حادثه خبر نمی‌کند، اتفاق می‌افتد

رانندگی در باران

در آغاز بارش باران، قطرات باران با گرد و خاک و آثار باقیمانده از لاستیک و روغن وسایل نقلیه در سطح جاده ترکیب‌شده، سطح لغزنده و نامرئی را به ‏وجود می‌آورد که احتمال سُر خوردن خودرو را افزایش می‌دهد، بنابراین با شروع بارش باران، از سرعت خود بکاهید و تا هنگامی که آب در سطح جاده ‏جاری نشده، این سرعت را حفظ کنید.
-در شروع بارندگی به لغزندگی جاده‌ها و راه‌ها توجه کنید.
-هرچند دفعه که می‌توانید آینه‌ها و چراغ‌های جلوی خودروی خود را پاک کنید تا دید بهتری داشته باشید.
-با سرعت یکنواخت حرکت کنید و در پیچ‌ها از سرعت خود بکاهید.
-از جایی که آب عمق کمتری دارد، حرکت کنید. هنگامی که آب زیادی در سطح خیابان جمع شده است، چنانچه با سرعت زیاد وارد آن شوید، آب بین جاده و لاستیک قرار می‌گیرد و اصطکاک خودرو با جاده را خیلی کم می‌کند. در این حالت خودروی شما روی قشری از آب حرکت می‌کند.
-در سطوح لغزنده و هنگامی که سرعت خودرو زیاد است از تغییر دنده (از سبک به سنگین) خودداری کنید.

رانندگی در شب

اغلب سوانح جاده‌ای در شب اتفاق می‌افتد. رانندگی در تاریکی شب هنر است و ریزه‌کاری‌های فراوانی دارد که مهم‌ترین آن دیدن و دیده‌شدن است. قدرت بینایی انسان در شب، یک‌ششم روز است و تمام اشیاء فقط به دو رنگ سیاه و خاکستری دیده می‌شود. فاصله و سرعت نیز هنگام شب به‌خوبی تشخیص داده نمی‌شود و حوزه دید راننده به محدوده‌ای منحصر می‌شود که با چراغ‌ها روشن شده است. از طرف دیگر، استفاده از نور بالا قدرت دید رانندگانی را که از روبه‌رو می‌آیند به‌شدت کاهش می‌دهد و در نتیجه قادر به تشخیص واضح وضعیت مقابل خود نیستند و موجب تغییر مسیر و انحراف رانندگان مقابل و بروز حادثه می‌شوند.

-برای رانندگی در شب، شیشه‌های خودرو را با دستمال نرم کاملا تمیز کنید. دستمال زبر روی شیشه‌ها خطوط بسیار ریزی می‌اندازد که شما نمی‌بینید و به‌تدریج میدان دید شما کم می‌شود.
-پاک بودن شیشه عقب و شیشه‌های بغل هم اهمیت دارد، زیرا وسایل نقلیه‌ای را که از پشت سر و طرفین شما عبور می‌کنند، بهتر می‌بینید.
-از سالم بودن و تنظیم چراغ‌های وسیله نقلیه مطمئن شوید و با سرعت حدود ١٥ تا ٢٠ کیلومتر کمتر از روز حرکت کنید.

مطمئن شوید که لوله اگزوز خودرو شما سوراخ نیست، زیرا گاز خطرناک مونوکسیدکربن که از سیستم اگزوز خارج می‌شود، مستقیما وارد خودرو شده و شما را به خواب‌آلودگی و سرگیجه مبتلا خواهد کرد

-چراغ‌های بزرگ خودرو شما نباید قدرتی بیش از ٧٥ هزار شمع داشته باشد.
-چراغ‌های خودرو را مرتب تمیز کنید. کاسه داخلی چراغ که همان نورافکن است و نیز شیشه بیرونی آن باید تمیز باشد.
-شیشه‌های کدر، ناصاف و خش‌دار نور چراغ را تا نصف کاهش می‌دهد. سعی کنید چراغ‌های عقب، چراغ‌های خطر و راهنما قابل دیدن باشد.
-مراقب خوب کار کردن برف پاک‌کن‌های خودرو باشید. همیشه منبع آب آن پر باشد.
-مطمئن شوید که لوله اگزوز خودرو شما سوراخ نیست، زیرا گاز خطرناک مونوکسیدکربن که از سیستم اگزوز خارج می‌شود، مستقیما وارد خودرو شده و شما را به خواب‌آلودگی و سرگیجه مبتلا خواهد کرد.
-از سالم بودن ترمزهای خودرو اطمینان حاصل کنید.
-به علایم راهنمایی و رانندگی از جمله خط‌کشی‌ها، تابلوها و چراغ‌های راهنمایی توجه کامل داشته باشید.
– اگر با سرعت ٤٠ کیلومتر در ساعت برانید تا فاصله ١٥٠متری را خواهید دید، اما وقتی سرعت خودرو شما به ٦٠ کیلومتر در ساعت رسید، این فاصله به ١٠٠ متر کاهش می‌یابد.
-هیچ‌گاه به طور مستقیم به نور مقابل نگاه نکنید، زیرا به مدت ٧ثانیه کوری موقت به شما دست می‌دهد و این بدان معناست که اگر سرعت خودروی شما ٦٠ کیلومتر در ساعت باشد در همین مدت حدود ١١٦ متر بدون دید به جلو رفته‌اید.
-هنگام نزدیک شدن خودرو از مقابل از نور پایین استفاده کنید.

هنگامی که در جهت مخالف، خودرویی از فاصله ١٥٠ متری به شما نزدیک می‌شود یا خودرو جلویی کمتر از ١٥٠ متر با شما فاصله دارد، از نور پایین استفاده کنید

– اگر هنگام رانندگی احساس خستگی و خواب‌آلودگی به شما دست داد، بلافاصله کنار جاده توقف و استراحت کنید.
– به یک نقطه خیره نشوید و دائما چشم‌هایتان را حرکت دهید.
– هرگز به نور بالای خودرو‌های مقابل خیره نشوید. حاشیه سمت راست یا خط سفید وسط جاده را نگاه کنید.
– پس از تاریک شدن هوا، استفاده از چراغ‌های راهنما هنگام تغییر خط عبور و گردش‌ها ضروری‌تر است.
– اگر سیگاری هستید، کمتر از روز سیگار بکشید، زیرا دود سیگار شیشه جلو را تیره و تار می‌کند و خطای دید را بالا می‌برد.
– از آنجایی که نمی‌توانید سرعت خودرو‌های جلویی را تشخیص دهید، به سرعت‌سنج خودرو خود نگاه کنید و سرعت آنها را تشخیص دهید، آنگاه سبقت بگیرید.
– وقتی از پیچ‌ها و تپه‌ها عبور می‌کنید، متوجه نوری که از طرف مقابل روی سیم‌ها و سایر اشیا افتاده است، باشید.
– در صورت لزوم، در پارکینگ حاشیه یا شانه خاکی جاده توقف کنید.
– چنانچه مسیری که از آن عبور می‌کنید نور کافی ندارد، مراقب عابرانی که لباس تیره پوشیده‌اند، باشید.
– هنگامی که در جهت مخالف، خودرویی از فاصله ١٥٠ متری به شما نزدیک می‌شود یا خودرو جلویی کمتر از ١٥٠ متر با شما فاصله دارد، از نور پایین استفاده کنید، زیرا حرکت با نور بالا سبب خیرگی چشم رانندگان مقابل می‌شود، همچنین انعکاس نور از آینه داخلی و سپر فلزی خودرو جلویی، چشم شما را می‌آزارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.