شهر در دست ناصرالدین ‌شاه‌های هفت‌تیرکش‌!

رقابت در شبکه نمایش خانگی به اوج رسیده است

انتشار اولین عکس بهرام رادان و پریناز ایزدیار در سریال «جیران» رسانه‌ها را یک‌بار دیگر به یاد ترافیک سریال‌هایی درباره دوران قاجار انداخته- که این روزها همزمان جلوی دوربین رفته‌اند. این سریال‌ها همچنین دست پر شبکه نمایش خانگی را در اوج رقابت این شبکه با صداوسیما نشان می‌دهند.

پولاد امین، شهروندآنلاین: ساعاتی پیش اولین عکس بهرام رادان و پریناز ایزدیار در سریال «جیران» ساخته حسن فتحی رونمایی شد. در این سریال که تصویربرداری‌اش از زمستان سال گذشته آغاز و تاکنون تقریبا تمامی بازیگرانش جلوی دوربین رفته‌اند، بهرام رادان در نقش ناصرالدین‌شاه و پریناز ایزدیار در نقش جیران حضور دارند.

«جیران» که دومین تجربه سریال‌سازی حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی، پس از عاشقانه موفق «شهرزاد» به شمار می‌آید، داستان آشنایی ناصرالدین‌شاه با جیران، در روزهای بعد از مرگ امیرکبیر را روایت می‌کند و زندگی 6ساله قبله عالم و جیران را در برمی‌گیرد. در این داستان عاشقانه تاریخی که احسان جوانمرد و حسن فتحی آن را نوشته‌اند، بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور، ستاره پسیانی، هومن برق‌نورد، سمیرا حسن‌پور و مریلا زارعی ایفای نقش کرده‌اند.

حسن فتحی که در کارگردانی سریال‌های تاریخی کارنامه روشنی دارد و آخرین کارش در این زمینه، سریال «شهرزاد» نیز موفقیت کم‌سابقه‌ای را در شبکه نمایش خانگی جلب کرد، انتظار می‌رود در «جیران» نیز روند موفقیت را ادامه دهد. به هرحال فراموش نکرده‌ایم که «شهرزاد» هم مخاطبان و هم حاشیه‌های بسیاری داشت و اگر «جیران» نیز بتواند از نظر تعداد مخاطب و البته حواشی رسانه‌ای پرشمار شرایط «شهرزاد» را تکرار کند، می‌توان گفت که در آن صورت شبکه نمایش خانگی برگ برنده دیگری را رو خواهد کرد.

گفتنی است که سریال «جیران» با تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه قرار است سال ۱۴۰۰ به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش شود. اتفاقی که اگر در کنار دیگر محصولات آماده پخش سامانه‌های دیگر قرار گیرد، نشان از دست پر شبکه نمایش خانگی در اوج رقابت این شبکه با صداوسیما دارد.

جنگ در چند جبهه

نکته جالب اما اینکه در روز و روزگاری که شبکه نمایش خانگی با محصولات و سریال‌هایی چون «قورباغه»، «گیسو»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «سیاوش»، «دراکولا»، «ملکه گدایان»، «مردم معمولی» و… میزبان رقابتی تام و تمام برای جلب رضایت مخاطب است؛ اما رقابت‌های درونی دیگری نیز در این شبکه در جریان است که در پایان می‌توانند برنده اصلی را مشخص کنند. از جمله رقابت بین سامانه‌ها- که هرکدام محصولات اختصاصی خود را ارایه می‌دهند، یا در سطحی دیگر رقابت سه سریال مختلف با داستان‌هایی درباره روزگار قاجار- که هر سه قرار است در سال ۱۴۰۰ پخش شوند.

قاجاری‌ها

همان‌طور که گفته شد، این روزها سه سریال در حال تولید داریم که هر سه به نحوی عجیب در فضایی مشابه و در یک دوره تاریخی روایت می‌شوند.

اگرچه در میان این سه سریال بی‌تردید «جیران» حسن فتحی چه از نظر نام و نشان و اعتبار سازنده‌اش و چه از نظر عوامل جلو و پشت دوربین سریال مهم‌تری به شمار می‌آید؛ اما به هرحال دو سریال دیگر هم کارهایی نیستند که بتوان چشم بر آنها بست و نادیده‌شان گرفت، به‌خصوص «آهوی من مارال» مهرداد غفارزاده- که حدود یک‌ماه پیش کلید خورده و در این یک‌ماهه، بعد از رونمایی از عکس حسن معجونی در نقش ناصرالدین‌شاه، توجهات بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌ای فارسی به خود جلب کرده است.

«قبله عالم» حامد محمدی نیز دیگر سریال قاجاری این روزهای شبکه نمایش خانگی است. تفاوت این سریال با دو تای دیگر اما در این است که سریال حامد محمدی که در فضای سینمای ایران بیشتر به‌عنوان فرزند منوچهر محمدی شناخته می‌شود، اتفاقات دوران ناصرالدین‌شاه را با لحن و فضایی طنز به تصویر می‌کشد.

آهوی من مارال

«آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی مشترک سعید خندق‌آبادی و بهروز خوش‌رزم سریال دیگر شبکه نمایش خانگی است که داستانی از دوره قاجار با محوریت ناصرالدین ‌اه را روایت می‌کند.

این سریال که با حضور بازیگرانی چون حسن معجونی، ترلان پروانه، شبنم مقدمی، الهام کردا، لیلا بلوکات و علیرضا کمالی جلوی دوربین رفته؛ در دو فصل ساخته می‌شود- که فصل اول 15 قسمت و فصل دوم 25 قسمت خواهد داشت. در «آهوی من مارال» شاهد روایتی از ماجرای دلدادگی ناصرالدین‌شاه به دختری روستازاده هستیم.

قبله عالم

«قبله عالم» نه‌تنها اثبات محبوبیت ناصرالدین‌شاه در بین مخاطبان ایرانی می‌تواند باشد؛ بلکه از این حیث که سومین سریالی است که در چندماه به زندگی این شخصیت می‌پردازد، یک رکورد جهانی نیز می‌تواند به شمار آید (تازه؛ اگر صداوسیما هوس نکند، در رقابت با این سه سریال یک یا چند ناصرالدین‌شاه تأیید شده و دارای مجوز رسمی دیگر رو کند!).

«قبله عالم» البته یک تفاوت بزرگ با «جیران» و «آهوی من مارال» دارد؛ و آن اینکه «قبله عالم» نگاهی طنزآمیز به دوران قاجار و اتفاقات تاریخی دوران ناصرالدین‌شاه دارد- که البته با نگاهی به کارنامه حامد محمدی اتفاقی چندان عجیب نیست.

حامد محمدی که در سینما با فیلم‌هایی چون «اکسیدان» و «چهارانگشت» و حتی فیلم اولش علاقه خود را به کمدی نشان داده؛ در سریال کمدی- فانتزی «قبله عالم» که اولین حضور این فیلمساز در شبکه نمایش خانگی است، کوشیده رخداد‌های تاریخی دوران ناصرالدین‌شاه را به مسائل امروزی جامعه پیوند بزند.

حامد کمیلی، شقایق دهقان، هادی کاظمی و سوگل خلیق برخی از بازیگران این سریال هستند که در خلاصه داستانش آمده «روایتگر اتفاقاتی است که در دربار ناصرالدین‌شاه بعد از دست‌یافتن به اکسیر آب حیات و نوشیدن آن رخ می‌دهد».

جنگ سلاطین!

اما شاید یکی دیگر از رقابت‌های مهم ماه‌های آتی رقابت ناصرالدین‌شاه‌هایی باشد که در این سه سریال جلوی دوربین رفته‌اند: رقابت بهرام رادان، حسن معجونی و حامد کمیلی- که در سریال «قبله عالم» نقش این شخصیت تاریخی را ایفا کرده است.

رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این سه بازیگر سویه‌های متفاوتی از ناصرالدین‌شاه را به تصویر خواهند کشید. اتفاقی که قطعا رقابتی گرم به وجود خواهد آورد. به هرحال پرداخت همزمان به این دوره تاریخی در سه سریال و عرضه تقریبا هم‌زمان همه آنها (در سال ۱۴۰۰) چنین رقابتی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. در حقیقت، اگرچه ممکن است هریک از این سه سریال فضا و روایت متفاوت خود را داشته باشند، اما با این حال می‌تواند عرضه همزمان‌شان می‌تواند یک آسیب جدی هم به همراه داشته باشد و مخاطب را پس بزند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.