هفته سختی را پیش‌رو داریم

روحانی: نباید در کشور تریبونی داشته باشیم که آرامش را در نظر نگیرد

روزی که برای تهیه واکسن از روسیه و چین اقدام کردیم، در فضای مجازی عده‌ای به دنبال فضاسازی در این زمینه بودند و شخصی از تریبون رسمی اعلام کرد که من این واکسن را نمی‌زنم. نامه‌هایی که از سوی برخی پزشک‌ها به دفتر من ارسال شده نشان می‌دهد برخی از ما می‌خواستند که از روسیه و چین واکسن نخریم. همان افراد که می‌گفتند واکسن نخرید امروز می‌گویند چرا واکسن کم خریده‌اید؟ 

رئیس‌جمهوری گفت: «در شرایطی که مشکل پیش می‌آید، همه باید با هم دست به دست هم دهیم و همه تریبون‌ها هم باید همراه با هشدار و آرامش باشد. نباید تریبونی داشته باشیم که آرامش را در نظر نگیرد. تریبون هم باید به مردم آموزش و هم آرامش دهد و هم هشدارهای لازم را به مردم ارایه کند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: «برای اینکه ما بتوانیم موفقیتی را به دست بیاوریم، یک پروتکل نمی‌تواند چاره‌ساز باشد. همه پروتکل‌ها باید دست به دست هم بدهند. اگر کسی بگوید من به جای روزی 3 مرتبه، 10 مرتبه دستم را می‌شویم و باید ماسک هم بزند، فاصله را هم رعایت کند، ترددها هم ترددهای ضروری باشد و تجمعات هم نباید انجام بگیرد.»

روحانی گفت: «فضایی که فرد در آن قرار می‌گیرد، باید دارای تهویه باشد، کسی هم که از ما مبتلا هست، باید بلافاصله ایزوله شده و از جامعه جدا شود و اگر کسی با او تماس داشت، او هم چک شود و اگر تخلف کرد، با آن شدید برخورد شود.»

او خاطرنشان کرد: «همه اینها دست به دست هم بدهد یعنی هیچ عاملی به تنهایی نمی‌تواند مسأله را حل کند و  بقیه کارها را هم انجام بگیرد باز هم آن است بگوییم هیچ‌کس سفر نمی‌رود، باز هم حل نمی‌شود، سفر هم نرویم سفر درون‌شهری هم باید به حداقل برسد.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

هیچ‌کس یک موضوع را نگوید که مشکل فقط این یکی است و همین یکی باید حذف شود. همه موضوعات باید با هم حل شود و همه جای خود را دارند و باید همه اینها به یک موضوع جمع شود و آن اینکه سبک زندگی باید عوض شود.

همه اینها را می‌توان در یک کلمه تغییر سبک زندگی بگنجانیم. سفرها، دورهمی‌ها، فاصله اجتماعی، قرنطینه و ایزوله همه اینها را باید در کلمه سبک زندگی جمع کنیم. شاید این کلمه‌ای باشد که مسیر و راه را برای ما به‌طور کامل مشخص می‌کند.

وقتی در شرایط آرامش قرار می‌گیریم و وضع هم خوب و آمار دو رقمی می‌شود و به رقمی زیر ۵۰ می‌رسد، مسابقه شروع می‌شود؛ یکی می‌گوید من این کار را کردم، دیگری می‌گوید من این کار را کردم یکی می‌گوید ستاد خیلی معجزه کرد دیگری می‌گوید قرارگاه این کار را انجام داد و یکی هم می‌گوید فلان وزارتخانه معجزه کرد از آن طرف می‌گویند محله محوری معجزه کرد.

اما وقتی این شرایط برعکس می‌شود و مردم متأسفانه پروتکل‌ها را مراعات نمی‌کنند و با یک ویروس جهش‌یافته مواجه می‌شوند، اینجا داستان تغییر می‌کند؛ هر کسی می‌خواهد این را به گردن دیگری بیندازد. یکی می‌گوید این بخش مقصر است آن یکی می گوید بخش دیگر مقصر است و بخش دوم می‌گوید من خوب عمل کردم این بخش سوم است که مقصر است.

در شرایطی که مشکل پیش می‌آید، همه باید با هم دست به دست هم دهیم و همه تریبون‌ها هم باید همراه با هشدار و آرامش باشد. نباید تریبونی داشته باشیم که در آن آرامش را در نظر نگیرد. تریبون هم باید به مردم آموزش و هم آرامش دهد و هم هشدارهای لازم را به مردم ارایه کند و به‌طور متوازن رفتار کند تا به یک نقطه مطلوب برسیم.

هفته‌ای که در آن قرار گرفته‌ایم یعنی از امروز شنبه شروع شده، هفته سختی است و هفته سختی را پیش‌رو داریم، همه باید دست به دست هم دهیم و رعایت پروتکل‌ها باید به ۹۰درصد برسد. متأسفانه در این شرایط سخت آمار مراعات پروتکل در برخی از جاها ۷۰درصد بود که باید به ۹۰درصد برسیم تا در هفته‌های بعد این موج را مهار کنیم.

ممکن است افراد واکسینه‌شده بعد از ۶ماه دوباره واکسینه شوند، داستان این مسائل روشن نیست. وزارت بهداشت می‌گوید این واکسن مصونیت دوساله ایجاد نمی‌کند، باید به فکر تهیه واکسن انبوه برای سال‌های بعد باشیم تا از این مسأله عبور کنیم.

روزی که برای تهیه واکسن از روسیه و چین اقدام کردیم، در فضای مجازی عده‌ای به دنبال فضاسازی در این زمینه بودند و شخصی از تریبون رسمی اعلام کرد که من این واکسن را نمی‌زنم. نامه‌هایی که از سوی برخی پزشک‌ها به دفتر من ارسال شده، نشان می‌دهد برخی از ما  می‌خواستند که از روسیه و چین واکسن نخریم. همان افراد که می‌گفتند واکسن نخرید امروز می‌گویند چرا  واکسن کم خریده‌اید؟

 آن روز که می‌خواستیم تهیه‌ کنیم شما برای کسانی که به دنبال تهیه و خرید واکسن بودند، تزلزل ایجاد کردید و حتی می‌خواستید وزارت بهداشت متزلزل شود. برخی نامه نوشتند که واکسن فلان کشور مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت نیست و حق ندارید از این کشورها واکسن وارد کنید و اگر بخرید این می‌کنیم و آن می‌کنیم همان آدم‌ها امروز می‌گویند چرا کم خریدید، چرا زودتر نخریدید، چرا از آنجا نخریدید، چرا از اینجا نخریدید.

بیایید منصفانه رفتار کنیم همه می‌دانیم واکسن یک ضرورت است و واکسنی که به درد می‌خورد و می‌خواهیم آن را بخریم، حتما با مجوز وزارت بهداشت درمان و انجام می‌شود و ما جز وزارت بهداشت جای دیگری نداریم که به ما می‌گوید خرید این واکسن مجاز است. البته تأکید کردم و باز هم تأکید می‌کنم اگر شرکت معتبر مورد قبول وزارت بهداشت توانایی تهیه و خرید واکسن و ورود آن را به کشور دارد و می‌تواند با قیمت در بازار عرضه کند، برای مردم این کار را انجام دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.