حذف پلوتون از منظومه خورشیدی

در سریال پربیننده «نظریه بیگ بنگ» یا به قول سریال بازها «بیگ بنگ تئوری»، شلدون کوپر، شخصیت اصلی سریال که نابغه‌ای خل و چل است، یقه «نیل دگراس تایسون»، اخترفیزیکدان شهیر آمریکایی و شخصیت اصلی سریال مستند و پرطرفدار Cosmos یا همان «کیهان» را گرفته و او را بابت نقشش در حذف «پلوتون» از فهرست سیاره‌های منظومه خورشیدی شماتت می کند. احتمالا آن دانش‌آموزانی که در دوران مدرسه هنگام نام بردن از سیاره‌های منظومه خورشیدی به علت فراموش کردن نام پلوتون نمره از دست داده‌اند هم با شنیدن خبر اخراج پلوتون دچار احساسات متضادی شده‌اند.  در هر صورت امروز دیگر هیچ اخترشناسی پلوتون را سیاره نمی‌داند، اما این به معنای نادیده گرفتن این جرم آسمانی نیست که فقط کمی از ماه کوچک تر است.

1- ستاره شناسی به نام «کالید تامبا» پلوتون را در سال 1۹۳۰ کشف کرد.

2- پلوتون سیاره‌ای کوچک است که در حاشیه منظومه خورشیدی قرار دارد.

3- فاصله پلوتون تا خورشید خیلی زیاد است؛ به طوری که پنج ساعت و نیم طول می کشد تا نور خورشید به سطح آن برسد. اما برای زمین این مدت فقط  هشت دقیقه طول می‌کشد.

4-اندازه پلوتون تقریبا دوسوم ماه و هوای آن بسیار سرد است؛ آن قدر سرد که حتی نیتروژن و اکسیژن آنجا منجمد می شود. دمای سطح پلوتون ۲۳۳- درجه سانتی‌گراد است و عمال حیات در آن غیر ممکن است.

5-تقریبا ۲۴۹ سال زمینی طول می کشد تا پلوتون یک بار دور خورشید بچرخد.

6-پلوتون با مقیاس‌های زمینی هر هفت روز یک بار به دور خودش می چرخد.

7-این سیاره تقریبا ۶ میلیارد کیلومتر از خورشید فاصله دارد و قطر آن ۲ هزار و ۳۶۰ کیلومتر است.

8-پلوتون پنج قمر شناخته شده دارد: شارون، نیکس، هیدرا، سربروس و استوکس.

9-در آ گوست ۰۶ ۲۰ تصمیم گرفته شد تا نام پلوتون از فهرست سیارات منظومه خورشیدی حذف شود. برای اتخاذ این تصمیم ۲ هزار و ۵۰۰ دانشمند درباره ویژگی‌های سیاره تحقیق و مطالعه کردند.

10-بعد از تحقیق و تفحص، اندازه پلوتون محاسبه و ادعا شد که این سیاره به اندازه کافی بزرگ نیست. پس نام آن به عنوان یك »سیاره کوچک» به ثبت رسید.

11-در واقع اگر این بررسی‌ها انجام نمی‌شد ۴۴جرم آسمانی دیگر هم می‌توانستند در فهرست سیارات منظومه خورشیدی قرار بگیرند.

12-پلوتون طبق این ویژگی‌ها (که یک سیاره باید داشته باشد)، و دانشمندان تعریف شده، از فهرست سیارات حذف شد؛ نخست: سیاره باید در مدار خورشید باشد. دوم: سیاره باید بزرگ باشد و به دور خودش هم بچرخد. سوم: سیاره باید مدارش را از هر جسم اضافی پاک کند.

برگردان از thefactsite –مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.