ایستگاه آخر زندگی در ارتفاعات

گزارش «شهروند» از مرگ تلخ 2 ورزشکار سمانی هنگام فعالیت ورزشی

آخر هفته با انتشار خبر تلخ مرگ دو ورزشکار در سمنان همراه بود. دو ورزشکار ایرانی که در حادثه‌های جداگانه جان خود را از دست دادند. یکی بسکتبالیست بود و دیگری چترباز؛ هر دو جان دادند، آن هم درست درحال انجام ورزشی که به آن علاقه داشتند. چتربازی که درحال آموزش بود و بسکتبالیستی که درحال کوهنوردی جان باخت. هردو سقوط کردند. ارتفاع زندگی آنها را گرفت. هردو در سمنان قربانی حادثه‌های دلخراشی شدند.

نخستین حادثه مربوط به مهرداد خیرخواهان است. بسکتبالیست ۳۶ساله‌ای که در پارک کوهستان سمنان جان باخت. پسر ورزشکاری که از بالای کوه تعادل خود را از دست داد و در میان صخره‌ها سقوط کرد. او که به جز بسکتبال به کوهنوردی نیز علاقه زیادی داشت، درنهایت در میان صخره‌ها جان خود را از دست داد.

صخره‌هایی که جان گرفت

این حادثه ساعت ۱۸و ۵۸ دقیقه به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی اطلاع داده شد. بلافاصله تیم نجات در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساند. همزمان ۳ ایستگاه یک، دو و پنج به همراه ۳ دستگاه خودرو ۷نفر آتش‌نشان برای امدادرسانی این حادثه به محل رفتند.

اسمعیل‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری سمنان درباره جزئیات این ماجرا گفت: «طی تماس شهروندی با سامانه ۱۲۵ نیرو‌های عملیاتی به محل اعزام شدند. به محض رسیدن، مشاهده کردند پسری ۳۶ساله از بالای کوه تعادل خود را از دست داده و در میان صخره‌ها سقوط کرده است. او به‌شدت دچار مصدومیت شده بود. بنابراین آتش‌نشانان بلافاصله به وسیله تجهیزات امدادی و حمل مصدوم، (بسکت) بعد از فیکس‌کردن و مهار مصدوم، او را به پایین کوه انتقال و تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل دادند.»

اما شدت جراحات به ‌حدی بود که این پسر ورزشکار نتوانست مقاومت کند. او به دلیل شدت جراحت وارده حال وخیمی داشت. بنابراین پس از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد. او یکی از بسکتبالیست‌های جوان و حرفه‌ای سمنان بود.

مرگ در ارتفاعات

دومین حادثه نیز به چترباز میانسال برمی‌گردد. چتربازی که هنگام آموزش به شاگردانش سقوط کرد و جان باخت. بازنشدن چتر هنگام پرش از ارتفاع، مرگ در دم این فرد را رقم زد. 73‌سال سن داشت. به شاگردانش آموزش می‌داد. کاری را که سال‌ها با آن زندگی کرده بود. ارتفاعات برایش مثل خانه‌ای امن شده بود. مرد میانسالی که چتر برایش مثل یک دوست و همراه شده بود، اما همین یار همیشگی درنهایت ایستگاه آخر زندگی‌اش را رقم زد. چتر در ارتفاعات او را تنها گذاشت. دستش را رها کرد. او در مقابل شاگردانش و هنگام آموزش سقوط کرد و زندگی‌اش به پایان رسید.

ساعت 14و47 دقیقه روز چهارشنبه هجدهم فروردین‌ماه بود که این حادثه رخ داد. یک سانحه که در شهرستان گرمسار اتفاق افتاده بود. بلافاصله این حادثه به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اعلام شد. خیلی زود موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت و رسیدگی به این ماجرا آغاز شد. مأموران پاسگاه انتظامی «کردوان» به محل اعلام‌شده در منطقه نورالدین گرمسار اعزام شدند. در بررسی‌های پلیس مشخص شد یکی از مربیان چتربازی، دچار حادثه شده و جان خود را از دست داده است.

در این حادثه، این مربی 73ساله بر اثر بازنشدن چترش حین آموزش چتربازی و هنگام پرش از ارتفاع، به‌شدت با زمین برخورد کرده و در دم جان خود را از دست داد. حادثه‌ای که تلخی یک اتفاق ناگوار در تهران را یادآوری کرد.

یادآوری یک حادثه تلخ

چندماه پیش بود که شهرک اکباتان و مردم و برخی از آتش‌نشانان درست مثل همین صحنه را در مقابل چشمانشان دیدند. پسر چتربازی که در مراسم یادبود شهدای پلاسکو، با لباس آتش‌نشان سقوط کرد و جان باخت. چتربازی که ترس را گم کرده بود. زندگی را در آسمان‌ها یافته بود. در همان آسمان هم ابدی شد. در آرزوی پوشیدن لباس آتش‌نشانی بود. کاری که خیلی دوست داشت یک روزی انجامش دهد، اما با همین لباس به آسمان‌ها پیوست. محمد بزرگی نام این چترباز معروف کشورمان بود. او که قصد داشت یاد شهدای پلاسکو را زنده نگه دارد، در این مراسم جانش را از دست داد. مثل همیشه با هیجان به ارتفاع رفت. از پرنده‌بودن خود لذت می‌برد، اما درست سه ثانیه با مرگ فاصله داشت. از ارتفاع ٥٦متری سقوط کرد. سقوط مرگبار او تنها سه‌ثانیه طول کشید. چتر، یار این چترباز حرفه‌ای هم نشد. محمد بین زمین و آسمان تنها ماند. یار همیشگی‌اش او را در نیمه راه تنها گذاشت. محمد بزرگی سقوط کرد تا نامش برای همیشه جاودان شود.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.