رهایی 2 محکوم به قصاص از چوبه‌ دار

خانواده مقتولان در ارومیه و ممسنی رضایت دادند

دو اعدامی در شهرستان ممسنی و ارومیه توانستند با جلب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یابند. یکی قاتل یک کودک خردسال و دیگری نیز قاتل یک پسرجوان بود. با این حال خانواده‌های مقتول از حق خود گذشتند و این دونفر را از مرگ نجات دادند.

نخستین پرونده مربوط به فرد محکوم به قصاص در ارومیه است. او پس از 13سال حبس توانست آزاد شود.

هادی صمدی، رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی از سازش در پرونده فرد محکوم به قصاص در ارومیه خبر داد و گفت: «پرونده قتل عمد در سال ۸۶ به وقوع پیوست. بعد از ۱۳سال حبس، فرد محکوم به قصاص با تلاش اعضای شعبه ۱۹ ویژه زندان ارومیه و برگزاری چند جلسه صلحی و با بهرمندی از ظرفیت خیران، با اخذ رضایت از اولیای دم پرونده منجر به سازش شد.»

او با اشاره به رهایی فرد محکوم به قصاص از مجازات اعدام، افزود: «این پرونده نخستین سازش در استان طی امسال است. حل و فصل اختلافات و دعاوی از مسیر مصالحه و صلح و سازش، رسالت ذاتی و وظیفه اصلی شوراهای حل اختلاف است. اهمیت آن در پرونده‌هایی همچون پرونده‌های قتل عمد مضاعف بوده و سازش در آنها علاوه بر نجات جان انسانی نادم موجب تعالی فرهنگ صلح و سازش در بین مردم و جامعه می‌شود. همچنین زمینه‌های توسعه حل اختلاف را فراهم می‌کند.»

رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی ادامه داد: «اگر فرهنگ صلح و سازش و گذشت در جامعه نهادینه شود، شاهد کاهش تعداد پرونده‌های قتل و سایر جرایم خواهیم بود.»

صمدی با بیان عملکرد شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی در زمینه ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قتل عمد طی سال گذشته، گفت: «در این مدت ۱۹ پرونده قتل عمد توسط شوراهای حل اختلاف استان با رضایت از اولیای دم منجر به صلح و سازش و رهایی محکومان به قصاص از مجازات اعدام شد.»

 رهایی قاتل یک کودک خردسال از مرگ

این درحالی است که در شهرستان ممسنی نیز یک قاتل از مجازات مرگ گریخت. خانواده‌ای در این شهرستان، پس از سه‌سال، قاتل فرزند خردسال خود را مورد عفو و بخشش قرار دادند.

اتحاد نژاد دادستان ممسنی درباره جزئیات این پرونده گفت: «همزمان با ماه مبارک رمضان پرونده قتل کودک هفت‌ساله پس از سه‌سال به رضایت ختم شد، آن هم درحالی که در دادگاه کیفری یک استان فارس در حال رسیدگی بود. با این حال با تلاش دادگستری شهرستان، اعضای شورای حل اختلاف و پادرمیانی بزرگان و ریش‌سفیدان اولیای دم از حق قانونی خود در تقاضای قصاص نفس قاتل صرف‌نظر کردند. خانواده مقتول با حضور در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ممسنی، نسبت به متهم، به صورت منجز و بی‌قید و شرط اعلام گذشت کردند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.