«هاری رایا»، جشن رمضان در سنگاپور

با آغاز ماه رمضان، فستیوال «هاری رایا» نیز در سنگاپور آغاز می‌شود. هاری رایا در لغت به معنای جشن بوده و در سنگاپور به جشن‌های ماه رمضان اطلاق می‌شود.
به مناسبت هاری رایا خیابان‌های محله «گِیلانگ» در سنگاپور با چراغانی و نورپردازی به شکل گل، گنبد مساجد و طاق‌های نورانی تزیین شده است که تا یک‌ونیم کیلومتر در امتداد خیابان ادامه دارند.
هرساله در طول مدت هاری رایا در بازارهای سنتی انواع کالاها از جمله لباس‌های سنتی، هدایای گوناگون و انواع غذاها و خوراکی‌های محلی مردم خریدوفروش می‌شوند.
علاوه بر این، در تمام طول مدت ماه رمضان در مساجد سنگاپور برخی مراسم شبانه سنتی از جمله دعا تراویح و دعای قیام و مراسم افطار برگزار می‌شود که پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران نیز هست.
گردشگران همچنین می‌توانند به کمک انواع نمایش‌های فرهنگی که توسط مردم محلی اجرا می‌شود و نیز از طریق نمایشگاه آثار و میراث فرهنگی از ریشه‌ها و نفوذ آداب و رسوم هاری رایا و پیشینه‌های تاریخی آن آگاه شوند.
پایان ماه رمضان «هاری رایا عید الفطر» نام دارد و اهالی سنگاپور با دید و بازدید و شکرگزاری و شادی، عید فطر را جشن می‌گیرند.
در سال‌های اخیر و پیش از پاندمی کرونا، هاری رایا سبب رونق بیشتر گردشگری رمضان در کشور سنگاپور شده بود و گردشگران از کشورهای مسلمان منطقه خاورمیانه و به‌ویژه امارات روانه این کشور می‌شدند.
امسال برای دومین سال متوالی بازار سنتی هاری رایا و حضور گردشگران در سنگاپور لغو شده و اهالی سنگاپور می‌توانند مایحتاج خود برای ماه رمضان را به صورت آنلاین تهیه کنند.
گزارش و ترجمه: مهرناز الماسی
منبع: Straits Times

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.