دوئل عجیب دو نهاد فرهنگی: مرتضی یا کامران؟!

درگیری و نامه‌نویسی روایت فتح و سازمان اوج بر سر مستند شهید آوینی

در پاسخ مدیران بنیاد روایت فتح که سازمان اوج را به استفاده غیرمجاز از آرشیو موسسه‌شان متهم کرده‌اند؛ مدیر سازمان اوج در بیانیه‌ای تند به موسسه روایت فتح کنایه زده که اعتراض‌شان به خاطر خودنمایی و پوشاندن کم‌کاری‌شان است و در پایان هم به طعنه گفته که «بیشتر بنویسید و بتازید»!

پولاد امین، شهروندآنلاین: تقابل بنیاد «روایت فتح» با «سازمان اوج» همچنان ادامه دارد. دو نهاد اصولگرا که به نحوی انحصار تولید طیف موسوم به ارزشی را به نوعی در دست دارند- و حالا بعد از نمایش مجموعه مستند «آقا مرتضی» دچار اختلاف شده‌اند.

اوج اختلاف

تصویر ارایه شده از مرتضی آوینی باعث بروز انتقاداتی در میان اصولگرایان شد

اختلافات بنیاد «روایت فتح» با «سازمان اوج» از زمانی اوج گرفت که مجموعه هفت قسمتی مستند «آقا مرتضی» که در آن بخش‌هایی از زندگی شهید سیدمرتضی آوینی در سال‌های قبل از انقلاب و روابط او (که آن زمان کامران نام داشت) با شماری از چهره‌های غیرمذهبی تصویر شده بود، روی آنتن رفت. این ماجرا که توجه مخاطبان تلویزیون را به مستند «آقا مرتضی» جلب کرد؛ اما به‌رغم اینکه مستند در کل به نفع چهره رسمی آوینی تولید شده بود و به نوعی «کشش دیگران به سیدمرتضی و مقاومت او در مقابل وسوسه‌ها را» روایت می‌کرد، با واکنش نهادها، چهره‌ها و رسانه‌هایی مواجه شد که مایل به شکسته‌شدن تصویر رسمی آوینی- که در طول سالیانی دراز شکل گرفته بود- نبودند و به این دلیل انواع و اقسام انتقادات و اعتراضات را در قبال تولید مستند «آقا مرتضی» به عمل آوردند- که جوانب گوناگونی را، از ساختار ضعیف و سرهم‌بندی شده، استفاده بی‌اجازه از اسناد و تصاویر دیگر مستندها، بی‌اخلاقی در روایت ماجراهایی که خود شهید مایل به افشای آنها نبود و… را شامل می‌شد. تهیه‌کننده مستند، یعنی «سازمان اوج» اما در قبال هر کدام از انتقادات پاسخی در آستین داشت- و حتی در دور اول انتقادات، کسانی را که ادعا می‌کردند سازندگان «آقا مرتضی» از راش‌ها و گفت‌وگوهای آنها بدون کسب اجازه استفاده کرده‌اند، به دروغگویی متهم کرد و گفت که تمام تصاویری که در فیلم استفاده شده‌اند، مجوز استفاده از آنها قبلا کسب شده است.

البته در میان مخالفان و منتقدان مستند «آقا مرتضی» خانواده آوینی نیز بودند- که اقدام سازندگان این مستند بحث‌انگیز را تجاوز به حریم خصوصی شهید مرتضی آوینی عنوان کرده و خواستار برخورد با سازندگان مستند «آقا مرتضی» شدند…

دور دوم نبرد

حالا به نظر می‌رسد این بحث‌ها و جنجال‌ها که به نظر می‌رسید با پایان نمایش مجموعه «آقا مرتضی» کمرنگ شده و به فراموشی سپرده خواهد شد، همچنان ادامه دارد و حداقل اینکه بنیاد «روایت فتح» و «سازمان اوج» نمی‌خواهند بی‌خیال هم بشوند. مبارزه‌ای که دور دومش با مشت اول «روایت فتح» آغاز شد که مدیر سازمان اوج را به خارج‌کردن آرشیو محرمانه‌ این بنیاد و استفاده از آنها در ساخت مجموعه «آقا مرتضی» متهم کرد! اتهامی که با استقبال خانواده مرتضی آوینی- و به طور مشخص حسین معززی‌نیا داماد خانواده مواجه شد که به «سازمان اوج» کنایه زد که با توجه به ادعایشان مبنی بر کسب مجوز برای استفاده تک‌تک تصاویر فیلم، آیا «صداقت»شان در بقیه جوانب فیلم نیز مثل همین ادعاست؟!

موضع‌گیری حسین معززی‌نیا اما در فضای مجازی با انتقاد گروه‌های روشنفکری مواجه شد- که چگونه ممکن است کسی ادعای روشنفکری و روزنامه‌نگاری و کارنامه ژرونالیستی داشته باشد، اما در دوگانه آزادی افشای اطلاعات و سانسور (از سوی هر کسی و هر نهادی) از سانسور طرفداری کند؟!

ادعای روایت فتح

عکس شهید آوینی در سال 1355

روایت فتح سازمان اوج را به خارج‌کردن اسناد محرمانه این سازمان متهم کرد و ضمن دعوت خانواده شهید آوینی به خویشتن‌داری خبر از پیگیری حقوقی رخدادهای منجر به تولید مستند «آقا مرتضی» داد.

این بنیاد ضمن اشاره به «واکنش‌های خانواده شهید سیدمرتضی آوینی و یاران ایشان به محتوای روایت این سریال و اعتراض کارگردانان، هنرمندان و مصاحبه‌شوندگان متعدد به استفاده از آثار و گفتارشان در مستند مذکور- که متأسفانه نیمی از آنان از آرشیو گروه مستند روایت فتح استخراج شده است» خبر از «تدبیر و اجرای اقدامات مؤثر» توسط این نهاد داد.

بنیاد «روایت فتح» در ادامه «به استحضار همه دغدغه‌مندان و هنرمندان این عرصه» رساند که «این حجم از آرشیو محرمانه در زمان تصدی مسئول سازمان اوج در بنیاد فرهنگی روایت فتح در پایان سال۱۳۹۶ و اوایل سال ۱۳۹۷ و به دستور شخص ایشان از آرشیو بنیاد خارج شده و در اختیار عوامل مستند مذکور قرار گرفته است» و بنابراین بنیاد «روایت فتح» براساس مستندات موجود، پیگیری‌های خود را از مسیر قانونی (حقوقی و قضائی) تا حصول نتیجه دنبال خواهد کرد.

پاسخ اوج

مدیر سازمان اوج

بعد از ادعای بنیاد «روایت فتح»، اما پاسخ مدیر «سازمان اوج» دعوا را یک بار دیگر به اوجی دیگر رساند.

«احسان محمدحسنی» مدیر سازمان اوج که خودش را «کوچک‌ترین سرباز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» نامیده؛ در یادداشتی از پیگیری قضائی حواشی این مستند استقبال کرد.

تهیه‌کننده مستند «آقا مرتضی» حواشی ایجادشده را «حاشیه‌های تکراری و قابل پیش‌بینیِ عده‌ای از خواص، برای این مجموعه ‌ماندگار، تأثیرگذار و ارزشمند» نامیده و در ادامه نیز بیانیه روایت فتح را بیانیه‌ای «شتابزده، از سر ذوق و هیجان، عجولانه و سراسر افترا و ادعا و حاکی از عطش دیده شدن و مطرح شدن و بر سر زبان افتادن» ارزیابی کرده است که «برای پوشاندن بی‌عملی‌ها و انفعال و بی‌برنامگی برادرانم در برگزاری هر چه باشکوه‌تر سالگرد سید شهیدان اهل قلم» منتشر می‌شود.

محمدحسنی در سطور بعدی بیانیه‌اش ضمن بازشمردن فعالیت‌ها و اقداماتش در برهه مورد اشاره بنیاد روایت فتح از پیگیری قضائی این ماجراها استقبال کرده و در پایان نیز با زبانی کنایی گفته که «پس الخیر فی ما وقع، بسم الله. بیشتر بنویسید و بتازید»!

نامه‌ای که بعید است آتش درگیری دو نهاد ارزشی و اصولگرا را خاموش کند. باید دید در آینده این درگیری به کجا ختم خواهد شد!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.