همه چیز بدبوست؟ پای «پاروسمیا» در میان است!

اختلالی که باعث ایجاد بوی غیرواقعی می‌شود و علامت ماندگار کووید-19 در برخی افراد است

تغییر و دگرگونی بو به‌گونه‌ای که رایحه‌های خوشایند قبلی- مانند بوی قهوه تازه- ممکن است غیرقابل تحمل شود! چه اتفاقی افتاده است: «پاروسمیا» یا بویایی‌پریشی، اختلالی که باعث ایجاد بوی خیالی و غیرواقعی می‌شود؛ علامتی که در برخی افراد که از بیماری کووید-19 بهبود یافته‌اند، باقی مانده؛ بر روابط تأثیرگذار بوده و درد انزوای کووید-19 را مضاعف کرده است! تحقیقات نشان داد 47درصد از افراد مبتلا به کووید-19 دچار تغییر در بویایی و چشایی شده‌اند و تقریبا در نیمی از آنان «پاروسمیا» گزارش شده ‌است. دکتر ریچارد دوتی، مدیر مرکز بو و طعم در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: «این بدان معناست که گل سرخ ممکن است بوی مدفوع داشته باشد!»

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: سامانتا لالیبرت، مددکار اجتماعی در نشویل (شهری در ایالت تنسی آمریکا) فکر می‌کرد از کووید-19 کاملا بهبود یافته است. اما اواسط ماه نوامبر، حدود هفت‌ماه پس از بیماری، از غذایی که سفارش داده بود، بوی بسیار بدی استشمام کرد؛ او آن را دور انداخت! وقتی دمِ خانه یکی از دوستانش که مشغول آشپزی بود، درنگ کرد، بیرون دوید و روی چمن جلوی خانه استفراغ کرد!

لالیبرت 35ساله گفت: «رفتن به مکان‌ها، حتی خانه مادرم یا شام با دوستانم متوقف شد، زیرا از غذا گرفته تا شمع بوی خیلی وحشتناکی می‌داد. روابط من دچار مشکل شد!»

او با پاروسمیا دست‌وپنجه نرم می‌کند! تغییر و دگرگونی بو به‌گونه‌ای که رایحه‌های خوشایند قبلی- مانند بوی قهوه تازه- ممکن است ناخوشایند و حتی غیرقابل تحمل شود! علاوه بر آنوسمیا، یا حس بویایی کاهش‌یافته، در مبتلایان به کووید-19، پاروسمیا علامتی است که در برخی افراد که از این بیماری بهبود یافته‌اند، باقی مانده است!

دکتر ریچارد دوتی، مدیر مرکز بو و طعم در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: «پاروسمیا بدان معناست که گل سرخ ممکن است بوی مدفوع داشته باشد!» Caroline Tompkins for The New York Times

تعداد دقیق افرادی که پاروسمیا را تجربه کرده‌اند، مشخص نیست.

تحقیقی که اخیرا انجام شده، نشان داد که 47درصد از افراد مبتلا به کووید-19 دچار تغییر در بویایی و چشایی شده‌اند و تقریبا در نیمی از آنان پاروسمیا گزارش شده ‌است.

دکتر ریچارد دوتی، مدیر مرکز بو و طعم در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: «این بدان معناست که یک گل سرخ ممکن است بوی مدفوع داشته باشد!» او خاطرنشان کرد که حس بویایی افراد طی چندماه بهبود می‌یابد.

درحال حاضر، سامانتا لالیبرت نمی‌تواند بوی بدن خود را تحمل کند. دوش‌گرفتن هیچ کمکی نمی‌کند. بوی شوینده بدن، نرم‌کننده و شامپوی سر او را ناراحت می‌کند!

دکتر دویکا بورگس واتسون، از دانشگاه نیوکاسل انگلیس که مقاله تحقیقاتی ژورنالی را در این زمینه ارایه داده است، گفت: «این مسأله بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند. این چیزی است که بر روابط شما با خود، با دیگران، زندگی اجتماعی و روابط صمیمی شما تأثیر می‌گذارد.»

بسیاری از مبتلایان به پاروسمیا برای از دست‌دادن عادات و آداب و رسوم اجتماعی، مانند بیرون‌رفتن برای شام یا بودن در کنار عزیزان‌شان، به‌خصوص پس از یک‌سال انزوا، ابراز تأسف می‌کنند.

کیلی رز، 25ساله، خواننده، در نشویل گفت: «برای من این جنگی ترسناک است. من برای اجرا در آریزونا بودم و به رستورانی رفتیم و من تقریبا بالا آوردم!»

او در رستوران‌های سراسر کشور موسیقی زنده اجرا کرده و حالا قدم‌زدن در آن فضاها ناخوشایند شده است، اما مواجهه با واکنش‌های مردم نسبت به وضعیت او، تقریبا بدتر است.

دکتر دویکا بورگس واتسون، از دانشگاه نیوکاسل انگلیس گفت: «مشکل پاروسمیا بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند. این چیزی است که بر روابط شما با خود، با دیگران، زندگی اجتماعی و روابط صمیمی شما تأثیر می‌گذارد.»

کیلی رز گفت: «دوستانم مرتب تلاش می‌کنند غذایشان را امتحان کنم، زیرا فکر می‌کنند بزرگنمایی می‌کنم!» حالا او از بیشتر اجتماعات چشم‌پوشی می‌کند، یا می‌رود و غذا نمی‌خورد!

جسیکا امت، 36ساله، که در شرکت بیمه در شهر اسپوکن در ایالت واشینگتن کار می‌کند، دو ار کووید-19 گرفت؛ یک‌بار اوایل ماه جولای و یک‌بار در اکتبر. پاروسمیا یک علامت طولانی است. او گفت: «احساس می‌کنم نفس‌هایم دایما متعفن و نامطبوع است!»

دکتر بورگس واتسون گفت که او با جوانان مبتلا به پاروسمیا ملاقات کرده است که برای برقراری ارتباطات جدید نگران و دلواپس هستند.

وقتی کیلی رز تازه دچار پاروسمیا شده بود، اطرافیان او درک نمی‌کردند که این شرایط واقعی است. همچنین اعضای خانواده‌اش فکر می‌کردند او بیش از حد واکنش نشان می‌دهد.

دکتر دوتی گفت: «بسیاری از افراد مبتلا به پاروسمیا احساس انزوا می‌کنند، زیرا اطرافیان درکی از آنچه آنان تحمل می‌کنند، ندارند. آنان امیدوارند مردم بتوانند این مشکل را درک کنند، اما اغلب چنین نمی‌شود.»

یافتن انجمن

برخی از مبتلایان به پاروسمیا به گروه‌های فیس‌بوک روی آورده‌اند تا نکاتی را با افرادی که علایم مشترک دارند، به اشتراک بگذارند.

جنی بانچرو، 36ساله، هنرمندی در سن‌پترزبورگ، ایالت فلوریدا، که از اوایل سپتامبر به پاروسمیا مبتلا شده است، گفت: «من به دکتر مراجعه کردم و دکتر به‌گونه‌ای به من نگاه کرد مثل اینکه دیوانه‌ام . اما وقتی به گروهی از این افراد پیوستم، دیدم که مردم این علایم را جدی می‌گیرند.»

دکتر ریچارد دوتی، مدیر مرکز بو و طعم در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: «بسیاری از افراد مبتلا به پاروسمیا احساس انزوا می‌کنند، زیرا اطرافیان درکی از آنچه آنان تحمل می‌کنند، ندارند. آنان امیدوارند مردم بتوانند این مشکل را درک کنند، اما اغلب چنین نمی‌شود.»

سارا گوویر، کارمند مراقبت‌های بهداشتی در انگلستان که پس از ابتلا به کووید-19 دچار پاروسمیا شد، تابستان گروه پشتیبانی کووید آنوسمیا/ پاروسمیا را ایجاد کرد.

او گفت: «روزی که در آگوست آن را باز کردم، پنج یا شش نفر به آن پیوستند. تا ژانویه ما 10هزار نفر شدیم. اکنون تعداد اعضای آن نزدیک به 16هزار نفر است.»

در ماه مارس، سیوبان دمپسی، 33ساله، طراح گرافیک و عکاس در نورتهمپتون، انگلیس، در گروه کووید آنوسمیا/ پاروسمیا پُست گذاشت: «خوشحالم که بگویم بعد از تقریبا یک‌سال که از ابتلای من به کووید-19 گذشته، اکنون 90درصد از حس چشایی و بویایی من برگشته است.» با این خبر، سیل تبریک به سمت او روانه شد!

این روندی طولانی برای او بوده است. ماه‌ها همه چیز بوی سوختگی و شیمیایی داشت. سبزیجات- از آنجا که او گیاهخوار است و بیشتر رژیم غذایی او را سبزیجات تشکیل می‌دهد- قابل تحمل نبود! او گفت: «هر چیز مطبوعی وحشتناک بود!»

در چند هفته گذشته، او متوجه تغییر شده است: «کلیشه به نظر می‌رسد، اما چند هفته پیش در انگلیس روز مادر بود؛ همسر و پسر 3‌ساله‌ام برایم گل خریدند. رایحه‌ها بسیار خوب بود!»

منبع: نیویورک‌تایمز

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
2 دیدگاه
  1. بهمن می‌گوید

    سلام
    ممنونم از مقاله بسیار خوبتون
    متاسفانه من هم با این اختلال غیرقابل تحمل مواجه شدم و ظاهرا هیچ داروی تاییدشده‌ای هم برای درمان قطعی پاروسمیا وجود نداره‌‌‌…

  2. یوسفی می‌گوید

    سلام. بعد از ابتلا به کرونا حس بویاییم به شدت ضعیف شد در حالی که رو به بهبودی بود با زدن دُز سوم واکسن سینو فارم دچار اختلال بویایی شدید شده ام و همه چیزهای معطر یک بوی ناخوشایند میدهند! از غذاهایی که حاوی سیر و پیاز باشه متنفرم.بوی نان تازه خیلی ناخوشاینده و میوه های معطر مثل خیار و سیب سرخ و پرتقال و سبزیجاتی مثل نعنا و پونه بو و مزه ی ناخوشایندی دارند.! ظاهرا دچار پاروسمیا شدم و نمیدونم چیکار کنم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.