تکرار بازی فستیوال‌ها پیش از ورود به اسکار!

بفتا ۲۰۲۱ برندگانش را اعلام کرد

 «سرزمین آوارگان» مثل تمام فستیوال‌های اخیر در مراسم بفتا 2021 نیز برنده بزرگ لقب گرفت و توانست سه جایزه مهم «بهترین فیلم»، «بهترین کارگردان»، «بهترین فیلمبرداری» و «بهترین بازیگر زن» را از آن خود کند.

پولاد امین، شهروندآنلاین: … و بالاخره مراسم اهدای جوایز بفتا ۲۰۲۱ در رویال آلبرت‌هال لندن برگزار شد تا آخرین گام‌های سینمای جهان پیش از برگزاری مراسم اسکار برداشته شده باشد. مراسمی که در پایانش شاهد یک اتفاق تکراری بودیم- که چیزی نیست مگر معرفی فیلم «سرزمین آوارگان» به‌عنوان برنده بزرگ مراسم. اتفاقی که در ماه‌های اخیر، یعنی بعد از برگزاری فستیوال ونیز به این‌سو در مراسم و فستیوال‌های متعددی رخ داده است.

دست پر آوارگان

نمایی از فیلم «سرزمین آوارگان»

ورایتی درباره مراسم معرفی برندگان جوایز بفتای ۲۰۲۱ نوشته که «آکادمی فیلم بریتانیا در مراسمی که در دوشب به‌طور مجازی برگزار شد، برترین‌های سال را انتخاب کرد».

در این مراسم که به‌طور مستقیم از بی‌بی‌سی پخش شد، «سرزمین آوارگان» بزرگ‌ترین برنده سال لقب گرفت. فیلمی که پیشتر در مراسم و فستیوال‌های زیادی مورد توجه قرار گرفته- و در بفتا 2021 نیز سه جایزه مهم «بهترین فیلم»، «بهترین کارگردان» و «بهترین بازیگر زن» را از آن خود کرد. موفقیت این فیلم، کارگردانش «کلویی ژائو» و بازیگرش «فرانسیس مک‌دورمند» در حالی رخ داد که فیلم‌های قدرتمندی چون «پدر»، «موریتانیایی»، «زن جوان بااستعداد» و «دادگاه شیکاگو ۷» به دنبال دریافت جایزه بهترین فیلم بودند و در بخش بازیگر زن نیز بازیگرانی مانند «باکی باکری» برای «راکس»، «رادا بلانک» برای «نسخه چهل ساله»، «ونسا کربی» برای «تکه‌های یک زن»، «وون‌می موساکو» برای «خانه او» و «آلفری وودارد» برای «کلمنسی» با «فرانسیس مک‌دورمند» رقابت می‌کردند.

نامزدهای بهترین کارگردانی در انتظار اعلام نام برنده

«توماس وینتربرگ» کارگردان «یک دور دیگر»، «شنان مورفی» سازنده «دندان شیری»، «لی آیزک چانگ» کارگردان فیلم «میناری»، «یاسمیلا ژبانیچ» برای «کجا می‌روی آیدا؟» و «سارا گاورون» کارگردان فیلم «راکس» نیز رقبای «کلویی ژائو» سازنده فیلم «سرزمین آوارگان» برای دریافت جایزه بهترین کارگردانی بودند.

بازیگران جایزه‌بگیر

آنتونی هاپکینز چهارمین بفتای کارنامه‌اش را گرفت

علاوه بر «فرانسیس مک‌دوورمند» بازیگر «سرزمین آوارگان» که از پنجمین نامزدی خود در مراسم بفتا دومین جایزه بفتای خود را به دست آورد؛ در دیگر رشته‌های بازیگری نیز تا حد زیادی پیش‌بینی‌ها به واقعیت بدل شدند و همان بازیگرانی که رسانه‌ها موفقیت‌شان در بفتا را پیش‌بینی می‌کردند، در پایان شب برنده از مراسم خارج شدند.

در بخش بهترین بازیگر مرد، جایزه بفتای 2021 به «آنتونی هاپکینز» بازیگر فیلم «پدر» رسید- که توانست در رقابت با دیگر نامزدهای این بخش شامل «ریز احمد» برای «صدای متال»، «چادویک بوزمن» بازیگر فقید «بلک باتم ما رینی»، «آدارش گوراو» برای «ببر سفید»، «مدس میکلسن» بازیگر «یک دور دیگر» و «طاهر رحیم» بازیگر فیلم «موریتانیایی» موفق به دریافت چهارمین جایزه بفتای کارنامه‌اش شود- و در ۸۳سالگی پیرترین برنده این جایزه معتبر دنیای فیلم و سینما لقب بگیرد. این بازیگر تحسین‌شده بریتانیایی البته در لحظه اهدای جایزه خود آنلاین نبود و فلورین زلر، کارگردان «پدر» به جای او این جایزه را گرفت. با این حساب «هاپکینز» که تاکنون چهار جایزه بفتا، دو جایزه امی و یک جایزه اسکار و یک جایزه گلدن‌گلوب را برده ‌است، تا چند روز دیگر شانس خوبی برای افزودن یک اسکار دیگر به 6 نامزدی و یک اسکار قبلی‌اش دارد، مثل فرانسیس مک‌دورمند که او نیز تاکنون پنج‌بار نامزد اسکار و دوبار نیز موفق به دریافت اسکار شده و با «سرزمین آوارگان» شانس خوبی برای ارتقای آمارش دارد. با این حال هاپکینز در نشست خبری مجازی برندگان  اعلام کرد در مراسم اهدای جوایز اسکار شرکت نخواهد کرد!

در رشته‌های بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن نیز «دنیل کالویا» برای فیلم «یهودا و مسیح سیاه» و «یو-جونگ یون» بازیگر فیلم «میناری» برنده بفتا 2021 شدند.

بریتانیایی‌های برنده

فیلم «زن جوان بااستعداد» بهترین فیلم بریتانیایی لقب گرفت

بریتانیایی‌ها در بفتا جوایز اختصاصی خودشان را نیز دارند. در این زمینه می‌توان به بخش‌هایی مانند بهترین فیلم بریتانیایی اشاره کرد که در این بخش فیلم «زن جوان بااستعداد» توانست در رقابت با فیلم‌های «آرامش در کنار اسب‌ها»، «کاوش»، «پدر»، «خانه او»، «برزخ»، «موریتانیایی»، «موگول موگلی»، «راکس» و «سن ماد» جایزه بفتای 2021 را به خانه برد.

در بخش بهترین نویسنده، کارگردان یا تهیه‌کننده بریتانیایی نوظهور نیز «رمی ویکس» برای فیلم «خانه او» شاهد موفقیت را در آغوش کشید و در رقابت با دیگر نامزدهای این بخش، «بن شاروک» برای «برزخ»، «جک سیدی» برای «مافی»، «ترزا ایکوکو» و «کلر ویلسون» برای «راکس» و البته «رز گلس» برای «سن ماد» پیروز از مراسم خارج شد. «باکی باکری» نیز بهترین بازیگر نوظهور بریتانیایی لقب گرفت.

دیگر جوایز

برنده بهترین فیلمنامه اورژینال

در مراسم بفتای 2021 که با تجلیل کوتاهی از «پرنس فیلیپ» همسر فقید ملکه بریتانیا که در دوره‌ای، اولین رئیس این جوایز بود، آغاز شد؛ پس از گرامیداشت یاد سینماگران درگذشته سال، از «انیو موریکونه» تا «کرک داگلاس»، «شان کانری»، «آلن پارکر»، «چادویک بوزمن»، «اولیویا دی‌هاویلند»، «عرفان خان»، «ریشی کاپور»، «مکس فون سیدو»، «برتران تاورنیه»، «ژان کلود کریر» و «کریستوفر پلامر» دیگر جوایز بفتا نیز اهدا شد.

در این مراسم یکی دیگر از فیلم‌های موفق انیمیشن «روح» بود که توانست دو جایزه از 17 جایزه بفتا را به خود اختصاص دهد. فیلم «روح» ساخته «پیت داکتر» و «دانا موری» در بفتای 2021 توانست برنده جوایز بهترین موسیقی متن و بهترین انیمیشن شود.  جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیز به «زن جوان بااستعداد» رسید که برای دریافت این جایزه با فیلمنامه‌های فیلم‌های «یک دور دیگر»، «منک»، «راکس» و «دادگاه شیکاگو ۷» رقابت داشت. جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز به «پدر» رسید. دیگر نامزدهای این بخش فیلمنامه‌های «کاوش»، «موریتانیایی»، «سرزمین آوارگان» و «ببر سفید» بودند.

فیلم دانمارکی «یک دور دیگر» ساخته «توماس وینتربرگ»

فیلم دانمارکی «یک دور دیگر» ساخته «توماس وینتربرگ» نیز جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به دست آورد. «رفقای عزیز»، «بینوایان»، «میناری» و «کجا می‌روی آیدا؟» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

چشم‌انداز کلی

در کل، بعد از «سرزمین آوارگان» که چهار جایزه مهم بفتا را به خود اختصاص داد، چند فیلم دیگر نیز هریک حداقل دو جایزه بردند- که می‌توان اینها را موفق‌های بفتای 2021 نامید. فیلم‌هایی مانند «زن جوان بااستعداد» که دو جایزه «بهترین فیلم بریتانیایی» و «فیلمنامه اورژینال» را دریافت کرد؛ فیلم «راکس» که جوایز «گروه بازیگران» و «ستاره نوظهور» را گرفت؛ «روح» که جوایز «بهترین انیمیشن» و «موسیقی متن» را به دست آورد؛ «آوای متال» که جوایز «صدا» و «تدوین» را گرفت؛ «پدر» که دو جایزه «بهترین بازیگر مرد» و «بهترین فیلمنامه اقتباسی» را دریافت کرد؛ و «بلک باتم ما رینی» که برنده دو جایزه «بهترین لباس» و «بهترین چهره‌آرایی» شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.