٢١ ساعت مأموریت خطرناک در ارتفاع ٣‌هزار متری

نیروهای امدادی کرمانشاه ٣ کوهنورد را از مرگ نجات دادند

ممکن بود جان‌شان را از دست بدهند. امیدی به زنده‌ماندنشان نبود تا اینکه نیروهای امدادی به دادشان رسیدند و در عملیاتی سخت خود را به آنان رساندند. آنها که در قله گیر افتاده بودند؛ کوهنوردانی که ارتفاع غافلگیرشان کرد، همانجا گرفتار شدند. کسی نبود آنها را نجات دهد. درست بالای قله ماندند؛ بدون آب و غذا، وضع بسیار وخیمی داشتند. اگر نیروهای امدادی نبودند، امکان داشت که جان‌شان را از دست بدهند. یکی از آنان دچار ارتفاع‌زدگی شده و توان حرکت نداشت. دو کوهنورد دیگر نیز بدون آب و غذا مانده بودند. هیچ‌کدام نمی‌توانستند حرکت کنند تا اینکه از طریق بالگرد هلال‌ احمر این عملیات بیست‌ویک ساعته به پایان رسید، کوهنوردان به بیمارستان منتقل شدند و از مرگ نجات یافتند.

ساعت ١٠ صبح روز شنبه به نیروهای امدادی کرمانشاه خبر رسید که سه کوهنورد در «سه کل بازرگان» ارتفاعات پرآو بیستون گرفتار شده‌اند. بلافاصله تیم‌های واکنش سریع و پایگاه کوهستان بیستون به محل حادثه اعزام شدند. محل حادثه بسیار سخت‌گذر بود. یک تیم پنج‌نفره کوهستان و یک تیم چهارنفره واکنش سریع به صورت پیاده خود را به محل رساندند. چندین ساعت طول کشید تا آنها به محل برسند. با حضور آنان در محل مشخص شد که یکی از کوهنوردان دچار وضع وخیمی شده و توان حرکت ندارد.

چندین ساعت در ارتفاع بدون آب و غذا

نیما گلیاری، مسئول روابط عمومی جمعیت هلال‌ احمر استان کرمانشاه، جزئیات دقیق این عملیات سخت را برای خبرنگار «شهروند» روایت کرد: «من خودم هم به‌ عنوان امدادگر در صحنه حضور داشتم. این عملیات بسیار سخت بود. برای بچه‌ها نیز خطر زیادی داشت. در ابتدا یک تیم کوهستان و یک تیم واکنش سریع به محل رفتیم. خانمی تقریبا چهل ساله در ارتفاع حالش بد شده بود. آنها یک گروه هشت‌نفره کوهنوردی بودند. آنها از روز پنجشنبه صبح به این محل رفته بودند، اما هنگام بازگشت این خانم دچار ارتفاع‌زدگی می‌شود، دست و پاهایش می‌گیرد و نمی‌تواند حرکت کند. پنج نفر از کوهنوردان به پایین برمی‌گردند، اما دو نفر از کوهنوردان مرد پیش این خانم می‌مانند. آنها با وجود آنتن‌نداشتن موبایل موفق می‌شوند که با ١١٢ تماس بگیرند. آنها تنها برای دو روز آب و غذا داشتند.»

عملیات هوایی

خانم کوهنورد حالش بد شده بود. نمی‌توانست راه برود. وقتی نیروهای امدادی به آنها رسیدند، امکان انتقال این کوهنورد به صورت زمینی وجود نداشت. دو کوهنورد دیگر نیز از بی‌آبی حال بسیار بدی پیدا کرده بودند.
برای همین نیروهای امدادی درخواست بالگرد دادند: «کوهنورد خانم دچار لرزش شده و پاهایش از کار افتاده بود. نمی‌توانست حتی حرف بزند. وقتی به آنها رسیدیم، در وضع بسیار بدی قرار داشتند و حال‌شان وخیم بود. نتوانستیم آنها را به صورت زمینی انتقال بدهیم. تقریبا شب بود که درخواست بالگرد دادیم، ولی به دلیل تاریکی هوا امکان پرواز بالگرد وجود نداشت. به محض طلوع خورشید بالگرد به پرواز درآمد. ساعت هفت صبح روز بیست‌ونهم فروردین‌، بالگرد امدادی جمعیت هلال‌ احمر به پرواز درآمد. این کوهنوردان در بالاترین نقطه گیر افتاد بودند. هوا بسیار بد بود. باد شدیدی می‌وزید. برای پرواز بالگرد شرایط بسیار سخت بود. بالگرد در هوا بود و حدودا یک‌ متر با زمین فاصله داشت که کوهنوردان را به بالگرد انتقال دادیم. نهایتا پس از یک‌ساعت عملیات هوایی موفق شد به گرفتارشدگان دسترسی پیدا کند و آنها را به پایین منتقل کند.»
کوهنورد مصدوم به بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه منتقل شد و درنهایت این عملیات سخت پس از ٢١ساعت به پایان رسید.

مأموریت سخت در آسمان

پویان آزادانی‌پور، عضو تیم واکنش سریع هلال‌ احمر کرمانشاه و فرمانده عملیات امداد هوایی این مأموریت را نیز به خبرنگار «شهروند» گفت: «قله «سه کل بازرگان» یکی از کوه‌های سرسخت کرمانشاه است. سه قله مخروطی‌شکل در امتداد هم قرار دارند. این کوهنوردان جمعه‌شب بود که زمینگیر شدند. یکی از آنان دچار اسپاسم عضلانی شده بود و نمی‌توانست حرکت کند. وقتی درخواست بالگرد دادند، به محض طلوع خورشید راه افتادیم، اما امکان فرود آمدن وجود نداشت. در ابتدا دو کوهنوردی که حال بهتری داشتند را سوار بالگرد کردیم. بالگرد آن دو کوهنورد را به پایین منتقل کرد. بعد دوباره به سمت بالا حرکت کردیم. این‌بار بالگرد در ارتفاع یک تا یک‌ونیم متری زمین قرار گرفت. با سختی آن کوهنورد بدحال را به داخل بالگرد منتقل کردیم. بعد از آن نیز، آنها را به اورژانس تحویل دادیم. اگر کمی دیرتر به آنها رسیده بودیم، ممکن بود که جان‌شان را از دست بدهند، ولی الان در وضعیت بهتری قرار دارند و حتی آن خانم نیز حالش بهبود یافته است.»

مأموریتی مشابه

سه روز پیش نیز امدادگران هلال‌ احمر کرمانشاه در منطقه بیستون بار دیگر عملیات بسیار سختی را با موفقیت به پایان رساندند. امدادگران جمعیت هلال‌ احمر کرمانشاه توانستند در یک عملیات ٩ساعته و ٣ ساعت پرواز بالگرد بر فرار دیواره عظیم بیستون جان یک مصدوم را که از این دیواره سقوط کرده بود، نجات دهند. روز جمعه بیستم فروردین وقتی محمد آزادانی‌پور، از مربیان برتر صخره‌نوردی به همراه تیمی از دوستانش از کرمانشاه و کردستان راهی این منطقه می‌شد، گرفتار حادثه تلخی شد. ساعت ١٠ صبح بود که خبر سقوط یک سنگ‌نورد از دیواره بیستون به اطلاع جمعیت هلال‌ احمر رسید. از تیم واکنش سریع جمعیت استان گرفته تا تیم امداد کوهستان بیستون و خلبان‌های بالگرد تیم امداد هوایی. ترس از موقعیت دیواره از یک‌سو و وزش شدید باد از سوی دیگر باعث شده بود تا کار برای امدادگران سخت و سخت‌تر شود. با این حال، آنان با موفقیت این عملیات را به پایان رسانده و با سختی زیاد توانستند این جوان را نجات دهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.