16ساعت مأموریت با پای پیاده در دل کوه

امدادگران ساوه 2 مرد جوان را از مرگ حتمی نجات دادند

16ساعت تمام بدون آب و غذا در میان کوه‌ها گیر افتاده بودند. برای چیدن ریواس رفته بودند. اصلا فکرش را هم نمی‌کردند که محبوس شوند. کوه آنها را در خودش حبس کرد. هر لحظه که می‌گذشت، به مرگ نزدیک‌تر می‌شدند. ریواس را چیده و قصد بازگشت داشتند، اما باران غیرمنتظره بهاری مسیرشان را تغییر داد. آنها را به سمت مرگ فرستاد. جایی در ارتفاعات، تاریک و بدون آب و غذا. اگر سرخپوشان هلال‌احمر نبودند، ممکن بود جانشان را از دست بدهند. کاری از دست هیچ‌کدامشان برنمی‌آمد، تا اینکه در نهایت بعد از 16ساعت، امدادگران منجی آنها شدند. نجات دادند و این دو مرد جوان را از مرگ حتمی رهانیدند.

دو مرد جوان برای تفریح راهی ارتفاعات شدند. خودروی خود را نزدیک ارتفاعات پارک کردند و با پای پیاده به دل کوه زدند. اما در کوه‌های جلایر گیر افتادند. جایی بین کوه‌های روستای مرق و جلایری مانده بودند. راهی می‌رفتند و به هیچ مقصدی نمی‌رسیدند. هیچ‌کس نبود آنها را نجات دهد.

6 ساعت جست‌وجو

سیدلقمان حسینی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» ماجرای این مأموریت سخت را روایت کرد: «ساعت 22 و30دقیقه شب بود که گزارش این ناپدیدی به نیروهای ما رسید. خانواده این دو مرد موضوع را به پلیس اطلاع داده بودند. درنهایت نیز گزارش مفقودی دونفر در کوه‌های اطراف روستای جلایر از طرف مرکز پاسخگویی به حوادث و سوانح جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی (تلفن ۱۱۲) اعلام شد. پس از اعلام این حادثه از سوی Eoc بلافاصله دو تیم امدادونجات به محل اعزام شدند. با توجه به گستردگی منطقه و تاریکی هوا جست‌وجو تا ساعت چهار بامداد با همکاری افراد محلی ادامه داشت که متأسفانه موفق به یافتن افراد نشدیم.»

مسیر سخت و تاریک

مسیر سخت و تاریک بود. خطر در کمین امدادگران نیز بود. هر لحظه که می‌گذشت، مسیر و راه سخت‌تر و صعب‌العبور‌تر می‌شد. برای همین عملیات امدادگران ساعت 4 صبح متوقف شد: «به خانواده‌های نگران گفتیم که صبر کنند تا هوا روشن شود. چون یکی دوبار موفق شده بودیم که با خود افراد گمشده صحبت کنیم. آنها در بعضی از نقاط با آنتن موبایل مواجه شده و تماس گرفته بودند. وقتی دیدیم که حالشان خوب است، تصمیم گرفتیم که صبر کنیم تا هوا روشن شود.»

او ادامه داد: «با توجه به تماس تلفنی با افراد مفقودشده و اطمینان از سلامت آنها از ساعت ۷ صبح جست‌وجو دوباره ادامه یافت. امدادگران با پای پیاده چندین ساعت به جست‌وجو پرداختند. همه جای آن منطقه را گشتند، تا اینکه خوشبختانه حدود ساعت ۱۲ دونفر مفقودشده توسط تیم امدادونجات پیدا شدند. آنها به دلیل پیاده‌روی بیش از حد، دچار جراحت‌های سطحی شده بودند. از همه مهم‌تر اینکه بدون آب و غذا مانده بودند و بی‌حال شده بودند. بنابراین بلافاصله امدادگران تغذیه اضطراری به آنها دادند. بعد از اینکه حالشان کمی بهتر شد، امدادگران آنها را به پایین انتقال دادند. همانجایی که اورژانس منتظر بود. البته از آنجا تا پایین نیز 3ساعت راه بود. پس از درمان سرپایی و تغذیه اضطراری به محل استقرار آمبولانس انتقال داده شدند.»

خطری که امدادگران را تهدید می‌کرد

رئیس هلال‌احمر ساوه در پایان صحبت‌هایش گفت: «این دونفر ۴۵ساله و ۳۴ساله بودند. آنها جمعه صبح برای تفریح به این منطقه رفته بودند، اما در راه قصد داشتند که ریواس هم بچینند. از آنجایی که بدون هیچ تجهیزاتی راهی کوه شده بودند، با باران غافلگیر شدند و همانجا ماندند. با دیدن ریواس‌ها به راه خود ادامه داده بودند تا اینکه درنهایت متوجه شدند که گم شده‌اند. با توجه به اینکه هیچ‌گونه تجهیزاتی همراه خود نداشتند، پس از طی‌کردن مسافت طولانی و شروع بارش باران مسیر برگشت را گم کرده بودند که خوشبختانه نجات پیدا کردند. بنابراین بهتر است کسانی که برای تفریح یا کوهنوردی راهی ارتفاعات می‌شوند، همه این مسائل را رعایت کنند. این دونفر بدون چک‌کردن آب و هوا و بدون تغذیه و تجهیزات راهی این محل شده بودند. برای همین هم گیر افتادند و خطر تهدیدشان می‌کرد، حتی خطر کمین امدادگران ما نیز بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.