زمین زیرپای گناوه‌ای‌ها لرزید

زلزله 5/9 ریشتری در جنوب کشور 5 مصدوم به جای گذاشت

پیش از ظهر دیروز زمین زیرپای گناوه‌ای‌ها و دیلمی‌ها و ساکنان برخی از شهرهای بوشهر و فارس لرزید؛ یک‌بار و دوبار هم نه. اولین زلزله با قدرت 5/9 ریشتر در عمق 10 کیلومتری، شهرستان گناوه را تکان داد و در پی آن چند پس‌لرزه با قدرتی حوالی4 ریشتر ترس به جان مردم انداخت و آنها را به کوچه و خیابان آورد. به گفته سخنگوی جمعیت هلال‌احمر این زلزله 5 مصدوم داشته است؛ 4نفر در گناوه و یک نفر در دیلم. درست است که این زلزله نسبتا بزرگ خسارت جانی در برنداشت اما ترک‌های نشسته بر دیوار خانه‌های روستایی یادگار به جا مانده از این زمین لرزه است. تیم‌های امدادی استان بوشهر به محض وقوع حادثه در مناطق روستایی و شهری حاضر شدند تا خسارت‌های اولیه را بررسی و نتایجش را به ستاد بحران استان اعلام کنند. این زلزله علاوه بر قطعی برق، تلفن ثابت و اینترنت موجب تخریب دیوارهای خانه‌ها، ریزش کوه، شکستن شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم و مصدومیت تعداد محدودی شد.

زلزله ساعت 11 و 11 دقیقه و 50 ثانیه دیروز گناوه را لرزاند. به محض وقوع زلزله، نشست مشترک مسئولان جمعیت هلال‌احمر کشور با کارشناسان و معاونت عملیات سازمان امدادونجات، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات و همچنین مسئولان جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر از طریق ویدیوکنفرانس برگزار و هماهنگی‌های لازم برای اقدامات اولیه انجام شد.

براساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله در منطقه مرزی میان دو استان بوشهر و فارس رخ داده بود. به همین علت اهالی استان فارس هم لرزش‌های آن را حس کرده بودند و در نشست ویدیوکنفرانسی برگزار شده در اولین لحظات وقوع زلزله، برای استان‌های بوشهر، خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد و همچنین هرمزگان آماده‌باش سطح نارنجی اعلام شد.

دکتر محمدحسن قوسیان، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر کشور که از لحظات اولیه وقوع زلزله وضع مناطق زلزله‌زده را در ارتباط های ویدیویی با مسئولان جمعیت هلال‌احمر بوشهر پیگیری می‌کرد با اشاره به آماده‌باش و اعلام وضعیت نارنجی به استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد و هرمزگان گفت: «براساس تصمیمات اتخاذ شده  4 بالگرد امدادی هم در استان‌های بوشهر، شیراز، اهواز و کرمان در حالت آماده‌باش قرار دارند. علاوه بر این ۳۸۵ نیروی عملیاتی شامل ۷۷ تیم، ۱۵ پایگاه، ۱۰ شعبه و دفاتر نمایندگی در استان بوشهر، ۶۰۷ نیروی عملیاتی در قالب ۸۱ تیم در کهگیلویه‌وبویراحمد، ۱۶۶۳ نیروی عملیاتی در قالب ۱۶۵ تیم در خوزستان، ۶۱۲ نیروی عملیاتی شامل ۹۰ تیم در هرمزگان اعلام شده که به طور کلی بیش از ۳۲۶۰ نیروی عملیاتی در قالب ۴۱۳ تیم آماده‌باش هستند.»

به گفته او، تیم‌های ده‌گانه ارزیاب حاضر در منطقه در گزارش‌های اولیه خود صرفا از تخریب و ترک‌خوردگی دیوارهای منازل خبرداده‌اند: «جمعیت هلال‌احمر ۵۲۰۰ تخته چادر آماده دارد تا در صورت نیاز بین زلزله‌زده‌ها توزیع شود.»

براساس گزارشی که قوسیان ارایه می‌کند  ۲۱ روستا با ۴۵۵۳ نفر جمعیت شامل ۱۱۷۹ خانوار تحت‌تأثیر این زلزله قرار گرفته‌اند.

زلزله 5 مصدوم به جا گذاشت

«غلامرضا حاجیانی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر در اولین ساعات وقوع زلزله در گفت‌وگو با شهروندآنلاین با اشاره به اعزا م 10 تیم ارزیاب به مناطق روستایی بوشهر گفت: «پیش‌بینی ما این بود که خانه‌های روستایی قطعا خسارت بیشتری از این زلزله دیده‌اند بنابراین کوشیدیم با اعزام تیم‌های ارزیاب به این مناطق، برآورد دقیق‌تری از میزان خسارت داشته باشیم.»

به گفته او، روستاهای گمارون، اسلام‌آباد، فخرآوری، بهمنیاری شرقی و غربی، تاج ملکی، عباسی، کمالی، شول و قلعه‌حیدر روستاهایی هستند که بیشترین خسارت را از زلزله 5/9 ریشتری بوشهر دیده‌اند.

گرما، زندگی در چادر را سخت می‌کند

او و همکارانش آماده‌اند با تشکیل ستاد بحران استان در صورت نیاز، سریعا اسکان اضطراری زلزله‌زدگانی که خانه‌هایشان امکان سکونت ندارد را فراهم کنند: «شرایط ما در بوشهر با زلزله‌های کرمانشاه و سی‌سخت فرق می‌کند. اگر زلزله‌زده‌های آن مناطق با مشکل سرما روبه‌رو بودند مردم مناطق ما با چالش گرما روبه‌رو هستند و امکان زندگی در چادر آن هم در فضای باز برای مردم بسیار سخت است.»

گزارش‌های رسیده از تیم‌های ارزیاب اعزام شده به مناطق زلزله‌زده حکایت از آن دارد که خوشبختانه این زلزله خسارت جانی به جا نگذاشته است. رئیس جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر از این خبر بسیار مسرور است: «ما خوشبختانه شاهد خسارات جانی در این حادثه نبودیم اما 5 نفر در جریان این حادثه دچار مصدومیت شدند.»

چادر

آماده‌باش جمعیت هلال‌احمر فارس

استان فارس هم به لحاظ هم‌مرزی با استان بوشهر و نزدیکی مرز این دو استان با نقطه وقوع زلزله در حالت آماده‌باش هستند. به گفته حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس، شعب ممسنی، رستم، فراشبند، لامرد و کازرون به عنوان شعب هم‌مرز با استان بوشهر در آماده‌باش هستند: «علاوه بر این بالگرد و مرکز آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس (آنست) نیز در حال آماده‌باش هستند و در صورت نیاز به بوشهر اعزام می‌شوند.»

تقدیر استاندار از حضور به موقع نیروهای امدادی

استاندار بوشهر هم در ساعات نخست وقوع زلزله در مناطق زلزله‌زده حاضر شد و بعد از بررسی وضع مناطق از اینکه زلزله‌ای به این بزرگی خسارت چندانی نداشته است ابراز خرسندی کرد: «بیشترین آسیب‌های زلزله 5/9 ریشتری متوجه بناهای قدیمی و بافت فرسوده شده که استحکام چندانی نداشته و در مقابل ساختمان‌هایی که با نظارت بنیاد مسکن و مردم ساخته شده به اندازه‌ای بوده که مشکل جدی در زمان وقوع زلزله برای آنها به‌وجود نیامده است.»

عبدالکریم گراوند از حضور سریع امدادگران و مسئولان جمعیت هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده تقدیر کرد: «خوشبختانه به محض وقوع این حادثه اکیپی از امدادگران جمعیت هلال‌احمر، فرمانداری و بنیاد مسکن در منطقه حاضر شدند و میزان خسارت وارده را تا روز دوشنبه به صورت کامل و دقیق اعلام خواهند کرد.»

گرچه در لحظات اولیه وقوع زلزله مشکلات زیرساختی زیادی با قطع برق و ارتباطات در شهرستان گناوه و دیلم رخ داد و این مسأله موجب ترس مردم شد اما به گفته استاندار بوشهر این مشکل سریعا با تلاش نیروهای متخصص مرتفع شد تا آرامش به منطقه برگردد.

 

وضعیت عادی نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه

در اولین ساعات وقوع زلزله، انتشار خبرهایی مبنی بر وقوع اختلال در واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه نگرانی‌هایی را ایجاد کرد اما مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه در ساعت 15 روز یکشنبه اعلام کرد که این اختلال با تلاش دست‌اندرکاران سریعا مرتفع شد و جای هیچ نگرانی نیست: «بعد از وقوع زلزله فن‌های خنک‌کننده واحد بخار نیروگاه دچار اختلال شد. هرچند این اتفاق در لحظات نخست مسئولان این مجتمع را دچار نگرانی کرد اما با درایت متخصصان داخلی سریعا مرتفع شد تا خللی در امر تولید برق نیروگاه وارد نشود.

روابط عمومی نیروگاه اتمی بوشهر هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد زلزله 5/9 ریشتری هیچ آسیبی به نیروگاه وارد نکرده است و وضع تمامی تأسیسات، تجهیزات و ساختمان‌های نیروگاه اتمی بوشهر در صحت کامل است چراکه این نیروگاه براساس استانداردها و ضوابط بین‌المللی طراحی و ساخته شده و در برابر شدیدترین زلزله‌های احتمالی در کشور و منطقه ایمن است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.