60 سال پس از اولین سفر انسان به فضا

روسیه شصتمین سالگرد سفر یوری گاگارین به فضا را جشن گرفت. مأموریت 108 دقیقه‌ای گاگارین در روز دوازدهم آوریل 1961 آغازگر فصلی جدید در عصر فضا و دستاورد تاریخی عظیمی برای اتحادیه جماهیر شوروی محسوب می‌شد. سفر تاریخ‌ساز او با وستوک-۱ به مدار زمین از او یک قهرمان ملی و یک ستاره بین‌المللی ساخت. در حالی که بسیاری مرگش را حتمی می‌دانستند، یوری گاگارین 27ساله با شجاعت و لبخندی بر لب در یک محفظه کوچک، که در ابتدا برای حمل یک کلاهک هسته‌ای طراحی شده بود، عازم کشف دنیایی جدید و ناشناخته شده و موفق شد با سرعت 20هزار کیلومتر بر ساعت یک دور کامل مدار زمین را در یک‌ساعت و 40 دقیقه طی کند. این سفر در دوره جنگ سرد بین شوروی و ایالات متحده آمریکا، افتخار و موفقیتی عظیم و جهانی برای شوروی و سیلی سختی به صورت رقیب سرسخت غربی‌اش، آمریکا محسوب می‌شد. هنوز هم پس از 60سال گاگارین نماد شجاعت، موفقیت و غرور ملی در روسیه است.
گاگارین روز نهم مارس 1934 در دهکده کلوشینو در نزدیکی غرب مسکو در خانواده‌ای معمولی متولد شد. والدین او کشاورز و دهکده محل تولدش صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های تاریخی از جمله حمله آلمان‌ها در طی جنگ جهانی دوم بود.
در سال 1946، خانواده او به شهر گژاتسک نقل مکان کردند که بعدها در سال 1968 به افتخار او به گاگارین تغییر نام یافت. او ابتدا در دانشکده فنی ساراتف تحصیل کرده و خلبان هواپیماهای سبک شد. در سال 1955 و پس از تحصیل در مدرسه خلبانی، با درجه ستوانی به نیروی هوایی شوروی ملحق و برای حضور در وستوک-1 انتخاب شد. زمانی که گاگارین به دلیل شجاعت، خونسردی و تسلط و اعتماد‌به‌نفس خود برای اولین سفر انسان به فضا انتخاب شد، فقط 27سال داشت. سالگرد سفر او به فضا به نام روز فضانوردی جشن گرفته شده و بناهای زیادی از جمله نقاشی‌های دیواری و مجسمه در سرتاسر روسیه یاد او را جاودانه کرده‌اند.
یوری گاگارین در مارس 1968 و در سن 34سالگی در اثر سقوط جت طی یک پرواز آموزشی درگذشت و در نزدیکی دیوار کرملین و در کنار رهبران شوروی سابق دفن شد.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: France24

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.