انتقادات صریح جهانگیری از کره جنوبی در حضور نخست‌وزیر این کشور

کره جنوبی منابع مالی مورد نیاز ایران برای مبارزه با کرونا را مسدود کرده است

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدودکردن منابع ارزی ایران به وجهه و جایگاه کره نزد مردم ایران آسیب زده است، گفت: «از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند.»

شهروندآنلاین: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، در حضور چونگ سی کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی، از این کشور خواست «سریعا» منابع ارزی مسدودشده ایران را آزاد کند.

جهانگیری روز یکشنبه، بیست‌ودوم فروردین، در جریان نشست مطبوعاتی مشترک پس از ملاقات با نخست‌وزیر کره جنوبی در تهران با بیان اینکه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدودکردن منابع ارزی ایران به «وجهه و جایگاه» کره نزد مردم ایران آسیب زده است، گفت: «از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند.»

چونگ سی کیون که پس از فروکش‌کردن تنش‌های اخیر میان ایران و کره جنوبی برای گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی در تهران حضور یافته است، از ۴۴ سال پیش تا کنون بالاترین مقام این کشور است که به ایران سفر می‌کند.

جهانگیری در پایان دیدار با مقام ارشد کره جنوبی با یادآوری اینکه در طول سال‌های اخیر روابط تهران و سئول از «حجم بالایی» برخوردار بوده گفت که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلار رسید.

جهانگیری با انتقاد از کره جنوبی به دلیل همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران که او آن را «غیرقانونی» خواند، گفت که در سه سال گذشته مناسبات دو کشور دچار «رکود و کم‌تحرکی» زیادی شده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران همچنین با اشاره مستقیم به پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی گفت: «متأسفانه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدودکردن ۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده، روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است.»

او یادآورشد که در دیدار خصوصی و عمومی با نخست وزیر کره جنوبی «صراحتا» از او خواسته است تا در جهت «جبران گذشته» تلاش کند. او گفت: «ما از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند.»

نخست‌وزیر کره جنوبی نیز با یادآوری اینکه روابط «دوستانه» دو کشور در نیمه سده گذشته «اکنون با چالش روبه‌رو شده است»، گفت: «اما این سفر برای تأکید بر اراده محکم کره جنوبی بر توسعه آینده‌نگری دوجانبه است.»

او اظهار امیدواری کرد که این روابط همزمان با گفت‌وگوهای «سازنده» جاری میان طرف‌های برجام «در سطح بالا ادامه پیدا کند».

چونگ سی کیون پیش از این نیز یک بار در کسوت رئیس پارلمان کره جنوبی به ایران سفر کرده است.

دو روز پیش از سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران یعنی در روز جمعه، مقامات جمهوری اسلامی نفتکش توقیف‌شده این کشور را آزاد کردند. این کشتی تجاری سه ماه پیش به دلیل ایجاد «آلودگی زیست‌محیطی» به دست نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شده و از آن زمان تاکنون تلاش‌ها برای آزادکردن آن بی‌نتیجه مانده بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.