پایان 60سال حکومت «کاستروها» در کوبا

با کناره‌گیری رائول کاسترو، شش دهه حکومت کاستروها بر کوبا پایان یافت

پس از ۶ دهه، دیگر کسی از خانواده کاسترو در رأس امور کوبا نخواهد بود. رائول کاستروی ۸۹ساله، که طی یک‌دهه گذشته رهبر حزب کمونیست کوبا بود، روز جمعه استعفای خود را از این سمت اعلام کرده و گفت که کسی او را مجبور به کناره‌گیری از سمت خود به‌عنوان دبیر اول حزب نکرده است. او در ادامه گفت که فکر می‌کند مأموریت خود را برای کشورش به خوبی به انجام رسانده است و از آینده روشن وطنش، پس از بازنشستگی خود، اطمینان دارد.
رائول کاسترو، که در سال ۲۰۱۱ رهبری حزب را به دست گرفته بود، تصمیم خود را در هشتمین کنگره حزب حاکم، که بخشی از آن از طریق تلویزیون رسمی کشور نیز پخش شد، اعلام کرده و گفت: «تا زمانی که زنده باشم، پای در رکاب و با قدرتی بیش از پیش، آماده دفاع از وطنم، انقلاب و سوسیالیسم خواهم بود.»
عصر حکومت کاستروها در کوبا با مبارزات چریکی فیدل کاسترو و براندازی «فولخنثیو باتیستا» که توسط آمریکا حمایت می‌شد، در سال ۱۹۵۹ آغاز شد. فیدل کاسترو تا سال ۲۰۰۶ یکه‌تاز عرصه سیاست کوبا بود. اما در این سال و با رو به وخامت گذاشتن شرایط جسمانی‌اش، قدرت را به برادر کوچک‌ترش رائول انتقال داد.
او طی دهه‌ها حکومت حزب کمونیست، دست راست فیدل کاسترو بود و سرانجام در سال ۲۰۱۱ به رهبری این حزب انتخاب شده و تا سال ۲۰۱۸ ریاست‌جمهوری کوبا را نیز بر عهده داشت.
رائول کاسترو زمانی تصمیم به کناره‌گیری گرفته که کوبا بحران اقتصادی شدیدی را تجربه می‌کند؛ بحرانی که با شیوع پاندمی کرونا و تحریم‌های آمریکا که از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ شدیدتر نیز شده است، رو به وخامت گذاشته و باعث کمبود مواد غذایی و نارضایتی مردم از نابرابری‌های اجتماعی شده است. اوایل امسال دولت کوبا برنامه‌ای جهت تک‌ارزی کردن واحد پول کوبا پیاده کرده و به کسب‌وکارهای خصوصی اجازه فعالیت در بسیاری از بخش‌های کشور را داده است که بزرگ‌ترین اصلاحات اقتصادی کوبا، که طی این سال‌ها منحصرا تحت کنترل دولت بوده است، محسوب می‌شود‌.
اقتصاددانان کوبایی طرفدار اصلاحات، سال‌های زیادی است که نقش کسب‌وکارهای کوچک را در رونق اقتصادی و کارآفرینی گوشزد می‌کنند. اقتصاد کوبا سال‌های زیادی است که رکود را تجربه کرده و سال گذشته ۱۱درصد کوچک‌تر از سال‌های قبل شد.
ظاهرا میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری فعلی کوبا، جانشین رائول کاسترو خواهد شد. او از وفاداران به حزب کمونیست بوده و انتظار نمی‌رود که دست به تغییراتی اساسی در کشور بزند.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Deutsche Welle

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. کرامت سلیمی می‌گوید

    نگرانی کوبا از خروج امریکا از برجام جالب می باشد.

    چرا کوبا نگران است و چرا کوبا اصرار دارد برجام حفظ شود؟.
    چه ریگی به کفش دولت کوباست که اینقدر از نابودی برجام واهمه دارد.؟

    برجام چه ربطی به کشور گرسنه و بدبخت کوبا دارد.؟

    و چرا کاستروها همزمان با تضعیف برجام از قدرت کنار رفتند؟

    متاسفانه تاریخ پر است از قهرمانان دروغینی که امپراطوری رسانه ای گلوبالیستها با تبلیغات دروغین و غیرواقعی از انها در ذهن مردم قهرمان ساختند.

    یک مورد پررنگ ان قهرمان سازی از رهبر کوبا فیدل کاسترو می باشد.

    فیدل کاسترو در سال 1962 با امریکا پنهانی وارد معامله شد و بحران موشکی کوبا را که یک بحران ساختگی و کنترل شده بود راه انداختند و با وانمود به وجود 80 موشک اتمی شوروی در خاک کوبا چند ماه دنیا را در ترس و وحشت نگاه داشتند. بعد از این قضیه اقای کاسترو
     مزد کارش را گرفت و تا پایان عمرش بر کوبا حکومت کرد و بعد از مرگش برادرش حکومت را در دست گرفته است.

    در سال 93 میلادی میخائیل گورباچف رهبر شوروی کاسترو را خائن به بشریت معرفی نمود و این می تواند اشاره اقای گورباچف به بحران موشکی کوبا و همکاری پنهانی کاسترو با امریکا برای القای ترس از سلاح اتمی به کشورهای جهان باشد.

    و الا چه خیانتی می تواند از سوی کاسترو رهبر کشور کوچک و بی اهمیت کوبا صورت گرفته

    باشد و انقدر این خیانت بزرگ باشد که اقای گورباچف چنین حرفی بزنند و این خیانت را متوجه

    همه جهانیان بدانند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.