سلامت، معیشت، شکستن تحریم‌ها و تکمیل طرح‌ها

روحانی: همین امروز هم می‌توانیم غنی‌سازی ۹۰ درصدی انجام دهیم، اما مسیر را برای بمب اتم هموار نمی‌کنیم

حسن روحانی، رئیس جمهوری گفت: «همین امروز هم می‌توانیم غنی‌سازی ۹۰ درصدی انجام دهیم اما مسیر را برای بمب اتم هموار نمی‌کنیم.» او تاکید کرد: «ما به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم، این شما هستید که بمب اتم ساخته و انبار کرده‌اید و هر سال هم بمب‌های جدید می‌سازید

 رئیس‌جمهوری مهار کرونا و شکستن تحریم را دو برنامه مهم دولت در ۱۰۰ روز پایانی عنوان کرد و گفت: «قبل از این هم می‌توانستیم غنی‌ساری۶۰ درصدی داشته باشیم و اظهار نگرانی آمریکا و اروپا درباره غنی‌سازی۶۰ درصدی درست نیست.»

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح ویدیوکنفرانسی طرح‌های صنایع پتروشیمی وزارت نفت در استان‌های فارس (مهر)، بوشهر (عسلویه) و مرکزی (شازند) این سخنان را مطرح کرد.

او ادامه داد: «امروز کلید یک واکسن است اتفاقا شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند واکسن‌ها را وارد کنند. ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم. باید در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم.»

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: «هر شرکتی که برای ورود واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد، به دفتر رئیس‌جمهوری نامه بنویسد. من مستقیم مسأله را دنبال می‌کنم زیرا در هفته‌های آینده به‌راحتی می‌توانیم میلیون‌ها دوز واکسن وارد کنیم. واکسن می‌تواند مردم را از مرگ به‌خوبی مراقبت کند.»

روحانی با اشاره به اینکه دولت تا آخرین ساعت خود همه توانش را به کار می‌گیرد، گفت: «ما در 100 روز پایانی دولت چهار هدف تأمین سلامت و معیشت مردم، شکستن تحریم‌ها و تکمیل طرح‌های در دست اجرا را داریم.»

او ادامه داد: «برای مبارزه با کرونا به اقدامات جدی‌تری نیاز داریم که بخشی از آن مربوط به خرید و واردات واکسن و واکسیناسیون در کشور و در ادامه به ثمر نشستن تولید واکسن داخل است. اگر به 60 تا 70 درصد مردم واکسن تزریق کنیم زنجیره بیماری قطع می‌شود. البته همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم. زیرا جهش اخیر کرونا که نوع انگلیسی آن است بسیار خطرناک است.»

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سربازان خط مقدم دیپلماسی ما اکنون در وین هستند، گفت: «برای ما مهم نیست دشمن چه زمانی رفتار عاقلانه می‌کند اما آمریکا راهی جز بازگشت به برجام ندارد. اگر آنها به صورت کامل به برجام بازگردند ما پس از راستی‌آزمایی که زمان زیادی نمی‌برد، به توافق باز می‌گردیم.»

روحانی با اشاره به ابراز نگرانی اروپایی‌ها از غنی‌سازی 60 درصد ایران اظهار کرد: «آنها گفته‌اند با یک حرکت ایران می‌تواند از غنی‌سازی 60 درصد به 90 درصد برسد اما آنچه در سر شما اروپایی‌هاست این است که ما مسیر را برای بمب اتم هموار می‌کنیم که این اشتباه است. امروز ما می‌توانیم غنی‌سازی 90 درصد را انجام دهیم و اگر اراده کنیم این کار را انجام می‌دهیم اما فعالیت هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و دنبال بمب هسته‌ای نیستیم. شما دنبال بمب هسته‌ای بوده‌اید و هر سال بمب جدید می‌سازید و انبار می‌کنید. این اتهام روی پیشانی شماست و نمی‌خواهد درباره ملت ایران حرفی‌ بزنید.»

روحانی خطاب به اروپایی‌ها گفت: «هر روزی که شما به تعهدات خود بازگردید ما هم به تعهدات خود باز می‌گردیم و غنی‌سازی 60 درصد را متوقف کرده و به غنی‌سازی 3.67 درصد بازمی‌گردیم. ایران نشان داده است مردانه قول می‌دهد و شما هم نشان داده‌اید که قول‌تان بی‌اعتبار است. نمی‌خواهد درباره ایران نگران باشید ایران مردانه و با اخلاق حرکت کرده و به تعهدات خود پایبند است.»

رئیس‌جمهوری پایان دادن به طرح‌های تولیدی تا جایی که امکان‌پذیر است را یکی دیگر از برنامه‌های دولت در 100 روز پایانی عنوان کرد و گفت: «در یک سال و چند ماه تولید پتروشیمی به کشور 25 میلیون تن افزوده شده است که این از افتخارات ایران است که در اوج تحریم‌های دشمن و کرونا موفق شد بزرگ‌ترین جهش در پتروشیمی را داشته باشد. ریل‌گذاری لازم در کشور برای دولت بعدی هم انجام شده است و 30 تا 40 و گاهی تا 70 درصد مسیر آماده شده است.»

روحانی همچنین با اشاره به اینکه معیشت مردم یکی دیگر از اهداف دولت است، تصریح کرد: «بسته حمایتی معیشتی جدیدی ویژه ماه رمضان پرداخت کردیم. برای معیشت مردم هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم. در زمینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارهای مهمی در حال انجام است. هر کاری دستمان بیاید برای معیشت مردم انجام می‌دهیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.