کلاهبرداری 5 میلیاردی با جعل نشان «ای نماد»

عاملان ایجاد سایت فروش تجهیزات پزشکی با جعل نشان «ای نماد» از سوی پلیس پایتخت دستگیر شدند.

تعدادی از شهروندان به پلیس فتای تهران بزرگ مراجعه و مدعی شدند پس از خرید در یکی از سایت‌های فروش تجهیزات پزشکی مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

مالباختگان این پرونده در ادامه اظهارات خود گفتند قصد خرید تجهیزات پزشکی در فضای مجازی را داشتند. شاکیان در ادامه با یک سایت فروش آنلاین این کالاها با قیمت‌های ارزان که نماد اعتماد الکترونیک نیز داشت مواجه شدند. پس از انجام فرآیند خرید و واریز وجه کالایی دریافت نکرده و متوجه کلاهبرداری شدند.

بررسی‌های پلیسی

موضوع تحت بررسی قرار گرفت. کارشناسان پلیس فتای تهران بزرگ تحقیقات خود را آغاز کردند. در اقدامات اولیه متوجه شدند کلاهبرداران با ایجاد یک سایت خرید آنلاین و جعل‌ ای نماد اقدام به جلب اعتماد شهروندان می‌کنند.

افسران سایبری پلیس فتای پایتخت با بکارگیری اقدامات فنی و تحقیقات گسترده در فضای مجازی موفق به شناسایی گردانندگان این سایت شدند. پس از به دست آوردن اطلاعات هویتی مجرمان، هر دو متهم که یک زن و شوهر بودند را در یکی از مناطق شرقی تهران بزرگ دستگیر کردند.

متهمان پس از حضور در پلیس فتا هرگونه جرمی را انکار کردند. اما پس از مشاهده مستندات موجود در پرونده ضمن پذیرش جرم خود به کلاهبرداری از بیش از 30نفر از شهروندان به ارزش ریالی حدود پنج‌میلیارد ریال اقرار کردند.

توصیه‌های پلیسی

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ به شهروندان با اعلام این خبر گفت: «صفحه‌ای که مجوز دارد، حتما باید با آدرس enamad.ir  آغاز شده باشد. آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه یا بازار الکترونیکی با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود، باید یکسان باشد. همچنین با کلیک‌کردن روی تصویر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، صفحه مجوز مربوطه را مشاهده می‌کنید. مطمئن شوید که صفحه‌ مشاهده شده، صفحه اصلی مرورگر شماست، نه یک عکس و تصویر از یک مرورگر.»

این پلیس به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان است.کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن ‌را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس WWW.Cyberpolice.ir قسمت ثبت گزارش‌های مردمی با ما درمیان بگذارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.