هشدار؛ شهر به سمت سیاه‌شدن می‌رود

معاون کل وزارت بهداشت: وضعیت کرونا از «قرمز» هم فراتر خواهد رفت

شهروندآنلاین- احتمال بدترشدن وضعیت وجود دارد. کرونا به موج چهارم رسیده و شواهد نشان از بدبودن شرایط می‌دهند. وزیر بهداشت می‌گوید وضعیت از قرمز هم فراتر خواهد رفت. شرایطی که امکان دارد پاییز و آبانی که مرگ‌ومیر تا حدود 500نفر افزایش یافت را تکرار کند.  

کرونا که به موج سوم رسید، آمار مرگ‌ومیرها اوج گرفت. محدودیت‌ها چاره کار بود. محدودیت‌هایی که در 6ماه دوم سال گذشته 25درصد کشور را یعنی جمعیت 16میلیونی دانش‌آموزان و دانشجویان را خانه‌نشین کرد. محدودیت‌هایی که منع رفت‌وآمد از ساعت 9 تا 4 صبح را به خود دید. ممنوعیت سفرها هم بود. محدودیت‌هایی که تنها توانستند 4 تا 10درصد ترددها را کاهش دهند. در واقع محدودیت‎‌ها کارساز نیفتادند تا آمارها بگویند 30 تا 35درصد مردم پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را رعایت کردند. البته ایرج حریرچی سلامت را موضوعی چندوجهی می‌داند. موضوعی که مرتبط با سایر مسائل اجتماعی است. «سلامت مردم از تمام منظرها بیش از ۸۰درصد وابسته به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است که خارج از حوزه بهداشت و درمان رخ می‌دهد.»

به باور حریرچی، میزان درآمد ملی، توزیع عادلانه درآمد، اشتغال مردم، بهره‌مندی از مسکن و تفریح مناسب، اعتیاد، طلاق و… همگی در سلامت موثر هستند و بیراهه است که فکر کنیم همه مسائل بهداشت و درمان کشور را با مدیکالیزیشن و پزشکی می‌توان رفع کرد. معاون کل وزارت بهداشت معتقد است هر حوزه باید کار خود را انجام دهد. به نظر او ثابت شده افزایش سرانه درآمدی هر کشوری یا افزایش سواد عمومی هر کشوری رابطه مستقیمی با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی و عدم بیماری افراد جامعه دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.