گوزن‌ها در قلب اروپا روی پرده می‌رود

کیمیایی «سام پکین‌پای سینمای ایران» لقب گرفت

این نسخه ۱۲۷ دقیقه‌ای با آنچه ۴۷ سال پیش در ایران به نمایش درآمد و گرفتار قیچی ممیزی و توقیف شد، تفاوت‌هایی اساسی دارد؛ از جمله اینکه برخی بخش‌های حذف‌شده به آن افزوده شده و البته کیفیت تصاویر هم بسیار بهتر است

شهروند آنلاین: برنامه‌ریزان جشنواره روتردام برای بخش دوم پنجاهمین دوره این رویداد مهم سینمای اروپا و جهان چهار فیلم کوتاه و بلند تازه و کلاسیک از سینمای ایران در جدول پخش و اکران آنلاین و حضوری قرار داده‌اند.

مهم‌ترین فیلمی که به نمایندگی از تاریخ سینمای ایران در نسخه بهاره جشنواره کن ۲۰۲۱ روی پرده می‌رود، نسخه‌ای بازسازی‌شده و تر و تمیز از «گوزن‌ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی در بخش بازیابی سینماست. این نسخه ۱۲۷ دقیقه‌ای با آنچه ۴۷ سال پیش در ایران به نمایش درآمد و گرفتار قیچی ممیزی و توقیف شد، تفاوت‌هایی اساسی دارد؛ از جمله اینکه برخی بخش‌های حذف‌شده به آن افزوده شده و البته کیفیت تصاویر هم بسیار بهتر است.

«گوزن‌ها» محصول ۱۳۵۳ است و نخستین‌بار در سومین جشنواره جهانی فیلم تهران اکران شد. بهروز وثوقی در نقش سیدرسول و فرامرز قریبیان در نقش قدرت بازیگران اصلی هفتمین فیلم کیمیایی در مقام کارگردان هستند و وثوقی برای بازی در آن جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره جهانی فیلم تهران را برده است. نصرت پرتوی، پرویز فنی‌زاده، گرشا رئوفی، عنایت‌الله بخشی، پروین سلیمانی، محبوبه بیات، سعید پیردوست، جهانگیر فروهر، محمدعلی ورشوچی و نعمت‌الله گرجی هم در فیلم بازی کرده‌اند.

سایت رسمی جشنواره روتردام ۲۰۲۱ کیمیایی را «سام پکین‌پای سینمای ایران» لقب داده و درباره او چنین نوشته است: «بسیاری از ایرانی‌ها «گوزن‌ها» را دیده یا چیزی از آن شنیده‌اند اما خارج از ایران، اوضاع فرق می‌کند. بیشتر به این دلیل که آثار مسعود کیمیایی مانند دیگر سینماگران مولف موج نو سینمای ایران ازجمله پرویز کیمیاوی و داریوش مهرجویی (که «گاو» او فیلم افتتاحیه نخستین جشنواره روتردام در ۱۹۶۹ بود) چندان کنکاش نشده است.»

پنجاهمین جشنواره فیلم روتردام زمستان گذشته برگزار شد و برگزیدگان آن جوایز خود را دریافت کردند اما از آنجا که به دلیل شیوع کرونا فرصت حضور سینماگران و میهمانان فراهم نشد و همه چیز آنلاین و مجازی بود، سازمان‌دهندگان روتردام تصمیم گرفتند یک نسخه ترکیبی آنلاین-حضوری برای میانه‌های بهار تدارک ببینند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.