واکنش شورای‌عالی امنیت ملی و وزارت خارجه به ادعای اوکراین

حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی غیرعمدی و ناشی از خطای انسانی بوده است

مقام اوکراینی مدعی شده ایران به عمد هواپیما را سرنگون کرد تا از بالاگرفتن تنش با آمریکا جلوگیری کند، تهران این ادعا را رد کرده است.

شهروند آنلاین: دبیر شورای‎‌عالی امنیت ملی اوکراین گفته است ایران «عامدانه» هواپیمای مسافربری اوکراینی را در نزدیک تهران سرنگون کرده است. این در حالی است که مقامات ایرانی می‌گویند این هواپیما به دلیل خطا و اشتباهی مورد هدف پدافند ایران قرار گرفت و سرنگون شد.

هواپیمای مسافری اوکراین با ۱۷۶ سرنشین روز ۱۸ دی ۹۸ با شلیک پدافند هوایی ایران، سرنگون و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. هواپیما متعلق به اوکراین و اکثر سرنشینان آن ایرانی بودند. مقامات ایرانی در ابتدا این حادثه را نتیجه مشکل فنی دانستند ولی بعد از ۳ روز گفتند که سقوط به دلیل شلیک و اصابت موشک نیرو‌های مسلح ایران صورت گرفت.

واکنش شورای‌عالی امنیت ملی به ادعای اوکراین

بعد از سخنان «اولکسی دانیلوف» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اوکراین که سرنگون هواپیمای این کشور در نزدیکی تهران را عامدانه توصیف کرده بود؛ دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ایران، این سخنان را رد کرد.

سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای گفت: «جمهوری اسلامی ایران صراحتا اعلام نموده که حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی غیرعمدی و ناشی از خطای انسانی بوده است‌».

کیوان خسروی با اشاره به سفر دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین به ایران در اواخر بهمن‌ماه سال ۹۸ ودر مقطعی که او از سوی کشورش مسئول پیگیری پرونده سقوط هواپیما بود، اظهار داشت: «در جلسه مشترک دانیلوف با دریابان شمخانی که نمایندگان سازمان هواپیمایی دو کشور هم‌حضور داشتند، توضیحات فنی جامعی به او ارایه شد و بر غیرعمدی‌بودن این حادثه تلخ که ناشی از خطای انسانی بوده، تأکید گردید.»

او افزود: «دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در جلسه مشترک با دانیلوف با اشاره به تحقیقات جامع و دقیقی که از سوی گروه‌های متعدد کارشناسی کشورمان انجام شده، هرگونه احتمال و فرضیه دیگری را در این خصوص با قاطعیت رد کرد.»

خسروی توضیح داد: »تنها درخواست مشخص آقای دانیلوف از ایران، ارسال جعبه سیاه هواپیما برای بازخوانی به اوکراین بود و او این موضوع را برای کشورش حیثیتی عنوان کرد.»

او گفت: «نظر اولیه ایران، انتقال تجهیزات تخصصی بازخوانی جعبه سیاه و بازخوانی آن در ایران بود که به دلایل فنی امکان آن فراهم نشد.»

خسروی افزود: «در توافق میان دریابان شمخانی و دانیلوف قرار شد که جعبه سیاه به اوکراین ارسال شود، لیکن پس از بررسی دقیق کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری مشخص شد که اوکراین توانایی فنی لازم برای بازخوانی جعبه سیاه را ندارد؛ لذا جعبه سیاه به فرانسه ارسال و با حضور مجموعه کشور‌های ذینفع بازخوانی شد.»

در اطلاعیه دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ایران آمده است: «سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان انتشار اخبار غیرصحیح بر اساس برداشت اشتباه آقای دانیلوف از اظهارات صریح دریابان شمخانی در شرایطی که دادگاه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیما کار خود را آغاز کرده، می‌تواند ظن سفارشی‌بودن این اظهارات برای ایجاد انحراف در افکار عمومی و دامن‌زدن به بک جنجال تبلیغاتی بر پایه مطالب جعلی و ساختگی را تقویت کند.»

در ادامه اطلاعیه هم گفته شده است: «خسروی در پایان با تأکید مجدد بر نظر کارشناسی و مستند جمهوری اسلامی مبنی بر شکل‌گیری این حادثه تلخ بر اثر خطای انسانی، فاصله‌گرفتن از رویکرد فنی و پیگیری اهداف و اغراض سیاسی در این پرونده را غیرقابل قبول و مردود اعلام کرد.»

واکنش وزارت خارجه به ادعای اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات دبیر شورای امنیت ملی اوکراین را در مورد عمدی‌بودن سانحه هواپیمای اوکراینی در مصاحبه با رسانه‌ کانادایی قویا رد کرد.

سعید خطیب‌زاده در این ارتباط اظهار کرد: «اینکه به‌ رغم همه توضیحات و گزارش‌های تخصصی و کارشناسی، برخی مقامات اوکراینی همچنان به اظهارات سیاسی و مبهم خود ادامه می‌دهند و فرضیه‌های ذهنی و سفارشی خود را در بستر رسانه‌ای مطرح می‌کنند، باعث تأسف است.»

خطیب‌زاده افزود: «به نظر می‌رسد برای مقامات اوکراینی نه حل و فصل این سانحه تلخ در چارچوب واقعیات عینی و کارشناسی و نه کاهش آلام خانواده‌های قربانیان اولویت دارد، بلکه سعی می‌کنند با مستمسک قراردادن این سانحه، مشکلات داخلی یا روابط خارجی خود با سایر کشورها را به این حادثه دردناک مرتبط کرده و از آن بهره‌برداری سیاسی کنند و روشن است که چنین سوء‌استفاده‌های سیاسی تا چه حد غیرقابل قبول است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مذاکره با همه طرف‌ها در چارچوب قانون و عرف بین‌المللی بار دیگر اعلام می‌کند و به همه طرف‌ها توصیه می‌کند در اظهارات خود از چارچوب منطق و قانون خارج نشوند.»

موضع اوکراین درباره هواپیمایی اوکراینی

«اولکسی دانیلوف» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اوکراین در مصاحبه با روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» ادعا کرده شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی «عمدی» بوده و خطای انسانی نبوده است.

وزارت خارجه اوکراین نیز این موضع را مورد تأیید قرار داده است.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اوکراین همچنین مدعی شده است که ایران به عمد هواپیمای مسافری اوکراین را سرنگون کرد تا از بالاگرفتن تنش با آمریکا جلوگیری کند. اشاره این مقام اوکراینی به زمان حادثه است که ایران پایگاه آمریکا در عراق (عین الاسد) را موشک‌باران کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.