دستاوردهای سفر مهم لاوروف به ایران چیست؟

همه تحریم‌ها علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود

علاوه بر رایزنی‌های برجامی لاوروف در تهران در آستانه دور جدید گفت‌وگو‌های ۴+۱ در وین، توسعه همکاری‌های دوجانبه یکی دیگر از محور‌های مهم گفت‌وگو‌های وزیر خارجه روسیه بود. امضای تمدید معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه» که ۲۰ سال پیش به امضای رؤسای جمهوری وقت دو کشور رسیده، در همین راستاست.

شهروندآنلاین: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز با رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

علاوه بر رایزنی‌های برجامی لاوروف در تهران در آستانه دور جدید گفت‌وگو‌های ۴+۱ در وین، توسعه همکاری‌های دوجانبه یکی دیگر از محور‌های مهم گفت‌وگو‌های وزیر خارجه روسیه بود. امضای تمدید معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه» که ۲۰ سال پیش به امضای رؤسای جمهوری وقت دو کشور رسیده، در همین راستاست.

معاهده روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه در ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۷۹ برابر با ۱۲ مارس ۲۰۰۱ میلادی در ۲۱ ماده در جریان سفر رئیس‌جمهوری وقت ایران به مسکو به امضای دو طرف رسید. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت که در جریان سفر سرگئی لاوروف توافقنامه همکاری جامع بین ایران و روسیه امضا خواهد شد. تاریخ این توافقنامه فروردین منقضی شده و در این سفر امضا می‌شود.

نه کمتر از توافق سال ۲۰۱۵  را می‌پذیریم، نه بیشتر از آن را می‌خواهیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، از توسعه این همکاری‌ها با هدف کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه به عنوان اقدامی راهبردی در مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و مداخله در امور منطقه از سوی این کشور استقبال کرد.

روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت حفظ امنیت، صلح و ثبات در منطقه و اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حفظ شود، بر لزوم توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه با توجه به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران از ماه اکتبر سال گذشته تأکید کرد.

رئیس‌جمهوری با قدردانی از مواضع و حمایت‌های مسکو از مذاکرات هسته‌ای، بر تداوم تلاش‌ها برای حفظ و احیای برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین‌المللی که الگویی برای حل‌وفصل مشکلات از مسیر مذاکره و دیپلماسی بوده است، تأکید کرد و گفت: «امروز آمریکا و همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده و تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام، لغو تحریم‎‌هاست.»

روحانی افزود: «حرکت دو کشور در این‌خصوص نشان‌دهنده نگاه مشترک درمورد مسائل بین‌المللی از جمله برجام است و همچنین امروز برای اینکه بتوانیم برجام را احیا و فعال کنیم، همکاری دو کشور به طور قطع بسیار موثر خواهد بود.»

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «ما در واقع می‌خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات سال ۲۰۱۵ برگردد و همه طرف‌های برجام، همان قول‌ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند و هر آنچه در آن زمان توافق‌شده پذیرفته شود، نه حاضریم کمتر از آن را بپذیریم و نه دنبال آن هستیم که بیش از آن را به دست آوریم.»

روحانی در ادامه با اشاره به مشکلات و بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران یمن و سوریه  بر تداوم همکاری‌ها و تبادل‌نظر ایران و روسیه به عنوان دو کشور تأثیرگذار منطقه برای حل‌وفصل بحران‌ها و مشکلات منطقه‌ای تأکید کرد و افزود: «باز کردن پای رژیم صهیونیستی به عنوان یک عنصر بی‌ثبات‌کننده و تنش‌زا، در منطقه خلیج‌فارس اقدامی خطرناک است.»

اقدامات خرابکارانه ابزار مذاکراتی به ‌آمریکا نخواهد داد

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه ما هیچ مشکلی برای بازگشت به تعهدات برجامی نداریم،‌ گفت: «آمریکایی‌ها باید بدانند نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه ابزار مذاکراتی برای آنها نخواهد داد و این اقدامات فقط وضعیت را برای آنها دشوارتر می‌کند.»

محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با ابراز قدردانی از موضع قوی فدراسیون روسیه علیه خرابکاری در نطنز بر ضرورت تداوم همکاری دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: «همچنین ضرورت دارد آمریکا بدون توقف به تعهدات خودش برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند و ایران هم پس از راستی‌آزمایی اقدامات خودش را خواهد کرد.»

همه تحریم‌ها علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود

سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روسیه به‌عنوان یکی از اعضای اصلی برجام چه موضعی درخصوص مذکرات وین و بازگشت آمریکا به تعهدات برجام دارد، گفت: «موضع ما کاملا روشن است و همه تحریم‌های علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود و امیدوارم با برداشتن تحریم‌ها علیه ایران فضای همکاری بیشتری ایجاد شود.»

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «تنها راه احیای برجام این است که آمریکا به صورت کامل به تعهدات خود بازگردد و طبق قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل عمل کند. اگر آمریکایی‌ها این کار را نکنند، ممکن است گرفتار اقدام خطرناکی شوند و پیامدهای ناگواری می‌تواند داشته باشد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.