ما بچه‌های ایرانیم! همیشه شاد و خندانیم!

شهاب پاک‌نگر، طنزپرداز / مدارس امروز برای‌ سال تحصیلی جدید باز می‌شوند. به نظر ما رویکرد فعلی بهترین و کاربردی‌ترین شیوه پرورش دانش‌آموزان برای زندگی در کشورمان است. چون دانش‌آموزان دقیقا متناسب با وضع زندگی در اینجا تربیت می‌شوند و وقتی بزرگ شدند می‌توانند گلیم خودشان را از آب بکشند بیرون، به این دلایل: 

الف) مدرسه‌ها در حالی باز می‌شوند که باز نمی‌شوند. همه دانش‌آموزان باید در مدارس حضور یابند، مگر اینکه حضور نیابند. دانش‌آموزان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، درحالی ‌که پروتکل بهداشتی تعریف نشده. همه باید ماسک بزنند، درحالی ‌که ماسک توزیع نمی‌شود. اگر دانش‌آموز این شرایط را ببیند، یاد می‌گیرد در زندگی یک جوان ایرانی، همه چیز قطعی است مگر اینکه قطعی نباشد.
ب) برای حضور این نوگلان عزیز در مدارس دولتی نباید هیچ شهریه‌ای پرداخت شود، ولی به هرحال باید یک کمک مردمی به مدرسه کرد. برای حضور در مدارس غیردولتی هم که وضع شهریه مشخص است. همه اینها درحالی است که در‌ سال تحصیلی گذشته، دانش‌آموزان روی هم یک ماه هم نرفتند مدرسه. اگر والدین عزیز به فرزندان‌شان این موضوع را توضیح دهند، بچه‌ها یاد می‌گیرند که اینجا ما باید هزینه چیزی را پرداخت کنیم که معلوم نیست گیرمان بیاید یا نه. پول دادن یک مسأله است، گرفتن خدمات یک مسأله دیگر.  با این وضع وقتی بچه بزرگ شد، به راحتی درک می‌کند که وقتی برای ثبت‌نام ماشین پول می‌دهد، دلیلی ندارد که حتما ماشینش را بگیرد.
ج) دانش‌آموزان در شرایطی که امکان حضور در مدرسه ندارند، مدرسه را به خانه می‌آورند. این خیلی اتفاق خوبی است، چون بچه‌ها یاد می‌گیرند استفاده از خدمات تمام الکترونیک چه‌جوری است. از آن‌طرف، چون زرت و زرت این سیستم قطع می‌شود، بچه‌ها یاد می‌گیرند که «سیستم قطعه» یعنی چی.
د) خیلی از معلم‌ها و مادر و پدرها و خود دانش‌آموزان می‌گفتند که در این سیستم آموزش آنلاین، کسی چیزی یاد نمی‌گیرد، ولی چون بالاخره باید یک کاری انجام شود، این شکل آموزش برقرار است. این خودش خیلی درس بزرگی است، چون بچه‌ها یاد می‌گیرند که در آینده خیلی از کارها کلا فرمالیته است و فقط باید ادای یک کاری کردن را دربیاورند و لزومی ندارد نتیجه خاصی داشته باشد.
ه‍) تا قبل از کرونا، در مدرسه همیشه به دانش‌آموزان می‌گفتند موبایل و تبلت برای شما خوب نیست و نباید داشته باشید، اما الان باید در همین موبایل و تبلت آموزش ببینند و آنجا بفهمند که موبایل و تبلت برایشان خوب نیست. بچه وقتی چنین چیزی را می‌بیند، دو روز دیگر وقتی ببیند یک نفر با فیلترشکن می‌آید و در توییتر می‌نویسد فضای مجازی فاسد شده و اینستاگرام باید فیلتر شود، از شدت تعجب سکته نمی‌کند.
و) نکته آخری که بچه‌ها را برای آینده‌شان آبدیده می‌کند، اسم این سیستم آموزش آنلاین است. معلم‌ها از این سیستم ناراضی‌اند، خانواده‌ها ناراضی‌اند، بچه‌ها ناراضی‌اند، خیلی از مسئولان آموزش‌ و پرورش ناراضی‌اند، اما اسمش «شاد» است. واقعازیبا نیست؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.