مشکلات قلبی مهم‌ترین اثر کرونا پس از درمان

به گفته متخصصان بسیاری از افراد پس از ابتلا به کرونا و بهبودی دچار عوارض پُست کرونا می‌شوند. بیماری‌های قلبی شایع‌ترین بیماری است که افراد بهبودیافته با آن دست به گریبان می‌شوند.

شهروندآنلاین: موج چهارم کرونا شروع شده است و هر روز آمار مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا می‌کند. آزمایش‌هایی که این روزها انجام می‌شود، نشان از وقوع فاجعه در کشور دارد. روزانه در کشور بیش از 20 هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند و هر روز آمار فوتی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند اما گذر از مرحله سخت کرونا همه چیز نیست و این تصور که با از بین رفتن بیماری در فردی او بهبودی کامل را به دست می‌آورد، تصور اشتباهی است؛ کرونا حتی پس از بهبودی نیز فرد را رها نمی‌کند و آثار این ویروس در بدن فرد تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

جهشی قوی‌تر و ترسناک‌تر

عوارض موج چهارم کرونا در شرایطی شیوع پیدا کرده است که با سویه قبلی کرونا که حدود دو ماه پیش در کشور دست به دست می‌شد تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است مهم‌ترین تفاوت این ویروس با ویروس قبلی که این روزها کمتر جای جولان دارد این است که  سیر بروز علایم بالینی در ویروس انگلیسی شدت همه‌گیری بیشتری دارد و کشندگی آن هم 60درصدی بیشتر شده است.

اما نکته دیگری که این روزها کرونا را پیچیده‌تر از قبل کرده است این است که افرادی که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند دچار بیماری‌های جدیدی شده‌اند که پیش از آن سابقه بروز این بیماری‌ها را نداشته‌اند.

قدرت 70 برابری ویروس کرونای انگلیسی

مسعود مردانی، عضو کمیته مبارزه با کرونا، به «شهروند» می‌گوید: «تفاوتی که ویروس انگلیسی با نوع قبلی آن دارد قدرت سرایت 70 برابری آن نسبت به کرونای چینی است که شرایط را سخت‌تر کرده است.

او با اشاره به اینکه در روزهای اول شیوع ویروس کرونا و در هفته‌های اول نگران وضعیت بیماران نبودیم، افزود: «در ویروس کرونای اولیه انتظار بروز مشکلات را در هفته دوم بیماری داشتیم اما از آنجا که سیر پیشرفت بیماری در موج چهارم بسیار زیاد است در روز چهارم بیماری فرد مبتلا نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان دارد.»

همه بدن درگیر کرونا

مردانی با اشاره به اینکه زمانی ‌که ویروس کرونا وارد بدن شود تمام اعضا را درگیر کرده و در تمام سلول‌های بدن نفوذ می‌کند، خاطر نشان می‌کند:‌ «کرونا اصولا در ریه‌ها عوارض بیشتری از خودش نشان می‌دهد. زمانی که وضعیت یک بیمار کرونایی به مرحله حادی می‌رسد، کمتر شاهد درگیری قلب بودیم مگر در مواردی ‌که کار مریض به بستری در بخش‌های ویژه می‌رسد و در این حالت بافت‌های ریه و قلب همزمان درگیر می‌شوند.»

او با تأکید بر اینکه چنین علایمی در بیماران بیشتر دیده می‌شود ادامه می‌دهد: «بعضی از افرادی که کرونا می‌گیرند ممکن است در ظاهر هیچ علایمی نداشته باشند و با مشکل خاصی مواجه نباشند و سیر بهبودی در بدن آنها به خوبی پیش برود  اما گاهی این افراد بعد از بهبودی ممکن  است دچار مشکل قلبی شوند که این نتیجه همان ابتلا به ویروس کرونا در چند ماه گذشته بوده است.

ما در ماه‌های اخیر شاهد بروز بیماری‌‌های قلبی و سکته‌های قلبی زیادی بوده‌ایم در برخی از بیماران چند ماه بعد از آنکه بهبود یافتند علایمی ظاهر شد که نشان می‌داد مبتلا به بیماری‌هایی مانند درگیری بافت‌های قلبی یا مغزی، وزوز گوش،  التهابات تیروییدی، اختلالات خلق‌وخو، تغییر رفتار، عدم تمرکز، ریزش شدید مو و اختلال حافظه شده بودند.»

هیچ کس از عوارض پُست کرونا مصون نیست

این عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا بر این باور است که عوارض پُست کرونا ممکن است برای هر فردی پیش بیاید و نمی‌توان افراد را از ابتلا به آن مصون دانست اما نکته این است که تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های زمینه‌ای این است که اصلا به کرونا مبتلا نشویم .

مردانی ادامه می‌دهد که زمانی ‌که ویروس وارد بدن می‌شود برخلاف تصور عامه که گمان می‌کردند وارد ریه می‌شود ولی آزمایشات تخصصی نشان می‌داد که ویروس وارد خون شده و به درون سلول‌ها نفوذ می‌کند به همین دلیل نمی‌توان تشخیص داد به چه قسمت‌هایی از بدن آسیب می‌زند.

او با تأکید بر اینکه عوارض  پُست کرونا بعد از مدتی و با گذر زمان برطرف می‌شود، افزود: «البته یکی از کارکردهای واکسن از بین بردن اثرات به جامانده از ویروس کرونا در بدن است که از ابتلا به پُست کرونا جلوگیری می‌کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.