دلیل گفت‌وگوی ایران با طالبان در تهران چه بود؟

ظریف: طالبان باید بر اساس راه و روش‌های دموکراتیک تغییر کنند

ظریف در نشست رایسینیا ۲۰۲۱ تأکید کرد: «به باور من تعهد نهایی آمریکا برای خارج از افغانستان به طرز مسئولانه گامی مثبت است.»

وزیر امور خارجه کشورمان چرایی گفت‌وگوی ایران با طالبان و سفر آنها به تهران را تشریح کرد.

 محمدجواد ظریف در نشست رایسینیا ۲۰۲۱، در پاسخ به سوالی درخصوص بازدید طالبان از ایران گفت: «ما گفت‌وگوهایی با طالبان داشته‌ایم. این گفت‌وگو اولا به خاطر منافع ملی خودمان بوده و دوما برای این بوده که آنها را متقاعد کنیم که به صلح فراگیر در افغانستان نیاز است. طالبان باید بخشی از این صلح باشند و نباید این صلح را کنترل کنند.»

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ایران به طالبان اعلام کرد که آماده است هرگونه نشستی برای طالبان و دیگر گروه‌ها در افغانستان به‌خصوص دولت افغانستان مهیا کند تا برای پیشروی جهت رسیدن به صلح در چارچوب قانون اساسی افعانستان وارد مذاکرات جدی شوند.»

او تأکید کرد: «به باور من تعهد نهایی آمریکا برای خارج از افغانستان به طرز مسئولانه گامی مثبت است.»

بر اساس گزارش طلوع نیوز، ظریف در این کنفرانس آنلاین عنوان کرد: «طالبان باید بر اساس راه و روش‌های دموکراتیک تغییر کنند. اگر آنها می‌خواهند به ایدئولوژی‌های دهه ۹۰ خود بازگردند، چنین چیزی غیرممکن است، چراکه امروز با افغانستانی جدید و متفاوت سروکار داریم.»
وزیر خارجه کشورمان همچنین تأکید کرد که مهم است تمامی افغانستانی‌ها بر سر آنچه که می‌خواهند به توافق برسند و سپس بر سر جزئیات چگونگی تشکیل آن کار کنند.»
او تصریح کرد که کشورهای منطقه باید به افغانستان کمک کنند و بر لزوم اتحاد در منطقه جهت کمک به روند صلح افغانستان تأکید کرد.
ظریف در این‌خصوص گفت: «ما باید اختلافات‌مان را کنار بگذاریم و روی حسن تفاهم‌هایمان از جمله این حقیقت که امارت اسلامی در افغانستان تهدیدی علیه ماهیت پاکستان و امنیت ملی ایران و هند محسوب می‌شود، تمرکز کنیم.»
او اظهار کرد که نقش جامعه مدنی امروز در افغانستان با سال ۲۰۰۱ یا ۹۰ میلادی قابل مقایسه نیست.
ظریف افزود: «با اینکه همچنان مشکلاتی در کشور باقی مانده‌، ما باید از هر آنچه که در افغانستان به دست آمده است، حفاظت کرده و از تداوم آن اطمینان حاصل کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.