توافق چین و آمریکا در مقابله با بحران اقلیمی

جان کری به CNN گفت همکاری چین برای مقابله با بحران اقلیمی «کاملا حیاتی» است

چین و ایالات متحده توافق کردند برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی با یکدیگر و سایر کشورها همکاری کنند؛ توافقی که پس از چندین جلسه در شانگهای میان نماینده چین در تغییرات اقلیمی و جان کری، همتای آمریکایی‌اش به دست آمد.

شهروندآنلاین: چین و ایالات متحده گفته‌اند در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی متعهد به همکاری با یکدیگر و سایر کشورها هستند.

این توافق پس از چندین جلسه که هفته گذشته در شانگهای میان شی ژنهاوا، نماینده چین در تغییرات اقلیمی و جان کری، همتای آمریکایی‌اش برگزار شد، به دست آمده است.

در بیانیه‌ مشترکی که روز یکشنبه منتشر شد، هر دو طرف تأکید کردند که اقداماتی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای انجام دهند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است این هفته اجلاس مجازی تغییرات اقلیمی را برگزار کند که چین گفته است مشتاقانه منتظر آن است.

با این حال هنوز مشخص نیست که آیا شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین به این اجلاس مجازی که سایر رهبران جهان در آن شرکت خواهند کرد، می‌پیوندد یا نه.

 جان کری به CNN گفت که همکاری چین برای مبارزه با بحران آب‌وهوا «کاملا حیاتی» است: «بله، ما کاملا در مورد برخی مسائل اصلی با چین اختلاف‌نظر داریم. اما موضوع آب وهوا جدای از سایر مسائل است.»

در بیانیه مشترک دو کشور آمده است: «ایالات متحده و چین برای همکاری با یکدیگر و سایر کشورها متعهد شده‌اند تا در برابر تغییرات اقلیمی که موضوعی جدی و ضروری است، فعالیت کنند.»

این بیانیه اضافه کرده است که دو کشور به گفت‌وگوها درباره اقدامات مشخص در دهه ۲۰۲۰ میلادی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مطابق با توافقنامه پاریس، ادامه خواهند داد.

هر دو کشو همچنین توافق کردند که به کشورهای در حال توسعه برای به‌کارگیری انرژی‌های کم کربن کمک کنند.

لی شئو، مشاور ارشد گروه محیط‌زیست گرین‌پیس این بیانیه را مثبت ارزیابی کرده است.

او به خبرگزاری رویترز گفت: «این بیانیه پیامی بسیار صریح دارد که در این مورد خاص چین و ایالات متحده با یکدیگر همکاری می‌کنند. پیش از جلسات شانگهای نمی‌توانستیم تصور کنیم که این توافق صورت بگیرد.»

سفر جان کری به چین نخستین دیدار مقامی بلند پایه از ایالات متحده پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بود. با این حال مقام‌های ایالات متحده و چین برای گفت‌وگو ماه گذشته در آلاسکا دیدار کرده بودند.

پیش از سفر به شانگهای، جان کری به CNN گفت که همکاری چین برای مبارزه با بحران آب‌وهوا «کاملا حیاتی» است: «بله، ما کاملا در مورد برخی مسائل اصلی با چین اختلاف‌نظر داریم. اما موضوع آب‌وهوا جدای از سایر مسائل است.»

دانشمندان اقلیمی هشدار داده‌اند که گرمای جهانی باید زیر ۲ درجه سانتی‌گراد باشد، اما هدف بلند‌پروازانه دستیابی به  دمای یک‌و‌نیم درجه سانتیگراد است تا از بدتر شدن تغییرات اقلیمی جلوگیری شود.

REUTERS

منبع: BBCNEWS

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.