کاخ سفید علیه پوتین!

دولت بایدن از اخراج 10 دیپلمات روس و تحریم گسترده علیه مقامات و شرکت‌های روسی خبر داد

ایالات متحده از اخراج 10 دیپلمات روس و تحریم گسترده علیه مقامات و شرکت‌های روسی در واکنش به آنچه مداخله مسکو در انتخابات و فعالیت‌های سایبری مانند هک SolarWinds نامیده، خبر داده است. این تحریم‌ها که بزرگ‌ترین اقدام تلافی‌جویانه جو بایدن علیه کرملین است، همچنین 6 شرکت امنیتی سایبری روسیه و  32 شخص و نهاد را هدف قرار داده است. وزارت خارجه روسیه سفیر ایالات متحده را برای «گفت‌وگویی دشوار» احضار کرد و تحریم‌ها را «رفتار تهاجمی و ستیزه‌جویانه» خواند.

شهروندآنلاین: دولت بایدن از اخراج 10 دیپلمات روس و تحریم گسترده علیه مقامات و شرکت‌های روسی در واکنش به آنچه مداخله مسکو در انتخابات و فعالیت‌های جاسوسی سایبری مانند هک SolarWinds نامیده، خبر داده است.

این تحریم‌ها که بزرگ‌ترین اقدام تلافی‌جویانه جو بایدن علیه کرملین است، همچنین 6 شرکت امنیتی سایبری روسیه را که تصور می‌شود در هک نرم‌افزاری به نام سولارویند نقش دارند و  32 شخص و نهاد را که به نظر می‌رسد برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020 تلاش کردند، هدف قرار داده است.

دولت بایدن همچنین موسسات مالی ایالات متحده را از خرید اوراق بهادار به روبل منع کرد.

بایدن در نامه‌ای به کنگره در مورد این تحریم‌ها نوشت: «تشخیص من این است که فعالیت‌های مضر خارجی دولت فدراسیون روسیه تهدیدی غیرمعمول برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است.»

تحریم‌های جدید ایالات متحده  علیه کرملین 6 شرکت امنیتی سایبری روسیه را که تصور می‌شود در هک نرم‌افزاری به نام سولارویند نقش دارند و  32 شخص و نهاد را که به نظر می‌رسد برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020 تلاش کردند، هدف قرار داده است

برای اولین‌بار ایالات متحده SVR، آژانس اطلاعات خارجی روسیه، را به‌ عنوان آژانس جاسوسی عامل هک نرم‌افزاری به نام   SolarWinds شناسایی کرد که به شبکه‌های دولت فدرال نفوذ کرد و بیش از 16هزار سیستم رایانه‌ای را به خطر انداخت. [با گذشت چند ماه، حالا ایالات متحده در نظر دارد تشکیلات اطلاعاتی روسیه را رسما به انجام این هک متهم کند. روسیه هر گونه دخالت در این عملیات سایبری را تکذیب کرده است.]

کاخ سفید گفت اعضای اطلاعاتی روسیه در میان دیپلمات‌های اخراج‌شده از ایالات متحده هستند.

واکنش کرملین

مقامات روسی با عصبانیت به تحریم‌های جدید واکنش نشان دادند و برخی اظهار داشتند که این اقدامات برگزاری هر گونه نشست بین جو بایدن و ولادیمیر پوتین را از بین می‌برد.

وزارت خارجه روسیه سفیر ایالات متحده را برای «گفت‌وگویی دشوار» احضار کرد و تحریم‌ها را «رفتار تهاجمی و ستیزه‌جویانه» خواند.

نشانه‌هایی وجود دارد حاکی از اینکه این تحریم‌ها روابط متلاطم روسیه و ایالات متحده را پرتنش‌تر خواهد کرد. از ماه گذشته، مسکو درگیر افزایش نیرو در مرزهای خود با اوکراین بوده است و این باعث ترس از حمله و اقدام نظامی می‌شود. روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را از اوکراین ضمیمه خاک خود کرد.

بایدن روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین تماس گرفت تا از او بخواهد تنش‌ها را با اوکراین کاهش دهد و اجلاسی را در کشوری سوم پیشنهاد کرد. کرملین درمورد این تماس تلفنی به سردی رفتار کرد و درباره موافقت پوتین با این اجلاس چیزی نگفت.

اوایل روز پنجشنبه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که این نشست در هفته‌های آینده برگزار نمی‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که روسیه به تحریم‌های جدید ایالات متحده واکنش نشان خواهد داد و آنها را تلافی می‌کند. او گفت: «اصل عمل متقابل برای حفاظت از منافع خود به بهترین‌ وجه اعمال می‌شود.»

موضع سخت رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در قبال کرملین تفاوت چشمگیری با رویکرد دولت ترامپ در این‌باره دارد که سعی در جلوگیری از رویارویی با روسیه بر سر گزارش‌های دخالت در انتخابات داشت. [جو بایدن ماه گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند آقای پوتین «قاتل» است، گفت این‌ طور فکر می‌کند.]

این تحریم‌ها همچنین تلافی آن چیزی است که ایالات متحده مداخله روسیه در انتخابات سال 2020 می‌نامد که در آن آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نتیجه گرفتند کرملین از ترامپ در برابر بایدن حمایت کرده است؛ اگر چه اعتقاد بر این است که تأثیر چشمگیری در نتیجه نداشته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که روسیه به تحریم‌های جدید ایالات متحده واکنش نشان خواهد داد و آنها را تلافی می‌کند. او گفت: «اصل عمل متقابل برای حفاظت از منافع خود به بهترین‌ وجه اعمال می‌شود.» [دیمیتری پسکوف همچنین هفته گذشته گفته بود خصومت و غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاست دولت آمریکا ما را وادار می‌کند به‌ طور اساسی خود را برای بدترین سناریوها آماده کنیم.]

دولت بایدن همچنین ماه گذشته تحریم‌هایی را علیه کرملین به دلیل مسمومیت و زندانی‌کردن الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف، اعلام کرد. آن تحریم‌ها شامل محدودیت‌های ویزا، محدودیت‌های صادراتی برای مواردی که می‌توان برای ساخت سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی استفاده کرد و اقدام علیه هفت نفر از اعضای ارشد دولت روسیه بود.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.