ژاپن و تخلیه پساب رادیواکتیو در اقیانوس آرام

ژاپن تصمیم دارد یک میلیون تُن آب آلوده به مواد رادیواکتیو را طی دو سال از نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس آرام تخلیه کند.
در جریان سونامی ژاپن و زلزله‌های پس از آن، از این آب‌ها برای خنک‌کردن رآکتورهای ذوب‌شده در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما استفاده شده بود.
تِپکو، شرکت کارگزار این نیروگاه، این پساب را فیلتر کرده تا ایزوتوپ‌های رادیواکتیو خطرناک را پیش از تخلیه در اقیانوس از آن جدا کند.
یاشاهیدو سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، بار دیگر بر لزوم تخلیه این آب‌ها پیش از تخریب نیروگاه اتمی فوکوشیما تأکید و اعلام کرد که دولت ژاپن تمامی خطرات احتمالی برای سلامتی را در نظر گرفته و ضمانت می‌کند که ضریب امنیت این اقدام حتی از استانداردهای سلامت جهانی نیز سختگیرانه‌تر بوده و فراتر رفته است.
اما وجود ایزوتوپ تریتیوم باعث نگرانی شده است، زیرا به آسانی قابل جداسازی از آب نیست. اما از آنجا که مقدار انرژی آزادشده از تریتیوم کمتر از آن است که به پوست انسان نفوذ کند، تقریبا بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. دولت ژاپن نیز اعلام کرده است که میزان تریتیوم موجود در پساب، به حدود ۱/۷ میزان استاندارد قابل قبول آن به وسیله سازمان بهداشت جهانی کاهش خواهد یافت.
دیگر نیروگاه‌ها در سرتاسر جهان نیز به صورت مدام آب حاوی مقادیر کم از تریتیوم را در اقیانوس ها تخلیه می‌کنند.
اما ماهیگیران محلی سال‌هاست که با این اقدام مخالفت می‌کنند و همسایگان ژاپن نیز اظهار نارضایتی کرده‌اند. چین و کره جنوبی، با اعلام مخالفت خود، این تصمیم ژاپن را غیر مسئولانه و غیر قابل قبول خواندند.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Reuters

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.