکفایی هستیم.»

شهروندآنلاین: رئیس‌جمهوری در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تأکید کرد: «هیچ‌ چیزی برای ما اولویت‌دارتر از واکسن کرونا نیست.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در پویش تدبیر و امید و ادامه برنامه‌های افتتاحیه‌ها، در افتتاح ویدیوکنفرانسی پنج طرح ملی دانش‌بنیان و نوآوری افزود: «برای ما بسیار خوشحال‌کننده است که در شصت‌ویکمین پنجشنبه افتتاح کشور شاهد افتتاح پروژه‌های بسیار مهم فناورانه و علمی بودیم که در بسیاری از موارد ما را خودکفا و از واردات بسیاری از محصولات بی‌نیاز می‌کند.»

نکات مهم سخنان او چنین است: 

شاید در برخی موارد در غرب آسیا جزو اولین‌ها بودیم که هر ساله در فصل پاییز میلیون‌ها دوز واکسن آنفلوآنزای فصلی را خریداری و هر سال آن را تکرار می‌کردیم. اما در سال جاری به خاطر کرونا داوطلبان برای این واکسن بیشتر بود.

بسیار امیدواریم که در فصل پاییز امسال بتوانیم از واکسن داخلی آنفلوآنزا استفاده کنیم.

ترامپ روی دست همه جلادان تاریخ زد و جنگی را که علیه ملت ایران شروع کرد که هیچ استثنایی نداشت مانند جنگی که سلاح‌های شیمیایی، میکروبی و اتمی، مسکونی و غیرمسکونی سرش نمی‌شد و یک تحریم کامل و تمام‌عیار و یک جنگ بزرگ علیه ملت ما شروع کرد.

دولت یاغی و ضد قانون آمریکا در دوران کرونا هم هیچ توجه نکرد، هیچ تسهیلی قائل نشد و هیچ تحریمی را برطرف نکرد و حتی برای خرید دارو و واکسن مورد نیاز ما هیچ‌گونه تسهیلاتی فراهم نشده است و همه مشکلات پیش روی ما بوده است.

برای خرید واکسن از کواکس با مشکلات عدیده‌ای برای جابه‌جایی پول مواجه شده‌ایم. پول در بانک‌های خارجی داریم اما همه آنها به وسیله تحریم آمریکا قفل شده است.

امروز رسانه‌های ضد ایران مداوم حرف می‌زنند و ادعا می‌کنند که ایران نتوانست به موقع واکسن را به مردم برساند و کم رسید یا زیاد رسید، این در حالی است که کشورهایی که توانستند به‌نسبت واکسن‌های قابل قبولی ارایه کنند به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.

جزو کشورهای سرآمدی هستیم که به موقع سفارش خرید دادیم اینکه آمریکا مانع شده است و انتقال پول ما را یکی، دو ماه معطل کرده است به همین دلیل در مجموعه کواکس نوبت ما کمی عقب افتاده است، مقصر آن آمریکاست و باید فحش آن را به ترامپ بدهند.

به جای این که شهامت داشته باشند در برابر آمریکا بایستند و حرف خود را بزنند،به ملت و بخش بهداشت و درمان ما یا به بخش سیاسی دولت و بانک مرکزی حمله می کنند که همه اینها دروغ و فریب و تحریف این رسانه های ضدایرانی و ضد ملت ایرانی است و ربطی هم به جمهوری اسلامی، مسئولان و رهبری ندارد.

اینها ضد کشور و ضد ملت ایران هستند که رسوا و شکست‌خورده هستند و همیشه هم شکست‌خورده خواهند بود.

با کشوری قرارداد واکسن بستیم، آمریکایی‌ها مانع شده‌اند یعنی آمدند و به شرکت‌هایی که بخش‌هایی از واکسن را از بیرون تأمین می‌کنند، فشار آوردند و ۱۰ میلیون دوز واکسنی را که قرار بود وارد کشور کنیم، قفل کردند.

بخش کوچکی از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسنی که از کواکس خریداری کرده بودیم به‌تدریج وارد شده است و بقیه هم وارد کشور می‌شود.

ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم از هند واکسن خریده و پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم اما می‌گویند که قوه قضائیه ما مانع شده است و نمی‌توانیم واکسن را به شما بدهیم. بنابراین می‌خواهم بگویم این مسأله ساده‌ای نیست؛ دولت، وزارت بهداشت و درمان و بانک مرکزی همه اقدامات لازم را انجام دادند و من از روز نخست تأکید کرده‌ام و دستور داده‌ام و الان هم تأکید می‌کنم چیزی برای ما مقدم بر مسأله واکسن نیست. هر جا واکسن باشد ما بلافاصله پول آن را تأمین و خریداری می‌کنیم تا وارد کشور شود.

تلاش خواهد شد واکسن داخلی هم به ثمر بنشیند و وارد بازار شود و روسیاهی برای زغال خواهد ماند. دو ماه دیگر وقتی به اندازه کافی واکسن آمد و واکسن داخلی ما هم وارد شد آنها شرمنده ملت ایران می‌شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.