جولان خودروهای 40‌ساله «لادا» در کوبا

دیدن رانندگانی که کاپوت خودروی خود را بالا زده و به دنبال یافتن ایراد آن هستند، تصویری ناآشنا در کوبا نیست. خودروهای 40ساله «لادا»، این میراث‌داران شوروی سابق در کوبا، با وجود قدیمی و پرمصرف‌بودن و عدم راحتی هنوز هم مالکان خود را بر سر ذوق می‌آورند. کمبود وسایل نقلیه در کوبا باعث شده داشتن «لادا» به نمادی از جایگاه اجتماعی بالای مالکان آنها بدل شود. به دلیل نبود قطعات و تحریم‌ها، مکانیک‌های کوبایی مجبور هستند برای تعمیر این خودروها معجزه ‌کنند و صاحبان آنها نیز گاهی هزینه‌های گزافی بابت آن می‌پردازند. اواخر سال گذشته تعدادی از مالکان «باشگاه لادای کوبا» را راه‌اندازی کرده‌اند که 140نفر تاکنون در آن عضو شده‌اند. این اعضا برای فعالیت‌های اجتماعی نظیر اهدای خون و کمک به یکدیگر برای تعمیر و نگهداری لادا و مبادله قطعات دور هم جمع می‌شوند.
اخیرا حدود 50نفر از مالکان لادا در یک کارواش در شهر هاوانا جمع شده و پس از شستن خودروهای خود، بوق‌زنان به سمت پارکی در حومه شهر رهسپار شدند. بعضی از این مالکان خودروهای خود را با نمادهای شوروی از جمله برچسب داس و چکش تزیین کرده بودند.
در اواخر دهه 50 میلادی، کوبا کشوری بود که به داشتن بالاترین وسایل نقلیه به نسبت تعداد شهروندان معروف بود، اما انقلاب کوبا و تیره‌شدن روابط این کشور با ایالات متحده آمریکا باعث ایجاد تحریم‌ها و کمبود قطعات یدکی و توقف واردات وسایل نقیله آمریکایی شد. در نتیجه کوبا به بلوک شوروی روی آورده و شروع به واردات خودروهای لادا کرد که اولین مدل‌های آن اواخر دهه 60 میلادی وارد کوبا شدند. بعغی از آنها تبدیل به تاکسی و بقیه در اختیار کارمندان دولت و سران حزب کمونیست قرار گرفتند. بسیاری از این خودروها بعدها به شهروندان عادی فروخته شده و هم‌اکنون مغرورانه در خیابان‌های کوبا جولان می‌دهند.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Associated Press

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.