چرا مصدق در آخرین دادگاه خوابید؟

فرهاد آییش بازیگری که سه بار مصدق شد

فرهاد آییش در تشریح حس و حال مصدق در آخرین جلسه دادگاهش می‌گوید: «مصدق اصلا به آن دادگاه باوری نداشت و آن را غیرقانونی می‌دید. تنها دلیل حضورش در آن دادگاه اجبار به دفاع بود و امید داشت که شاید این دفاعیه در تاریخ بماند.»

شهروندآنلاین: فرهاد آییش شاید تنها بازیگری است که تا کنون سه بار نقش دکتر محمد مصدق را بازی کرده است. او اولین‌بار با بازی در نمایش «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق» کار اصغر خلیلی در نقش دکتر محمد مصدق روی صحنه رفت و بعد از آن هم همین نقش را در فیلم «تختی» ساخته بهرام توکلی ایفا کرد. آییش به‌تازگی در فیلم «خائن‌کشی» تازه‌ترین کار مسعود کیمیایی نیز در نقش این سیاستمدار مقابل دوربین قرار گرفته است.

آییش هم نزدیک‌شدن به جهان انسانی این شخصیت‌ها را بسیار بجا می‌داند و در این زمینه می‌گوید: «در نمایش «راپورت‌های شبانه…» سعی کردیم به رابطه مصدق و دخترش بپردازیم که البته برایم چالش زیادی داشت اما درباره اینکه گفته می‌شود مصدق در جلسه دادگاهش خسته بود و خوابش می‌آمده، باید بگویم او همیشه قدری مریض احوال بود. شاید ازجمله افرادی بود که با فکر می‌توانند خود را بیمار کنند و با تمرکز بیشتر بر بیماری می‌توانند بیماری خود را به صورت تصاعدی بالا ببرند. این گونه افراد ممکن است به طور ناخودآگاه بر بیماری‌شان کنترل داشته باشند به همین دلیل بسیاری از دشمنان مصدق معتقدند او خود را به بیماری می‌زده در حالی که واقعا مریض می‌شده است.»

فرهاد آییش در پایان با تشریح حس و حال مصدق در آخرین جلسه دادگاهش می‌گوید: «مصدق اصلا به آن دادگاه باوری نداشت و آن را غیرقانونی می‌دید. تنها دلیل حضورش در آن دادگاه اجبار به دفاع بود و امید داشت که شاید این دفاعیه در تاریخ بماند. می‌دانست حاضران در دادگاه چه خواهند گفت. می‌دانست حرف‌هایشان چقدر بیهوده است و به همین دلیل حوصله‌اش سر می‌رفت. می‌گفت وقتی قوانین بین‌المللی در این دادگاه رعایت نمی‌شود، وای بر ما که می‌خواهیم در چنین دادگاهی محاکمه شویم. اگر می‌خواست می‌توانست بیدار بماند ولی ترجیح می‌داد خوابش ببرد و گاهی هم با صحبت کردن و خندیدن با وکیلش، پاسخی متقابل به دادگاهی می‌داد که به او بی‌احترامی می‌کرد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.