چرا شاهزاده؟ چرا شاه نه؟

شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ و همسر ملکه الیزابت دوم، روز جمعه در سن ۹۹سالگی درگذشت. آنها در سال ۱۹۴۷، پنج سال پیش از اینکه الیزابت دوم در سال 1952 ملکه انگلستان شود، با هم ازدواج کردند.
فیلیپ در خانواده‌های سلطنتی یونان و دانمارک به دنیا آمد. او در یونان متولد شد، اما خانواده او هنگامی که 18ماه داشت، از کشور تبعید شدند. او پس از تحصیل در فرانسه، آلمان و انگلستان، در سال۱۹۳۹ در سن ۱۸سالگی به نیروی دریایی سلطنتی انگلیس پیوست. از ژوئیه ۱۹۳۹، مکاتبه با شاهدخت الیزابت سیزده ساله، که اولین‌بار در سال ۱۹۳۴ همدیگر را ملاقات کرده بودند، آغاز شد. در طول جنگ جهانی دوم، او در ناوگان مدیترانه و اقیانوس آرام خدمت می‌کرد. پس از جنگ، جورج ششم، پدر ملکه الیزابت، اجازه ازدواج آنها را صادر کرد. قبل از اعلام رسمی نامزدی آنها در ژوئیه ۱۹۴۷، او عناوین یونانی و دانمارکی خود را کنار گذاشت، یک فرد عادی انگلیس شد و نام خانوادگی مادربزرگ مادری‌اش مونتباتن را پذیرفت.
اما چرا پس از تاجگذاری ملکه، شاهزاده فیلیپ عنوان پادشاه را به خود نگرفت؟ آیا خطاب‌کردن شاهزاده به جای شاه تحقیر و توهینی نسبت به جایگاه او بوده است؟
شاهزاده فیلیپ، هیچگاه در سلسه طبقاتی وارثان تاج و تخت انگلستان نبوده است و در حقیقت اطلاق عنوان شاهزاده، به جای شاه، توهینی به او نبوده است. او هرگر قرار نبود شاه یا حتی شاهزاده خطاب شود. عنوان او از ابتدا تا 22 فوریه 1957 «دوک ادینبورک» بود. اما در این سال کاخ باکینگهام طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ملکه طی فرمانی حکومتی به دوک ادینبورگ عنوان شاهزاده پادشاهی بریتانیا را اعطا کرده است. پس این ملکه بود که به همسر خود عنوان شاهزاده داد. اما چرا شاهزاده؟ چرا شاه نه؟
بر اساس قوانین بریتانیا، زنی که به همسری یک پادشاه دربیاید، عنوان «ملکه» را به دست می‌آورد. اما برای مردان قوانین متفاوت است. مردان با ازدواج با یک ملکه عنوان پادشاه را دریافت نخواهند کرد و تنها زمانی «شاه» خوانده خواهند شد که این عنوان به صورت موروثی و از طریق انتقال تاخ و تخت و حکومت به آنها برسد. در نتیجه شاهزاده چارلز، بزرگ‌ترین فرزند ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ و ولیعهد بریتانیا، پس از مرگ ملکه عنوان پادشاه را دریافت خواهد کرد. دیگر فرزندان آنها، شاهدخت آن، شاهزاده اَندرو و شاهزاده اِدوارد، همین عنوان‌ها را حفظ خواهند کرد.
منبع: BBC
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.